یک استاد دانشگاه در واکنش به تحریف نام خلیج‌ فارس:

شاهد جابه‌جایی در قدرت محوری منطقه هستیم



جام ملت‌های کشورهای عربی این روزها در شهر بصره کشور عراق با حضور هشت تیم عراق، عمان، عربستان سعودی، یمن، بحرین، کویت، قطر و امارات در حال برگزاری است. این مسابقات با نام جعلی خلیج عربی برگزار می‌شود.
 «محمد‌ شیاع السودانی»،‌ نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در مورد مسابقات جام ملت‌های خلیج (فارس) از عبارت جعلی «خلیج عربی» استفاده کرد.
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز در یک پیام توییتری این عنوان را به کار گرفت. یک استاد دانشگاه در واکنش به تحریف نام خلیج فارس توسط مقامات کشور عراق اظهار کرد: «صحنه ژئوپلتیکی منطقه در حال دگرگونی است، به نحوی که شاهد یک جابه‌جایی در قدرت محوری منطقه هستیم».
«مهدی میرزاده کوه‌شاهی»، دکترای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در گفت و گو با صبح ساحل این اقدام سران سیاسی عراق را اینگونه تحلیل کرد: «این اقدام دو دلیل عمده دارد؛ نخست اینکه این موضوع که یک کنش سیاست ورزانه هدفمند است، به مسئله تحولات داخلی عراق، کاهش وزن و مشروعیت و محبوبیت گروه‌های صرفاً شیعی و همسو با ایران بر می‌گردد. در نتیجه‌ی تحولات داخلی، بی‌ثباتی سیاسی و ناکارآمدی کنش‌گران سیاسی شیعی، ما شاهد رشد و برآمدن ملی‌گرایی عراقی به عنوان یک مطالبه و رفتار سیاسی در شهروندان هستیم. طبیعی است که گروه‌ها و شخصیت‌ها در جهت سواری بر این موج ملی گرایی از هم سبقت خواهند گرفت».
این استاد دانشگاه هرمزگان افزود: «دوم اینکه، صحنه ژئوپلتیکی منطقه در حال دگرگونی است. به نحوی که شاهد یک جابه‌جایی در قدرت محوری منطقه هستیم؛ بدین شکل که امروز با تغییر معادلات سیاسی و بین‌المللی جایگاه ایران در مناسبات قدرت به نفع اعراب تنزل یافته است».
میرزاده کوه‌شاهی با بیان اینکه در حال حاضر شورای همکاری و لیدرهای آن، منطقه را مدیریت می‌کنند و روندها را شکل می‌دهند یا تقویت می‌کنند، اضافه کرد: «ما تا چند سال پیش تسلط بیشتری داشتیم، بنابراین این بیگانه‌ستیزی و مقاومت را در منطقه ترویج و تقویت می‌کردیم.
 الان آن‌ها دارند ملی‌گرایی عربی و عراقی را ترویج می‌کنند، برای آن هزینه می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند».
وی گفت: «به برگزاری مسابقات کشورهای حاشیه خلیج فارس در عراق بعد از سال‌ها نگاه کنید مسئله روشن می‌شود. اساساً این مسابقات محمل طرح این نام غلط در این روزها شده است».
این استاد دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه در افکار سیاسی صدر و جریانش، ملی گرایی عربی یک صفت بارز است، افزود: «چه در گذشته و چه در زمان حال، این یک عقبه تاریخی دارد. جریان صدر حتی در زمان صدام هم روابطش با ایران همانند سایر گروه‌های مبارز شیعی نبود و مرحوم پدر ایشان هم به جز دوره کوتاهی، مخالفت علنی با نظام بعث نداشتند و اگرچه در نهایت به شکل مشکوکی ترور شد اما حداقل به ظاهر مورد احترام نظام سابق عراق بود».

   

   شاهد جابه‌جایی در قدرت محوری منطقه هستیم

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها