انتقاد نماینده مجلس از وضعیت مدارس تخریبی شرق هرمزگان؛

آمارهای قشنگ کجا؛ سقف‌های لرزان کجا



تحصیل با اعمال شاقه در هرمزگان مرسوم است؛ منتهی در هر نقطه از استان به گونه‌ای نمود پیدا می‌کند. اینبار موضوع بر سر درس خواندن در مدارس ناایمن و غیر استاندارد است. مدارسی که ممکن است در اثر هرعاملی بخش‌هایی از آن فرو ریزد. دو سال تعطیلی مدارس به خاطر شیوع ویروس کرونا فرصت خوبی بود که وضعیت مدارس ناایمن سروسامان یابد و واضح است که این فرصت نیز از دست رفت. باوجود آمارهای افتتاح و بهره‌برداری که به طور مستمر از اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان منتشر می‌شود و دفاع همه جانبه مسئولان این اداره از عملکرد سه ساله خود، اما هرمزگان همچنان از مسئله کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد. مدارس ناایمن، کانکسی و کپری در پایتخت اقتصادی ایران همچنان پابرجا هستند. همچنین وجود مدارس دو شیفت و تعداد بالای دانش‌آموزان در یک کلاس درس در شهرستان‌های مختلف استان نیز قابل انکار نیست. وضعیت مدارس تخریبی و ناایمن در شرق هرمزگان جدی‌تر است. این مسئله سبب شد نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس یازدهم در تذکری شفاهی اعتراض و انتقاد خود را به این وضعیت اعلام کند. «حسین رئیسی» در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش درخصوص مدارس تخریبی شرق هرمزگان گفت: «دانش‌آموزان در شرایط بدی در مدارس به سر می‌برند، در حوزه انتخابیه اینجانب وضعیت مدارس نامناسب بوده و سازمان نوسازی مدارس اعلام کرده مدارس موجود در این مناطق غیراستاندارد بوده، اما هنوز دانش‌آموزان در آن مکان‌ها مشغول به تحصیل هستند». اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز، نهاد مسئول امرِ ساماندهی مدارس و مسئول مستقیم نابسامانی یا سامانِ مدارس است. قبل از آنکه حادثه‌ای تلخ رخ دهد باید به این وضعیت رسیدگی شود. در همین رابطه بخشی‌هایی از مصاحبه‌ای که صبح ساحل با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان در آذر ماه سال جاری انجام داده است را می‌خوانید.
 
۱۰ مدرسه صدرصد ناایمن در هرمزگان
«سیدفخرالدین هاشمی»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در تشریح آخرین آمار مدارس ناایمن استان اظهار کرد: «بنابر اعلام رسمی وزارتخانه ۱۹٫۵ درصد مدارس کشور مدارس غیر استاندارد هستند. در استان هرمزگان این آمار زیر ده درصد است؛ یعنی حدود ۳۰۰ مدرسه غیر استاندارد در سطح استان داریم». وی با بیان اینکه در غرب استان برخی مدارس سقف چوبی دارند اما تقریبا مقاوم هستند (!) افزود: «مدارسی که در گرید A هستد یعنی شرایطشان خیلی بد است. این مدارس در استان هرمزگان زیر ۱۰ مدرسه هستند. گرید A مدارسی هستند که هر لحظه امکان ریزش سقف آن‌ها وجود دارد». هاشمی ضمن بیان اینکه وجود یک مدرسه گرید A هم برای استان زیاد است، از طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی خبر داد و گفت: «در طرح «شهید رضا پناهی» تمام مدارس کانکسی بالای ده دانش‌آموز در سراسر کشور جمع خواهد شد. در هرمزگان ۱۳ مدرسه کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز داریم که هر ۱۳ تا شش آینده جمع خواهد شد».
 
برای جمعیت پایدار مدرسه می‌سازیم
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با بیان این ادعا که در هیچ جای استان نداریم که دانش‌آموز در کپر باشد و جمعیت آنجا پایدار باشد، افزود: «به آموزش و پرورش اعلام کردیم که هر جا که جمعیت پایدار است و جا به جا نمی‌شود، اعلام کنید تا اداره نوسازی در آنجا مدرسه بسازد». هاشمی با بیان اینکه حتی اگر دور افتاده‌ترین نقطه استان هم باشد مسئله‌ای نیست، تصریح کرد: «بعضی از جاهای استان وجود دارد، البته زیر ۵ مدرسه است. روستاهایی که که ممکن است جمعیت یک جا باشد اما احتمال دارد سال بعد کوچ کند و جای دیگری بروند». وی افزود: «اعلام می‌کنم هر جایی که جمعیت پایدار وجود دارد، آمادگی داریم مدرسه بسازیم. روستاهایی که جمعیت ممکن است جا به جا شود اگر می‌خواهند در کانکس تحصیل کنند، کانکس در اختیارشان قرار دهیم». این مقام مسئول تاکید کرد: «هیچ جای استان پیدا نمی‌کنید که به ما اعلام شده باشد که جمعیت پایدار دارد اما مدرسه کپری باشد، این محال است».
 
برای گوا مدرسه بسازید
روستای گوا حوزه پرکوه شهرستان جاسک، یکی از روستایی است که فاقد حداقل امکانات شامل آب سالم، جاده و آنتن است. ۱۱ دانش آموز این روستا در یک مدرسه کپری درس می‌خوانند. به گفته یکی از اهالی، ۱۰ سال است که در این منطقه ساکن هستند و دانش‌آموزان روستا آرزوی داشتن مدرسه‌ای سنگی یا کانکسی را دارند تا کمتر سوزش سرما در زمستان و گرما در تابستان را تحمل کنند. این روستا یکی از روستاهایی که نیازمند توجه است. در شرق هرمزگان مدارس زیادی نیاز به بازسازی و تخریب دارند. بهتر از قبل از وقوع حادثه تدبیر کرد و با حمایت صنایع استان و خیرین، وضعیت مدارس شرق استان و کمبود فضای آموزشی را حل کرد.
 
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها