بازار داغ فیلترشکن‌های پولی در ایران:

درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی در سال!



۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌های پولی استفاده می‌کنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسیم!

به گزارش صبح ساحل، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت:

برآورد اندازه بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران:
۱۶ هزار میلیارد تومان در سال!
یعنی حدودا ۲ تا ۳ برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران

روزنامه فرهیختگان با انتشار نتایج یک پیمایش به گرایش‌های مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی پرداخته است. البته درباره مجری این پیمایش و شیوه انجام آن توضیحی ارائه نشده است.

در بخشی از این گزارش آمده است:

«تنها ۳۰ درصد کاربران گفته‌اند که پیش از ناآرامی‌های اخیر از فیلترشکن و پروکسی استفاده می‌کرده‌اند، اما در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند. از این تعداد حدود ۳۰ درصد از فیلترشکن‌های پولی -که حدود ۷۰ درصد آن‌ها ماهیانه بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان هزینه می‌کنند- و ۷۰ درصد از پروکسی‌ها و فیلترشکن‌های رایگان خارجی استفاده می‌کنند.»

معنای این یافته این است که ۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌های پولی استفاده می‌کنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسیم!

اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر موجب قطعی اینترنت مردم ایران شد. در ابتدا به نظر می‌رسید که این ماجرا، حداکثر تا یک هفته ادامه خواهد داشت اما قطعی اینترنت‌ موبایل چندماهی ات که ادامه دارد.  اینترنت‌های خانگی نیز از روز اول با اختلال و کندی همراه بود و این موضوع تا امروز بر قوت خود باقی‌مانده است.در ایران افراد بسیاری از طریق فضای مجازی، کسب درآمد می‌کنند. طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌ شده، ۱۰ میلیون شهروند ایرانی از طریق اپلیکیشن اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند. با عدم دسترسی به این پلتفرم محبوب، خسارت زیادی به وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه و خانواده‌های آن‌ها وارد شده است.بستن یا فیلترینگ اینستاگرام، چرخه معیشت و تجارت اشخاص زیادی را تحت تأثیر قرار داده و ضرر هنگفتی به آن‌ها وارد می‌کند و گویی راهی برای حل آن وجود ندارد.

نماینده مجلس: برای صفحه اینستاگرام  مجلس هم از فیلترشکن استفاده می‌کنیم

البته در این میان نمایندگان مخالفان فیلترینگ هم همچنان وجود دارند. ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرعت پایین اینترنت و وضعیت پلتفرم‌های داخلی، گفت حتی برای استفاده از صفحه اینستاگرام مجلس هم باید از فیلتر‌شکن استفاده کنیم. ساردویی درباره افزایش خرید و فروش فیلترشکن، به خرید و فروش آن حتی در بقالی‌ها اشاره کرد. این نماینده مجلس در گفت‌وگو خود با شفقنا با تأکید بر اینکه وضعیت سرعت اینترنت اصلاً مطلوب نیست، گفت: «سرعت اینترنت به‌شدت پایین است؛ به‌طوری که حتی کار‌کردن با ایمیل یا پلتفرم‌های داخلی هم با مشکل مواجه هستند.

 

واکنش وزیر ارتباطات به نامه رییس جمهور برای بازگشت اینترنت به شرایط عادی

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس - ۱۹ دی ماه در با تاکید بر لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و همچنین راه‌اندازی صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور شد.

توانگر همچنین هفته گذشته در نامه‌ای به عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی به‌ویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ، خواستار ارائه گزارشی درباره اثرات فیلترینگ و سیاست‌های حمایتی وزارت ارتباطات درباره وضعیت پلتفرم‌های داخلی شده بود.

هرچند پس از آن وزیر ارتباطات اعلام کرد: «اطلاعات جزئی پیام‌رسان‌ها جزو اسرار تجاری آن‌هاست و ما نمی‌توانیم آن را منتشر کنیم. اما آقای توانگر که در این باره سوال داشتند، به جلسه‌ای دعوت شدند تا این موضوع برایشان توضیح داده شود و اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد.»

با وجود این، انتقاد به وضعیت فعلی اینترنت ادامه دارد، روز ۲۷ بهمن‌ماه نامه‌ای از دفتر رئیس جمهوری خطاب به وزیر ارتباطات نوشته شده که در آن به‌دنبال گزارش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص «لزوم بازگردادن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد»،  اعلام شده این موضوع در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها