وعده استاندار هرمزگان برای گردشگری شدن پنج جزیره نظامی محقق نشد اما؛

بوموسی در لیست تورهای گردشگری



استاندار هرمزگان فروردین‌ماه سال جاری از موافقت معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش تعداد جزایر گردشگری هرمزگان خبر داد. بر اساس اظهارات دوستی، مقرر شد توسعه گردشگری در پنج جزیره بوموسی، تنب بزرگ و کوچک، سیری و لاوان جهت افزایش تعداد جزایر مهمان‌پذیر در خلیج‌فارس انجام شود. به‌بیان‌دیگر باوجود شرایط ویژه‌ی امنیتی و نظامی در جزایر مذکور، حضور عموم نیز اتفاق بیفتد.  حال با توجه به نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۲، آخرین وضعیت تحقق این وعده را بررسی کردیم که گویا جز برخی اقدامات انجام‌شده در جزیره بوموسی، سایر جزایر برای اینکه پذیرای گردشگران باشند، هنوز آماده نیستند. درواقع به نظر می‌رسد این وعده برای نوروز ۱۴۰۲ هرگز محقق نخواهد شد. در همین رابطه با «عبدالرسول دریایی»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان گفت‌وگو کرده‌ایم. به گفته دریایی، بوموسی اولین جزیره‌ای است که به بازدید عموم آن‌هم در قالب گردشگری خانواده از طریق تورهای مجوز دار می‌رسد و باقی جزایر به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها کار بیشتری دارد. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. 
به گزارش صبح ساحل، بر اساس وعده‌‌ی استاندار هرمزگان قرار شد توسعه گردشگری در پنج جزیره‌ای که تاکنون ماهیت نظامی و امنیتی داشته‌اند، انجام شود. لطفاً تشریح کنید در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟
تنب بزرگ و کوچک و سیری یک مقدار ازلحاظ نظامی وضعیت متفاوتی دارند. البته ارگان‌های نظامی و امنیتی در این جزایر دیدگاه مثبتی به توسعه گردشگری دارند.
در جزیره بوموسی طرح اولیه نحوه ورود گردشگر آماده‌شده است و یک سامانه در همین راستا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. دستگاه‌های دفاعی و امنیتی موافقت خود را اعلام کرده‌اند. در گام نخست گردشگری در قالب گردشگری خانواده انجام می‌شود؛ یعنی خانواده‌ها بتوانند در جزیره بوموسی حضور پیدا کنند. در یک سال اخیر کارهای بزرگی در این جزیره صورت گرفته است. بوموسی پتانسیل خوبی در بخش اکو توریسم و طبیعت‌گردی دریایی دارد. یک جزیره مرجانی که به‌عنوان یک آکواریوم طبیعی است.
برای اینکه در این جزایر گردشگری رونق پیدا کند ابتدا باید زیرساخت‌ها مهیا شود. بین این پنج جزیره، سیری یک جزیره نفتی است. هرچند برای طبیعت‌گردی جزیره مناسبی است. تنب کوچک و تنب بزرگ هم بیشتر امکانات نظامی دارند؛ البته در تنب بزرگ مسکونی سازی انجام‌شده و آب و برق هم موجود است اما به نسبت جزیره ابوموسی توسعه کمتری به خود دیده است. ما برای گردشگری نیاز به زیرساخت داریم.
در جزیره بوموسی سازمان بنادر و دریانوردی در حال تکمیل اسکله جزیره است. همچنین راه‌اندازی شناور مسافری از بندرعباس به بوموسی نیز برای اولین بار انجام شد. این شناور در حال حاضر دو روز در هفته {یکشنبه و پنج‌شنبه} در اسکله بندرعباس مستقر است.
   
تردد به ابوموسی همچنان شرایط خاصی دارد؟
برای کسانی که شهروند بوموسی هستند دستورالعمل مشخص است. برای سایر مردم عادی فعلاً باید با مجوز فرمانداری ورود به جزیره اتفاق بیفتد. در شورای تأمین شهرستان بوموسی موافقت اولیه در بحث گردشگری به‌ویژه گردشگری خانواده از دستگاه‌های امنیتی اخذشده است. در حال حاضر طرح اولیه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان داده‌شده است تا اعلام نظر کنند. ان‌شالله پس‌ازآن در شورای تأمین استان مطرح و مصوب می‌شود. امیدواریم گردشگری را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان از طریق تورهای گردشگری تأییدشده در این جزیره انجام دهیم. در شرایط کنونی بوموسی طی دو الی سه روز ظرفیت پذیرش ۳۰ تا 50 هزار نفر را دارد. ۸ واحد بومگردی در این جزیره وجود دارد که تجهیز و آماده‌شده‌اند. یک سری واحدهای مهمان‌سرا و خوابگاه‌ هم وجود دارد که می‌توانند خدمات دهند.
  
 تردد گردشگران فقط از طریق تورهای مورد تأیید انجام می‌شود؟
زمانی که سامانه‌ راه‌اندازی شود، مدتی به‌صورت آزمایشی طرح را شروع می‌‌کنیم. خانواده‌هایی که به‌صورت جدا می‌آیند در قالب تورهای گردشگری می‌توانند ثبت‌نام کنند. به‌عنوان‌مثال در این تورها ثبت‌نام کنند و از آن طریق می‌توانند از بوموسی بازدید داشته باشند. در بحث حضور جداگانه هنوز برنامه‌ای برای آن دیده نشده است. این موضوع نیاز به چکش‌کاری بیشتری در شورای تأمین دارد. فعلاً گردشگری خانواده از طریق تورهای گردشگری تأییدشده انجام می‌شود.
   
 در جزایر تنب بزرگ و کوچک، سیری و لاوان چه اقداماتی برای حضور گردشگر انجام‌شده است؟
این جزایر بیشتر برای گردشگری طبیعی مناسب هستند و هنوز زیرساخت‌ها مهیا نیست. تنب بزرگ و کوچک اکثراً پرنسل نظامی‌ مستقر هستند و به خاطر نبود اقامتگاه‌ها هنوز شرایط لازم برای حضور گردشگر را ندارند.
بوموسی اولین جزیره‌ای است که به بازدید از طریق تورهای گردشگری می‌رسد، باقی جزایر کار بیشتری دارد. 
مردم می‌توانند از طریق ثبت‌نام در تورهای گردشگری مجوز دار و مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری پس از تأییدیه فرمانداری به بوموسی سفر کنند. همچنین می‌توانند با هماهنگی فرمانداری از سایر جزایر دیگر {تنب بزرگ و کوچک، سیری } هم بازدید داشته باشند اما چون امکانات اقامتی کافی نیست، ممکن است سخت باشد. این‌گونه نیست که نتوانند از جزایر بازدید کنند با هماهنگی فرمانداری می‌توانند از باقی جزایر هم دیدن کنند. توری که مجوز بوموسی را گرفته است با هماهنگی فرمانداری می‌تواند از جزایر دیگر هم بازدید کند. سایر جزایر زیرساخت آب و برق دارد اما هنوز وجه نظامی آن بیشتر است.
    
 شرایط اخذ مجوز از فرمانداری به چه صورت است؟
در حال حاضر اگر شما عضو دستگاه‌های دولتی هستید یک نامه می‌آورید به دفتر جزایر استانداری یا فرمانداری، بلافاصله مشخصات شما گرفته و ثبت می‌شود و می‌توانید با شناور تردد کنید. فرد عادی باید به فرمانداری درخواست بدهد اما اینکه بپذیرند یا نپذیرند با فرمانداری است.
   
 سخن پایانی.
اقدامات توسعه‌ای هر جزیره به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حال پیگیری است. برای اینکه هر جزیره سند توسعه‌ای خاص خود را داشته باشد اقدامی درگذشته انجام‌نشده است؛ این موضوع به دستور استاندار در حال پیگیری است. اگر اعتبار آن تأمین شود، این موضوع به جد پیگیری خواهد شد. برای سفر آتی رئیس‌جمهور به استان یک بسته ویژه برای جزایر در نظر گرفته‌ایم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها