اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در هرمزگان؛

نمایش «جزیره شباش‌ها» از استان هرمزگان به‌عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب شد


نویسنده: معصومه نعمتی

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی، روز سه‌شنبه (9 اسفندماه) با حضور «اسماعیل جهانگیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، «مرتضی سعیدی‌زاده» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، «کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «احسان کامرانی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان، جمعی از مسئولان، هنرمندان و گروه‌های تئاتر در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار و از نفرات و گروه‌های برگزیده در هر بخش تقدیر شد.

 

 

جشنواره تئاتر رضوی به صورت سالانه برگزار می‌شود

 

 

به گزارش صبح ساحل، اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، گفت: «هنرمندان از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و همدان چراغ جشنواره را روشن و محفل جشنواره را گرم کردند».

وی افزود: «آنچه در این چهار روز شاهد آن بودیم نمایش وحدت وهمدلی دستگاه‌های فرهنگی و هنری و سازمان‌های اداری بود. سالن‌های نمایش مملو از جمعیت شد و در لحظه به لحظه این جشنواره دست خدا و عنایت امام رضا را دیدیم».

جهانگیری با اشاره به اینکه فرهنگسرای طوبی تقریبا ۳-۴سال تعطیل بود، گفت: «این سالن تبدیل به انبار ضایعات شده بود. همکاران ما و هنرمندان استان بیش از یک سال تلاش کردند تا دوباره این سالن بهتراز پیش بازسازی و قابل استفاده شده است».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان درمورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: «این جشنواره تا ۱۱دوره در استان هرمزگان برگزار شد. دوره دوازدهم در هرمزگان نبود و این امتیاز از استان سلب شده بود؛ اما بنده و همکاران عزم خود را جزم کردیم که این جشنواره به هرمزگان برگردد. مذاکرات زیادی را با بنیاد رضوی و وزارت‌خانه انجام دادیم و درنتیجه این جشنواره به هرمزگان برگشت».

وی اضافه کرد: «از این جشنواره بسیار استقبال شد و ۵۴اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. این نشان می‌دهد که هنر را نمی‌شود در بند کشید و در انحصار گرفت‌. هنرمند را نمی‌توان مجبور کرد که فعالیت هنری نکند. زنده بودن هنرمند به فعالیت هنری است و وظیفه ماست شرایط را برای فعالیت هنرمندان تسهیل کنیم».

جهانگیری افزود: «مرحله بازبینی در جوار حرم امام رضا (ع) در مشهد با همکاری سه داور، آقایان «محمدعلی قویدل فرد»، «مرتضی اسدی مرام» و «شهرام کرمی» انجام شد و درنهایت از بین 54اثر، 10اثر برتر ملی برای حضور در جشنواره انتخاب شد».

وی اظهار کرد: «این 10 گروه هرکدام 2اجرا و مجموعا 20اجرا را در 3مکان فرهنگسرای طوبی، پلاتو آفتاب و تالار شهید آوینی برگزار کردند. درمجموع حدود 6400نفر از اجرای این آثار بازدید داشتند».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه این جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود، افزود: «بنابراین هنرمندان باید از امروز دوباره اجرای آثار تاثیرگذار دینی و معنوی رضوی را شروع کنند».

 

 

لزوم توجه به فرهنگ رضوی به‌عنوان اصلی‌ترین محور دینی‌کردن جامعه

 

 

سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با بیان اینکه ایستگاه اول اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) در استان هرمزگان کلید خورد، گفت: «15 اختتامیه دیگر تا میلاد امام رضا در مشهد برگزار می‌شود».

وی  در بیان راهبری جریان فرهنگی و هنری امام رضا در حوزه بنیاد، گفت: «جامعه اسلامی ما از ابتدای انقلاب اسلامی با هدف دینی شدن جامعه شکل گرفته است. در این حوزه فرهنگ رضوی به عنوان اصلی‌ترین محور دینی‌کردن جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و گسترش فرهنگ رضوی در تعامل با نظام هنری جامعه شکل بگیرد».

سعیدی‌زاده افزود: «ظرفیت هنری کشور باید به خدمت و همراهی جریان توسعه فرهنگ رضوی بشتابد و کمک کند. از طرفی فرهنگ رضوی نیز به جریان هنری کشور کمک می‌کند و جریان‌سازی و توسعه خوبی در حوزه هنری رقم خواهد زد».

وی اظهار کرد: «جشنواره تئاتر رضوی باید در ایفای نقش اساسی خود که همان دینی کردن جامعه است به شناخت خوبی از فرهنگ دینی و رضوی برسد. شخصیت، سیره، معارف و فرهنگ اهل بیت منبع فیض الهی است که در اختیار ماست و ما در این دوره کنونی جامعه باید از این بستر فیض کمال استفاده را برای حل مشکلات فرهنگی و هنری جامعه ببریم».

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه ویژگی تئاتر ارتباط رودررو و نزدیک با مخاطب است، گفت: «چگونگی این ارتباط با تکنیک، آرایه‌ها، طراحی‌ها و با مضامین خوب می‌تواند به ما درجهت اثربخشی این مضامین کمک کند. شرط این ارتباط، ارتباط رفتاری و گفتاری با زبان فطرت است. خداوند انسان را مبتنی بر فطرت آفریده است. این فطرت توحیدی است و تبدیل به غیر خود نمی‌شود اما ممکن است گرد و غبار بگیرد. به واسطه هنر و تئاتر می‌توانیم این گرد و غبار را از فطرت انسانی بزداییم».

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) افزود: «خلا جدی در فضای کنونی و جشنواره‌ها، متون و مضامین عالیه‌ای است که باید در انتقال معراف رضوی به آن توجه جدی داشته باشیم. این متون از سیره و معارف اهل بیت باید استخراج شود.

وی گفت: «از هنرمندان، کارگردانان، بازیگران، طراحان لباس و صحنه انتظار می‌رود که جریان هنر را به جریان مضمون اتصال دهند».

سعیدی‌زاده تاکید کرد: «در بنیاد امام رضا به دنبال ایجاد جریانی پویا، کارآمد و اثربخش برای انتقال مضامین و فرهنگ رضوی با هدف گسترش جامعه دینی و دلدادگی مردم به آستان امام رضا (ع) هستیم».

وی افزود: «جشنواره تئاتر رضوی به خانه خود و به بستر شکل گیری خود بازگشت و امیدواریم تا 4سال آینده و همچنین دوران مدیرتی بعد در استان هرمزگان پایدار باشد».

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع در پایان گفت: «این جشنواره را با رویکرد استعدادیابی، آموزش، توانمندسازی، ایده پردازی، تولید، اجرا و جشنواره پی خواهیم گرفت که هم به غنای فرهنگ و هنر و تئاتر کشور کمک کنیم هم از قبل آن به ترویج و گسترش فرهنگ رضوی بپردازیم».

وی همچنین از«مهدی سیم‌ریز» دبیر جشنواره، هیات داوران، آقایان رضایی، قناد و فدایی حسین و همچنین هیات انتخاب تشکر کرد.

 

 

۸جلد نمایش‌نامه کودک و نوجوان رونمایی شد

رونمایی از ۸جلد نمایش‌نامه کودک و نوجوان که به همت جمعی از هنرمندان کشور به نگارش درآمده‌ است، نیز در این مراسم انجام شد. نمایش‌نامه «چهارمین نفر» به نوشته «امیر مشهدی عباس»، نمایش‌نامه «دفترچه‌ آرزوها» به نوشته «مهدی سیم‌ریز»، نمایش‌نامه «ماجرای آن روز آفتابی» به نوشته «مرتضی سخاوت»، نمایش‌نامه «کفش‌هایم را بگیر» به نوشته «کهبد تاراج»، نمایش‌نامه «بی‌بی و دشت ارغوانی» به نوشته «شهرام کرمی»، نمایش‌نامه «خداداد» به نوشته «سیروس همتی»، نمایش‌نامه «قلب ایرج» به نوشته «کیومرث قنبری آذر» و «سپیده دبیری» و نمایش‌نامه «صاحب سرزمین نور» به نوشته «حسین فدایی حسین» 8جلد نمایش‌نامه‌ای بود که در این مراسم رونمایی شد.

 

 

برگزیدگان جشنواره

 

 

 

امسال ۱۰ گروه نمایشی از استان‌های هرمزگان، همدان، تهران و خراسان رضوی در سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی حضور داشتند. نمایش‌های «سینا و پرنده خوش شانس» از ملایر استان همدان، «از اسب تا سیب» از همدان، «جزیره شباش ها» از بندرعباس، «پروانه باش» از مشهد، «عقاب» از تهران، «جایزه» از تهران، «سومین روز تابستان» از همدان، «دیهوک» از بندرعباس، «دیواکولا» از مشهد و «کلوچه های خدا» از تهران، از هفتم تا نهم اسفندماه در سه سالن فرهنگسرای طوبی، پلاتو آفتاب و تالار شهید آوینی بندرعباس روی صحنه رفتند. هیئت داوران این جشنواره، شامل «سیدحسین فدایی‌حسین»، «مجید قناد» و «علی رضایی» بودند.

در بخش طراحی بروشور از «طیبه آنجدانی» طراح نمایش‌های «جایزه» و «سومین روز تابستان» از تهران تقدیر به عمل آمد و «سما جوشعار» طراح بروشور نمایش «جزیره شباش‌ها» از هرمزگان به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد.

در بخش موسیقی از «علی درویشی» آهنگساز نمایش «جزیره شباش‌ها» و «محمدعلی رفیعی» آهنگساز نمایش «دیواکولا» تقدیر و «امیرحسین انصافی» آهنگساز نمایش «عقاب» به عنان نفر برگزیده انتخاب شد. همچنین در بخش طراحی و دوخت لباس از خانم «فاطمه پور قربان» طراح لباس نمایش «جزیره شباش‌ها» و «راضیه پاشایی» طراح لباس نمایش «جایزه» تقدیر به عمل آمد و «زینب رشتی» طراح لباس نمایش «دیواکولا» به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد.

در بخش طراحی صحنه نیز از «رضا جوشعار» طراح صحنه نمایش «جزیره شباش‌ها»، «راضیه پاشایی» طراح صحنه نمایش «جایزه» تقدیر شد و جایزه ویژه طراحی صحنه به «پوریا آنجدانی» و «احسان آزادجو» برای نمایش «سومین روز تابستان» تعلق گرفت.

در بخش طراحی و ساخت عروسک از «مجید بشکال» و «هادی شکورپور» طراحان عروسک نمایش «جزیره شباش‌ها» و «راضیه پاشایی» طراح عروسک نمایش «جایزه» تقدیر شد و جایزه ویژه طراحی عروسک به «ساغر لطفی‌نژاد» طراح و سازنده عروسک نمایش «عقاب» اختصاص یافت.

در بخش عروسک‌گردانی «مینا انتضام» و «مهری آذین» گرداننده عروسک‌های نمایش «جایزه» به عنوان نفر دوم انتخاب و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به «محمدرضا احمدی» گرداننده عروسک غول در نمایش «جزیره شباش‌ها» تقدیم شد.

در بخش گریم از «الهه دیلم صالحی» طراح گریم نمایش «جزیره شباش‌ها» تقدیر به عمل آمده و «آناهیتا موسوی» برای نمایش «دیواکولا» برگزیده شد.

در بخش بازیگری کودک از «هوراد حبیبی» بازیگر کودک نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس»، «سیده رها کرمانی» بازیگر کودک نمایش «از اسب تا سیب»، «وانیا بارانی» بازیگر کودک نمایش «جزیره شباش‌ها» و «آوید عموزاده» بازیگر کودک نمایش «دیهوک» تقدیر به عمل آمد.

در بخش بازیگری زن از نگین تقوی‌راد و «نگار تقوی‌راد» بازیگران نمایش «کلوچه‌های خدا»، «ساناز خوش مهر» بازیگر نمایش «جایزه»، «گلسا گلپور» بازیگر نمایش «دیهوک» و «سحر حسن‌زاده» بازیگر نمایش «پروانه باش» تقدیر به عمل آمد و «پگاه معصومی» بازیگر نمایش «از اسب تا سیب» به عنوان نفر سوم، «فاطمه حسن‌زاده» بازیگر نمایش «پروانه باش» به عنوان نفر دوم و «زهرا ناوشکی» بازیگر نمایش «پروانه باش» به عنوان نفر اول انتخاب شدند.

در بخش بازیگری مرد از «محمد تقی‌نژاد» بازیگر نمایش «دیواکولا»، «امید نوعی‌شاد» بازیگر نمایش «از اسب تا سیب»، «عرفان غنی‌زاده» بازیگر نمایش «جزیره شباش‌ها» و «رضا جوذری» بازیگر نمایش «دیهوک» تقدیر به عمل آمد. «مصطفی کولیوندی» بازیگر نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس» و «سید مهرداد کاووسی» بازیگر نمایش «سومین روز تابستان» مشترکاً به عنوان نفر سوم، «ناصر آویژه» بازیگر نمایش «عقاب» به عنوان نفر دوم و «فرشاد قاسمی» بازیگر نمایش «دیواکولا» به عنوان نفر اول انتخاب شدند.

در بخش نمایشنامه‌نویسی از «ناصر آویژه» نویسنده نمایش «عقاب» تقدیر به عمل آمد و «لیلا بحری» نویسنده نمایش «پروانه باش» به عنوان نفر سوم، «آرش شریف‌زاده» نویسنده نمایش «کلوچه‌های خدا» به عنوان نفر دوم و «عماد نصرآبادی» نویسنده نمایش «دیواکولا» به عنوان نفر اول برگزیده شدند.

در بخش کارگردانی جایزه ویژه هیئت‌داوران به خاطر به‌کارگیری شیوه‌های نو در روایت به «محسن پورقاسمی» کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» اهدا و از «فرزاد لباسی» کارگردان نمایش از «اسب تا سیب» تقدیر شد. همچنین در این بخش «ناصر آویژه» کارگردان نمایش «عقاب» و «محمد طالبی» کارگردان نمایش «جایزه» به صورت مشترک به عنوان نفر سوم، «محمد جهانپا» کارگردان نمایش «دیواکولا» به عنوان نفر دوم و «رضا جوشعار» کارگردان نمایش «جزیره شباش‌ها» به عنوان نفر اول انتخاب شدند.

در بخش آثار برگزیده هیئت‌داوران جایزه خود را بدون اولویت به نمایش‌های «جزیره شباش‌ها» به کارگردانی «رضا جوشعار» از استان هرمزگان و نمایش «دیواکولا» به کارگردانی «محمد جهانپا» از استان خراسان رضوی اهدا و این آثار را به عنوان نمایش‌های برگزیده بخش صحنه‌ای به بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) معرفی کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها