اولین گزارش وزارت بهداشت از مسمومیت دانش آموزان در مدارس



معاون درمان وزارت بهداشت، در خصوص مسمومیت های دانش آموزان در برخی از مدارس، گزارشی ارائه داد.

            

به گزارش صبح ساحل،به نقل از مهر:سعید کریمی گفت: به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌هایی که در مدارس ایجاد شد، بلافاصله کمیته‌ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و.... تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش‌های استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصاً ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایجی که اعلام می‌کنم، نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی است، افزود: این قضیه دارای چند بخش است؛ بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک کننده که عمدتاً استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. این بخش قسمتی از مجموعه بچه‌هایی است که به اورژانس فرستاده شده‌اند.

کریمی ادامه داد: یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلاً در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌ ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است.

وی افزود: دانش‌آموزانی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند، عمدتاً ابراز می‌کنند که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از استشمام یک «بو» که این بو متفاوت است و بوهای مختلفی مطرح شده است، دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علائم اشک‌ریزش شدند و به دنبال این علائم تحریکی دیگر مانند دل‌درد، ضعف و بی‌حالی و در برخی از این بچه‌ها و افرادی که در معرض این ماده محرک بوده‌اند، بی‌حسی اندام‌ها بوده است که اینها علائم مواد محرک است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این مواد محرک، لزوماً یک ماده هم نیست که اسمش را بگوییم و انواع مختلف دارند. عمدتاً هم مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم‌های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط آغاز کنند و نیاز نیست همه این بچه‌ها که برخی مضطرب هستند به بیمارستان منتقل کنند.

کریمی با بیان اینکه بنابراین طبق برآوردها کمتر از ۱۰ درصد از موارد علائم واقعی بودند و عمدتاً مربوط به بحث‌های اضطرابی است، گفت: از طرفی کسانی هستند که اصلاً در محیط و مدرسه‌ای که مواد محرک وجود داشته، نبودند، اما وقتی اخبار را دیده و شنیده‌اند دچار اضطراب شدند.

مسمومیت دانش آموزان در حالی هنوز ادامه دارد که متاسفانه اقدام جدی از سوی دولت برای مقابله با این معضل انجام نشده است. از روز گذشته شاهد افزایش آمار دانش آموزان و دانشجویان مسموم شده در کشور بودیم.

دستور رئیسی برای تشکیل کارگروه بررسی مسمومیت در مدارس

به دستور رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است.

در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.

بیانیه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان

شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در رابطه با مسمومیت دختران دانش‌آموز بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: پس از فتنه سنگینی که جریان‌های سعودی، پهلوی، رجوی و صهیونیستی، در ماه‌های اخیر با هدف ایجاد مسائل امنیتی، شکاف قومیتی، دو قطبی‌سازی و مستمسک قرار دادن دختران با کشته‌سازی‌­ها و شکست آنها با برگزاری جشن باشکوه فرشته‌ها و جشن تکلیف دختران در حضور مقام معظم رهبری مدظله العالی و حضور حماسه‌آفرین مردم عزیز ایران بویژه دختران نوجوان در راهپیمایی ۲۲ بهمن که ابطال ادعاهای واهی دشمنان در جنگ ترکیبی بود، اینک با پروژه­ای به نام سوژه‌سازی برای جهت‌دهی و هدایت افکار و رفتار مردم سعی در ایراد اتهاماتی واهی به دین و دولت با هدف ایجاد شک و تردید نسبت به حاکمیت با ایجاد جنگ روانی و ترکیبی که عیناً اجرای پروژه براندازی در کشورهای مختلف است، پروژه مسمومیت دانش‌آموزان دختر را شروع کردند.

این بیانیه می‌افزاید: اتفاقی که بی‌شک رد پای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن وجود دارد. چرا که چند هفته قبل که هنوز موج جریان­‌سازی مسمومیت‌ها به تهران نرسیده بود، سرکرده منافقین خبر عجولانه این پروژه دست‌ساز و رسیدن آن به تهران را توئیت کرد و اخیراً سفیر دولت خبیث انگلیس تدوام آن را وعده داد و می‌­بایست در مجامع بین‌­المللی حقوق بشری پاسخگوی این موضع­‌گیری بوده و علت این پیش‌­بینی را توضیح دهند و کلیه دولی که در فضای حقیقی و مجازی از ایجاد اضطراب و تشویش اذهان دختران و تداوم و توسعه طرح‌هایی که بر جنایت علیه بشریت توصیف می‌­شود حمایت می­‌کنند باید پاسخگوی اعمال خود در مجامع حقوقی باشند.

مسمومیت‌های سریالی در حال تبدیل شدن به یک بحران است؟

بر اساس گزارش روزنامه سازندگی روند مسمومیت های سریالی در حال تبدیل شدن به یک بحران است.
سکوت و اهمال کاری فعلی دقیقا مشابه رویه ای است که در شهریور سال جاری پس از مرگ مهسا امینی در پیش گرفته شد و خشم عمومی را به کف خیابان آورد.
مسمومیت ها دوباره می تواند به عاملی برای شعله ور شدن آتش خشم مردم تبدیل شود.

مسمومیت 30 نفر از دانش‌آموزان دختر در قوچان
ساعت ۸.۳۰ صبح امروز ۳۰ نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستان دخترانه عطار قوچان با احساس بوی نامطبوع در کلاس درس دچار مسمومیت شدند.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها