رئيس پليس فتا استان هرمزگان خبر داد :

دستگيري 70 نفر مجرم رايانه اي



صبح ساحل ، حوادث - رئيس پليس فتا استان هرمزگان گفت: از اول سال جاري تاکنون،  100 واقعه جرايم مهم رايانه اي در استان به وقوع پيوسته است که 99 درصد اين جرايم توسط پليس فتا کشف و  عاملان آن  شناسايي شدند.سرهنگ  علي اکبر قرائي پور افزود:  در اين مدت   استان هرمزگان  در ميان آمار کل کشور يک و دو دهم درصد کشف جرايم را شامل شده است.وي از دستگيري بالغ بر 70  نفر از زن و مرد توسط پليس فتا خبر داد که  75 درصد مردان و 25 درصد زنان هستند. سرهنگ قرائي پور، گروه سني اين متهمان را  بين 17 تا 30 ساله دانست. اين مقام مسوول گفت: پليس فتا به کليه جرايمي که در فضاي سايبر اتفاق مي‌افتد رسيدگي مي‌کند که شامل جرايم اقتصادي، برداشت از حساب‌هاي بانکي، فيشينگ، جرايم اخلاقي، مزاحمت‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي و به طور کلي همه موضوعاتي که مبتلابه مردم است مي‌شود و در بين اين مسائل، برداشت از حساب مردم بيشترين آمار جرايم را به خود اختصاص داده است و بعد از آنان اتفاقاتي که در شبکه‌هاي اجتماعي رخ مي‌دهد حائز اهميت است. سرهنگ قرائي پور جرايم واقعه استان را  برداشتن غيرمجاز حساب بانکي از طريق اينترنت، هتک حيثيت افراد، کلاهبرداري  اينترنتي ، سوء استفاده از پهناي باند، سو استفاده از اطلاعات شخصي  مانند عکس، مطلب و... انتشار اطلاع شخصي افراد اعلام کرد. وي از علل وقوع جرايم رايانه اي  در استان  را سهل انگاري افراد  از سامانه رايانه اي ، عدم دانش کافي از استفاده تجهيزات الکترونيکي در برخي موارد،  بي توجهي  در نگهداري اطلاعات شخصي، عدم کنترل گردش و تراکم حساب بانکي توسط صاحب حساب بانک،  ضرر و زيان براي ديگران، اغفال و اطمينان بي مورد به برخي سايت فروش اينترنتي  و همچنين سايت هاي غير مجاز فروش اينترنتي عنوان نمود.

 دستگيري عامل برداشت هاي غيرمجاز اينترنتي

رئيس پليس فتا استان هرمزگان از دستگيري عامل سرقت اطلاعات مربوط به حساب بانکي افراد در شهرستان ميناب خبر داد و گفت: در پي دريافت شکايتي مبني بر برداشت غير مجاز از حساب بانکي در شهرستان ميناب، بررسي موضوع در دستور کار پليس فتا شهرستان قرار گرفت.وي افزود: با انجام تحقيقات مربوطه و بکارگيري شگردهاي خاص پليسي، مشخص شد فردي با هويت معلوم با جلب اطمينان دارندگان حساب هاي بانکي، اطلاعات مربوط به حساب شخصي افراد را مورد سرقت قرار مي دهد و سپس در فرصت مناسب، از طريق اينترنت با ورود به حساب هاي اشخاص، اقدام به خريد اينترنتي و سوء استفاده هاي مالي از آن ها مي کند.

قرائي پور در ادامه تصريح کرد: در اقدام خوب پليس فتا طي عمليات موفق پليسي، اين متهم شناسايي، دستگير و تحويل مراجع قضايي شد.رئيس پليس فتا هرمزگان با اشاره به اينکه در اين پرونده اطمينان بي مورد و در دسترس قرار دادن اطلاعات شخصي و محرمانه، زمينه ساز بروز بزه ارتکابي شد، در توصيه خود به شهروندان گفت: مهمترين اصل بهره گيري و استفاده مطلوب از خدماتي از اين قبيل، حفظ اطلاعات شخصي و محرمانه و عدم ارائه آن به ديگران مي باشد، چرا که با در اختيار گذاشتن اين اطلاعات به افراد، زمينه هاي سوء استفاده از آن براحتي براي مجرمان فراهم خواهد شد.

 خريد کارت شارژ باپول دزدي

 مسوول  متخلف کافي‌نتي که از حساب مشتري خود برداشت غيرمجاز مي‌کرد، در پي شکايت مالباخته به دام افتاد. به گفته رئيس پليس فتا استان هرمزگان،  شکايت فردي  مبني بر برداشت غيرمجاز از حساب بانکي موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت در تحقيقات ماموران مشخص شد شاکي چندي قبل براي دريافت خدمات اينترنتي به کافي‌نت مراجعه و در آن محل رمزدوم کارت خود را در اختيار کاربر کافي‌نت قرار داده که با دريافت اين سرنخ پرونده وارد مرحله جديدي شد. در تحقيقات ماموران مشخص شد که برداشت‌هاي غيرمجاز به صورت خريد کارت‌هاي شارژ تلفن همراه بوده است. در اين مورد  متهم در چند مرحله حدود 100 هزار تومان از حساب وي برداشت و کارت شارژ خريداري نموده بود. متهم به دليل مواجهه با دلايل جمع‌آوري شده پليس لب به اعتراف گشود و گفت به دليل داشتن اطلاعات بانکي و رمز دوم کارت شاکي اقدام به برداشت غيرمجاز از حساب وي کرده که پس تکميل تحقيقات به مراجع قضايي معرفي شد.سرهنگ قرائي پور از مردم خواست پس از انجام هرگونه خدمات اينترنتي رمزدوم کارت خود را تغيير دهند تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالي جلوگيري شود.

 کلاهبرداري خريد اينترنتي

 رئيس پليس فتا استان هرمزگان با بيان به اينکه فريب تبليغات و آگهي‌هاي فريبنده در سايت هاي غير معتبر را نخوريد گفت: چندي پيش فردي به پليس مراجعه کرد که با ورود به سايت خريد و فروش اجناس، با واريز  مبالغي ، سفارش يک دستگاه تلفن همراه را داده اما بعد از گذشت مدتي خبري از تلفن نشد و  حتي  فروشنده اجناس که شماره اش را درون سايت گذاشته  جوابگو نيست . سرهنگ قرائي پور  ادامه داد: با طرح اين شکايت، پليس با تلاش و تحقيق موفق شدند فرد خاطي را شناسايي و او را دستگير نمايند. وي افزود: اين متهم به جرم خود اعتراف نمود.

سرهنگ قرائي پور  در اين رابطه اضافه کرد : بزهکاران سايبري با استفاده از تبليغات غير واقعي و دروغين، کاربران را نسبت به خريداري اجناس صوري خود ترغيب کرده و پس از جلب اعتماد آنها، مبالغ هنگفتي را به بهانه فروش کالاهاي نو يا دست دوم از آنها کلاهبرداري مي کنند.

وي اظهار داشت: کاربران بايد با حفظ هوشياري فريب تبليغات دروغين بزهکاران سايبري را به ويژه در شبکه هاي اجتماعي نخورده و از فروشگاه هاي داراي نماد الکترونيکي، خريد خود را انجام دهند. سرهنگ قرائي پور خاطر نشان ساخت: خريد آنلاين کالاها و خدمات، از با ارزشترين خدماتي است که بر روي اينترنت ارائه ميشود. امّا در عين حال کلاهبرداران فضاي مجازي نيز با استفاده از عدم اطّلاع يا کمدقّتي خريداران و مشتريان، آن را با تهديدها و آسيبهايي مواجه ساختهاند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها