اعضای موافق و مخالف بودجه چه گفتند؟

4 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه شهرداری بندرعباس تصویب شد



در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر بندرعباس بودجه شهرداری با رقم چهار هزار و 800 میلیارد تومان با ده رای موافق به تصویب رسید. تصویب این بودجه یک موافق و یک مخالف داشت که شرح آن در ادامه آمده است.

افزایش 68 درصدی بودجه

معاون برنامه‌ريزی و توسعه سرمايه انسانی شهرداری بندرعباس گفت:«بودجه شهرداری بندرعباس با نگاه رشد متوازن شهر بعد از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌های مختلف شورا تهیه و تنظیم شده است»

به گزارش صبح ساحل، «محمدرضا کهوری» افزود:« به لحاظ تطبیق بودجه سال 1401 نسبت به 1402 از نظر رقمی و عددی 3 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه سال 1401 شهرداری بوده است و 4 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه سال 1402 شهرداری بندرعباس است».

وی با بیان اینکه جمع کل درآمدهایی که در بودجه پیش بینی شده است سه هزار و   چهارصد و هشت میلیارد تومان است، اظهار کرد:«جمع کل منابع حاصل از بارگذاری دارایی سرمایی {فروش املاک} 354 میلیارد تومان، جمع حاصل واگذاری دارایی مالی {تسهیلات و اوراق} 958 میلیارد تومان است و کل منابع شهرداری 4 هزار و 721 میلیارد تومان است».

به گفته معاون برنامه‌ريزی و توسعه سرمايه انسانی شهرداری بندرعباس، دیون قطعی شده سنواتی شهرداری 511 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کهوری همچنین از افزایش 68 درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته خبرداد.

با بودجه انقباظي امورات شهر پیش نمی‌رود

 

«يعقوب دبيري نژاد»، عضو شوراي شهر بندرعباس در مخالفت به رقم بودجه با بیان اینکه شورای شهرهای دیگر برای افزایش بودجه با شهردار چانه‌زنی می‌کنند اما در این شورا به دنبال کاهش مخفیانه بودجه شهرداری هستند، گفت:«خودتان شاهد نوسان و بی‌ثباتی اقتصادی بودید که نرخ ارز ظرف چند روز 70درصد نوسان داشت، بعد توقع دارید با بودجه انقباظي، شهرداری در سال آینده بتواند ساده‌ترین امورات شهری را به سرانجام برساند؟»

 

وی افزود:«همه ارگان‌ها و ادارات و نهادها از وزارتخانه‌ها گرفته تا یک دهیاری دور افتاده به دنبال افزایش بودجه خودشان هستند، نمی‌دانم چه تفکری و با چه انگیزه‌ای برخی همکاران، شورا را به این سمت هل می‌دهند که بودجه شهرداری را کاهش دهند. خروجی این نوع بودجه‌بندی هیچ حاصلی جز متوقف کردن امور اجرایی شهر ندارد».

 

عضو شوراي شهر بندرعباس افزود: «استدلال می‌کنند که چون بودجه سال جاري 55درصد محقق شده ما نباید اجازه افزایش قابل توجه بودجه را بدهیم؛ به همین خاطر هم بودجه پیشنهادی شهرداری که 8 هزار و 945 میلیارد تومان بود و 84 درصد رشد داشته است را تا مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان کم کرده‌اند تا رشد بودجه 50 درصد شود؛ این در حالی است که نرخ جذب اعتبارات تملک کل هرمزگان برای ده ماهه اول سال زیر 18 درصد بوده، با این اوصاف دولت هم نباید بودجه کل کشور را برای سال 1402 ، بیشتر از 20 درصد افزایش 50 درصدی می‌داد.

 

دبيري نژاد گفت: «اگر می‌خواهید دلیل پیشرفت و توسعه مراکز استان‌های همجوار را بفهمید سری به بودجه شهر شیراز بزنید که بودجه 1401 آن‌ها 150 درصد رشد داشته است؛ همچنين بودجه سال آینده شهر یزد 87 رصد، بودجه رشت 86 درصد، کرج 76درصد، اصفهان 73 درصد رشد داشته‌اند».

 

وی اضافه کرد:«فقط جهت اطلاع عرض کنم اگر ملاک بودجه بندی، برنامه‌ها و کار کارشناسی است که عمده افزایش‌ها بر محور اجباری حقوق و دستمزد و همچنین پروژه‍های عمرانی بوده، مگر سال قبل در همین صحن دعوا بر سر این نبود که شهرداری چرا پروژه‌های عمرانی را فعال نمی کند؟ حالا هم که پروژه‌های عمرانی فعال شده، اعتبار پروژه‌هايي مانند پل مهرگان و پل پیامبر اعظم و آسفالت معابر را قربانی تسویه حساب‌ها می‌کنید».

 

«يعقوب دبيري نژاد» گفت: «اگر بهانه کاهش بودجه عدم تحقق درآمدهای شهرداری است، چرا  از بخش درآمدهاي وصولي كم نكرديد و یک هزار میلیارد تومان از بخش اوراق کسر شده؟ یک دانش آموز پنجم دبستان هم به خوبی می‌تواند تجزیه و تحلیل کند زمانی که تورم نقطه به نقطه کشور 53 درصد است، انتشار اوراق ٢٣درصدي ولو با خريد چيپس و پفك معادل 33درصد سود خواهد داشت؛ چه برسد به اجراي پروژه هاي شهري، حالا سود انتشار این اوراق را بگذارید کنار اینکه این اوراق صرف پروژه عمرانی شود».

 

عضو شورای شهر در پایان توضیح داد:«مثلا پل ٢٧ میلیاردی قدس که بخاطر عدم نقدینگی شهرداری مبلغ آن به 70 میلیارد رسید اگر امروز ساخته می‌شد باید برای آن بالای 250 میلیارد قرار داد نرخ روز می‌بستیم در حالی که بهای تمام شده ساخت چنین پلی، از طريق اوراق نهایتاً ظرف سه سال  47 میلیارد تومان می‌شد و اگر تا امروز هم یک ریال از پول اوراق را نمی‌دادیم نهایتا  ٦٧ میلیارد مي‌شد، یعنی حدود ١٨٠ میلیارد تومان منفعت برای شهرداری. مگر بد است که همین کار را برای سایر پروژه‌های عمرانی شهر انجام دهیم تا آیندگان از منافع آن بهره‌مند شوند؟ واقعا تجزیه تحلیل این مسائل تا این حد سخت است که به راحتی با یک امضا فرصت استفاده حدود هزار میلیارد تومان اوراق را می‌گیرید؟»

 

کاهش تجمع جمعیت پرسنلی در شهرداری

«سید محمدرضا موسوی»، رئیس کمیسیون اقتصاد، برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری شورا به عنوان موافق بودجه پیشنهادی گفت:«برای دریافت اوراق که دوستان مدعی گرفتنش هستند لازمه‌ا‌‌ش طرح مطالعاتی پیوست است؛ مثل بودجه بسیاری از شهرها، اوراق در پیوست بودجه پیش بینی می‌شود. اتفاقا اوراق را در ردیف درآمدهای شهرداری دیدن خطای بسیار بزرگی است».

وی با بیان اینکه اوراق پیوست توجیهی می‌خواهد، افزود:«بابت کدام پروژه عمرانی در شهر، شهرداری پروژه توجیحی برای دریافت اوراق آورده است؟ در پیوست بودجه شهرداری 5 هزار میلیارد اوراق در نظر بگیرد اما فراموش نکند برای گرفتن اوراق یک پشتوانه طرح مطالعاتی می‌خواهد که ما هنوز برای گرفتن طرح بافت فرسوده که دولت پول می‌دهد طرح مطالعاتی نداریم. برای آسفالت کردن خیابان به شما اوراق نمی دهند؟»

موسوی اظهار کرد:«اوراق همچنین ضمانت می‌خواهد {حساب شهرداری یا ملک}؛ ما اعلام کردیم آقای شهردار هر پروژه‌ای که ظرفیت گرفتن اوراق دارد که لازم است سه تا شش ماه پروژه مطالعاتی انجام شود. من نمی‌توانم بگویم برای باز کردن یک معبر ساده را اوراق بفروشم. پروژه سرمایه گذاری دفاع سرمایه گذاری می‌خواهد».

عضو شورای شهر بندرعباس عنوان کرد:«ما از شهرداری خواستیم اوراق را از بخش درآمدهایش خارج کند و گفتیم در پیوست بودجه سه هزار میلیارد تقاضای اوراق بدهد. وقتی امسال 52 درصد بودجه محقق داشتید نباید با خطای محاسباتی بدهی برای شهرداری بخرید. مگر در همین سال‌ها بارها برای بدهی شهرداری زمین نفروختیم؟ و خیلی از دارایی‌های نقدی‌مان را به گران‌تر از اصل پروژه دادیم.همه موافقیم پروژه‌های اصلی شهرداری انجام شود اما اصالت این پروژه را چطور می‌خواهیم انجام دهیم؟»

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:« با توجه به اینکه امسال استخدامی در شهرداری نداشتم و بازنشستگی تعدادی از پرسنل نیز انجام شد، خوشبختانه معضل تجمع جمعیت پرسنلی در شهرداری کمتر شده است. ان‌شالله در سال آینده با این روند بشود این مسئله را حل کرد».

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها