اهدا اعضا پسر خردسال هرمزگانی، نخستین ایثار ماندگار در سال جاری

پایان زندگی 2 ساله، آغازگر حیات دوباره



«خودمان  را جای پدر و مادر کودکانی گذاشتیم که دیگر جانی برای دلبندشان  نمانده و منتظر پیوند عضو هستند، گفتیم به‌جای اینکه بدن جگرگوشه‌مان  را به خاک بسپاریم آن را به بیماران نیازمند اهدا کنیم ،دل کندن از آرین ‌که 2سال تمام او را با عشق بزرگ کردیم، کار ساده‌ای نبود. اما زمانی که کادر درمان به ما  گفتند آرین  راه بازگشتی ندارد تصمیم‌ گرفتیم  برگه رضایت اهدای اعضای بدن پسرمان  را امضا کنیم». امضای پدر و مادر هرمزگانی  کافی بود تا دوباره چراغ خانه کودکان بیمار نیازمند که  تا مرگ فاصله‌ای نداشتند دوباره روشن شود. لحظه وداع با فرزند تلخ‌ترین صحنه‌هایی بود که ششم فروردین‌ماه جاری در اتاق «آی سی یو» بیمارستان صاحب‌الزمان بندرعباس رقم  خورد و ساعتی بعد با شیرین‌ترین پیوند و نجات سه انسان از مرگ در بیمارستان ابن‌سینا شیراز به پایان رسید.کبد و دو کلیه آرین 2 و نیم ساله به سه کودک از استان فارس  پیوند زده شد. نام «آرین ملیوار» در لیست اولین اهدا کننده سال 1402 به یادگار ماند.
 
 روز حادثه 
آرین مشغول بازی بود و هر از چند گاهی نگاهی  به مادر و خواهر بزرگش که کنار درب منزل  نشسته بودند می‌انداخت و دوباره مشغول دویدن و بازی می‌شد. ظهر بود و محله خلوت. ناگهان یک خودروی پراید از راه رسید و صدای جیغ لاستیک خودرو بلند شد و لحظاتی بعد آرین به بیمارستان انتقال یافت.
اسماعیل ملیوار پدر آرین می‌گوید:»شغلم صیادی است  و 24 ساعت بر روی دریا هستم  حدود ساعت 2ظهر دوشنبه  پانزدهم اسفندماه 1401پس از صید به ساحل برمی‌گشتم که  باجناقم تماس گرفت و گفت که آرین تصادف کرده  و در بیمارستان صاحب‌الزمان بستری شده  ولی حالش خوب است ...نمی‌دانم چطور خودم را به بیمارستان رساندم».
 
 خبر تلخ 
مرد 45 ساله  هنوز هم ناباورانه و با بهت و غم زیاد در مورد مرگ پسر کوچولویش صحبت می‌کند.
«آنجا بود که فهمیدم چه اتفاقی برای آرین افتاده، پسرم جلوی درب خانه (محله حسین ‌آباد بندرعباس) مشغول بازی بود که ناگهان خودروی  پراید مرد همسایه از راه رسید، همسایه  قصد داشت خودرو را  کنار منزلش پارک کند در همین دنده عقب و جلو آمدن با پسرم برخورد کرد، تیر برق مانع دید پسرم بود و راننده جوان بدون اینکه آرین را ببیند از سپر جلو با او برخورد کرد و هنگامی‌که فریاد همسر و دخترم را شنید فهمید  چه اتفاقی افتاده است، بچه را به همراهی همسرم  فوراً با ماشین به بیمارستان رساند ،کادر درمان گفتند که ضربه شدید به مغز آرین واردشده است و امیدواری دادند که فرزندم تا چند روز دیگر خوب شود».
وی می‌گوید:« پزشک معالج در ساعت 2 بامداد شانزدهم اسفندماه ، آرین را تحت عمل جراحی قرارداد و گفت که حال بیمارمان رو به بهبودی است، اما هرروز که می‌گذشت بهبودی در آرین نمی‌دیدیم تا اینکه چند روز از فروردین‌ماه جاری گذشته بود که کادر درمان به من گفتند جگرگوشه‌ام مرگ مغزی شده است،باورم نمی‌شد، دنیا روی سرم خراب شد، شوکه بودم و نمی‌دانستم باید چطور با این غم سنگین کنار بیایم، تمام امید من و مادرش  این بود که پسر کوچکمان در همین بیمارستان چشم‌باز کند اما خواست خداوند چیز دیگری بود».
 
 
 امضا سرنوشت‌ساز
پزشکان به والدین آرین ‌ گفتند او مرگ مغزی شده و راه بازگشتی ندارد. لحظه سختی برای آنها بود و باورشان نمی‌شد باید برای همیشه با عزیزدردانه‌شان وداع کنند. وقتی بحث اهدای عضو پیش کشیده شد، اسماعیل و همسرش  در برابر یک تصمیم سرنوشت‌ساز قرار گرفتند اما سرانجام مصصم شدند برای خوشحالی خانواده‌های بیماران دیگر، برگه رضایت اهدای اعضای بدن پسرشان را امضا کنند.
«وداع با فرزندمان بسیار دشوار بود اما وقتی متوجه شدیم می‌توانیم  با اهدای اعضای آرین جان چند بیمار را از مرگ نجات دهیم، با رضایت خاطر، برگه اهدای عضو را امضا کردیم  تا با اقدام ما چند نفر از هموطنانم نجات پیدا کنند و خانواده‌هایشان خوشحال شوند، آرین فرزند چهارم ما بود».
 
 اولین اهداکننده سال 
رئیس اهدای عضو استان هرمزگان بابیان اینکه  آرین ملیوار کودک ۲ و نیم ساله بندرعباسی نخستین اهدای عضو در هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در استان به نام خود ثبت کرد می‌افزاید: این کودک ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ به دنبال تصادف و ضربه به سر، با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان صاحب‌الزمان بندرعباس منتقل و در بدو ورود، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. دکتر محمود حسین پور ادامه می‌دهد: با توجه به‌شدت آسیب وارده و گسترش خونریزی داخلی، عملکرد مغزی این کودک خردسال مختل و مرگ مغزی در تاریخ پنجم فروردین جاری توسط پزشکان متخصص داخلی و جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و پزشکی قانونی تائید شد.وی می‌گوید: بعد از تائید مرگ مغزی و رضایت خانواده ملیوار برای اهدا اعضای فرزندشان، کبد و ۲ کلیه این فرشته کوچک، طی عمل هاروست(عمل برداشت عضو) توسط تیم جراحی اعزامی از شیراز برداشت و جهت پیوند به سه کودک نیازمند، به بیمارستان ابن‌سینا شیراز منتقل کردند.
 
 نجات جان 50 بیمار 
 به گفته رئیس اهدای عضو استان هرمزگان در سال گذشته، ۱۹ اهدای عضو در هرمزگان ثبت شد و خانواده‌های اهداکننده با ایثار خود، جان بیش از ۵۰ بیمار، که حیاتشان درگرو دریافت عضو پیوندی بود؛ نجات دادند.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها