کارگروه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان برگزار شد؛

کمبود نقدینگی و ماشین آلات اصلی‌ترین مانع فعال‌سازی معادن راکد هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

عصر امروز کارگروه احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان صمت و مدیر اجرای طرح فعال سازی و توسعه معادن کوچک برگزار شد و در آن به چالش‌های معادن کوچک یا راکد پرداخته شد.

   

آماده سرمایه گذاری یا تامین ماشین آلات معدنی برای معادن

به گزارش صبح ساحل، «عباس جرجانی»، مدیر اجرای طرح احیای معادن کوچک در جلسه طرح احیای معادن کوچک مقیاس در استان هرمزگان گفت: فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس و راکد، علاوه بر اشتغال‌زایی مناسب، ارزش افزوده قابل توجهی نیز برای معادن و منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: از اقدامات مهم انجام شده طی سال گذشته در طرح احیای معادن، اجرای بسته‌های سرمایه گذاری معدنی، شامل مجوزهای معدنی از جمله؛ پروانه بهره برداری، گواهی کشف و محدوده‌های اکتشافی بوده که با هدف تشویق سرمایه گذاران به طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد واحد فرآوری تدوین شده و در اختیار اداره کل صمت استان‌ها قرار گرفت.

جرجانی با بیان اینکه در این جلسه چالش‌های معادن راکد استان بررسی شد، افزود: استان هرمزگان جز استان‌هایی است که در حوزه معادن، بهترین رتبه را دارد.

وی افزود: در پایان این جلسه مقرر شد، بر اساس تفاهم نامه‌ای که با صندوق فعالیت‌های معدنی، آن دسته از معادنی که در خصوص تامین ماشین آلات دچار تعطیلی شده‌اند، فرم‌های خود را برای ما ارسال کنند. همچنین مقرر شد که معادن دارای چالش و مشکل را شناسایی کنیم و به صورت ویژه، آن را حل و فصل کنیم.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در پایان گفت: در راستای همکاری با صندوق بیمه سرمایه گذاری‌های معدنی، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری یا تامین ماشین آلات معدنی مورد نیاز استان، اعلام می‌کنیم.

   

اجرایی طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در هرمزگان

«عادل شهرزاد»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی استانداری هرمزگان درباره جمع‌بندی کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس هرمزگان گفت: یکی از رویکردهای ما، در سال۱۴۰۲ در حوزه رشد اقتصادی معادن است که باید به شکل ویژه به آن بپردازیم و واحدهای راکد این حوزه را فعال‌سازی کنیم.


شهرزاد تشریح کرد: امروز جلسه‌ای برگزار شد و به شکل تخصصی در حوزه معادن استان مشکلات بررسی شد. برنامه‌هایی را در سال ۱۴۰۱ شروع کردیم که باید در سال ۱۴۰۲ آن را به اتمام برسانیم. درسال۱۴۰۱ دو محور را در حوزه معادن داشتیم و بحث ایجاد زنجیره‌های ارزش را مبنا قرار دادیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی استانداری هرمزگان افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه معادن سطح استان وجود دارد؛ باید بتوانیم معادن را مجددا فعال کنیم. موضوع دیگر شناسایی پهناهایی است که در حوزه معدنی در سطح استان وجود دارند. در مجموع، سال ۱۴۰۲ با یک رویکرد و عملکرد بهتر و قوت بیشتری ورود خواهیم کرد و بایستی یک برنامه عملیاتی حوزه معدن داشته باشیم.

شهرزاد در پایان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام واحدهای معدنی که غیر فعال است را فعال می‌کنیم به خصوص اینکه بر اساس فرمایش‌های مقام معظم رهبری، امسال سال مهار تورم و رشد اقتصادی است، حوزه معدن ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد و به فعالیت واحد های معدنی بر تولیدات اقتصادی استان هم موثر هستند.

تهیه طرح­‌های سرمایه ­گذاری برای فرصت­‌های معدنی و ارزیابی اولیه معادنی که می‌­توانند به عنوان پتانسیل قابل توجه و بالقوه رشد نمایند، نیز یکی از فعالیت­‌هایی است که در قالب اتصال سرمایه ­گذاران، صنایع معدنی و مصرف ­کنندگان مواد معدنی در قالب زنجیره تامین می­‌تواند از طریق سازمان نظام مهندسی نقش کلیدی داشته باشد. اطلاعات جمع­ آوری شده و گزارش­‌های فنی تهیه شده توسط مسئولین فنی چنانچه در سیستم جامع «کاداستر» معدن کشور در یک لایه مجزا تلفیق شود، سابقه معدن کاری را برای ادامه معدن کاری و انتقال اطلاعات برای آیندگان میسر نموده و تصمیم ­گیری برای ادارات و سازمان­‌های ذیربط با دقت بیشتری میسر خواهد بود.

گفتنی است؛ هرمزگان از لحاظ پروانه بهره برداری رتبه ۱۵ کشور را دارد. در حال حاضر ۱۷۶ معدن در هرمزگان فعال هستند و ۸۰ معدن نیز غیر فعال شده‌اند. مشکل اصلی معادن هرمزگان، نقدینگی و کمبود ماشین آلات است. یکی از موارد مهم که می‌تواند به فعال شدن معادن کمک کند، اضافه شدن ماشین آلات نو و مدرن است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها