مراقبتهای ویژه، کیفیت زندگی سالمندان را بهبود می دهد؛

شايع ترين علت مرگ و مير افراد سالخورده بيماري قلبي وعروقي است



صبح ساحل، حوادث _ نرخ باروری در كشور به 1.8و نرخ رشد جمعیت نیز به 1.4درصد رسیده است، با ادامه این روند، تا 40 سال آینده 21 درصد جمیعت كشور را سالمندان تشكیل خواهند داد. این مطلب را وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشكی بیان کرد و گفت:   از سال گذشته،كشور وارد جمعیت میانسالی شد به طوری كه 7.3 درصد جمعیت سالمند كشور بالای 60 سال سن دارند. مرضیه وحید دستجردی افزود: افزایش شمار سالمندان سبب می‌شود تا مراجعه این افراد به بخش درمانی كشور نیز افزایش یابد به طوری كه بیش از 36 درصد مراجعه به مراكز درمانی از سوی این قشر بوده كه این رقم 6 برابر نسبت به افرادی عادی بیشتر است. از این گفته ها درمی یابیم که با توجه به افزایش امید به زندگی و سطح بهداشتی،تعداد افراد سالمند رو به افزایش است.پيري جز جدايي ناپذير زندگي است وپديده سالمندي از جمله رخدادهاي زندگي بشري است كه به هر حال همه افراد جامعه روزي آن را تجربه خواهند كرد.فعالیت بدنی و ورزشی منظم جزء مهمی از یک زندگی سالم در هر سنی است و برای افراد مسن که معمولا مشکلات مختلف جسمی دارند، مفیدتر و در عین حال سخت تراست  در زمان سالمندی تغییرات فیزیولوژیک در بدن روی می دهد و اگر این تغییرات با بی تحرکی همراه شوند باعث می شوند فرد بیشتر تحت تاثیر بیماری ها قرار گیرد، عملکردش کاهش یابد و وابسته به سایرین گردد.هفته سلامت امسال باشعار سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان سالمندی و سلامت با مضمون"زندگی سالم طول عمر بیشتر" آغاز شد و در اکثر برنامه ها به نوعی با مقوله مهم سالمندی آمیخته شده است. که به سالمندان بگویند که سالمندی پایان نشاط و سرزندگی نیست و سالمند سالم  به عنوان گنجینه های با ارزشی هستند که با رعایت نکات بهداشتی، درمانی و روحیه بالا به جامعه مفید باشند.   به گفته متخصص بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با افزایش سن انسان مستعد بیماریهای مختلف واگیر و غیر واگیر  می شود که نیاز به مراقبتهای ویژه بهداشتی درمانی  دارد، بیماریهای همچون بیماریهای قلبی عروقی، پرفشاری خون،  پوکی استخوان و نارسایی کلیوی از بیماریهای شایع دوران سالمندی است که می توان به راحتی در سنین سالمندی با مراجعه به موقع به پزشک و چکاپ کردن کنترل کرد.دکتر"محمودرضا مسعودی"بهره گیری از یک برنامه تغذیه ای استاندارد در دوران سالمندی رایکی از راهکارهای مهم پیشگیری و کنترل بیماریها عنوان کرد و افزود: تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماریها دارد به عنوان مثال استفاده از کلسیم در سنین سالمندی بسیار توصیه می گردد تا دچار بیماریهای استخوانی و مفصلی  همچون پوکی استخوان نشوند. وی اظهار کرد: با مراقبتهای بهداشتی درمانی میزان مرگ و میر در سالمندان کاهش می یابد و موجب می گردد از تجارب سالمندان در جامعه بیشتر بهره مند شویم.

 آموزش مهمترين نقش در پايداري سلامت سالمندان دارد

معاون آموزشي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي هرمزگان آموزش بيشترين نقش در تغيير ديدگاه سالمندان نسبت به سلامتيشان دارد.منصور نادرشاهي با اشاره به فعاليت هاي آموزشي مركز فوريت هاي پزشكي و حوادث در استان هرمزگان اظهار داشت: از دو سال پيش تاكنون طرح موسوم به "بها" كه مخفف كلمات "بسيج همگاني آموزش" توسط واحد آموزشي این مركز  در استان هرمزگان آغاز شده است به گفته وي، طي سال 90 قريب به تعداد دو هزار نفر از مردم تحت پوشش آموزش هاي كمك هاي اوليه قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: بيشترين موارد تشكيل دهنده ماموريت هاي امدادي مركز فوريت هاي پزشكي درحوزه سالمندان هرمزگان مربوط به سقوط از ارتفاع و سطوح غيرمسطح، ديابت و فشار خون است.وي اضافه كرد: بهتر است كه آموزش هاي لازم در اين راستا به سالمندان به ويژه از طرف خانواده ها ارائه شود و خانواده ها بر روي آموزش سالمندان تحت سرپرستي خود تمركز بيشتري كنند.به گفته معاون آموزشي مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي هرمزگان، آموزش بيشترين نقش در تغيير ديدگاه سالمندان نسبت به سلامتيشان دارد.

 سالمندان در مصرف نمك و غذاهاي پرچرب از استانداردهاي غذايي پيروي كنند

 عدم مصرف نمك  و غذاهاي پرچرب در دوران سالمندي نقش مهمي در پيشگيري و كنترل بيماري هاي قلبي عروقي خواهد داشت.رييس مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس با بیان این مطلب  گفت:  تمامي افراد جامعه موظفند در برابر نيازهاي روحي، عاطفي سالمندان پاسخگو باشند و رسيدگي به شرايط جسمي و روحي سالمندان موجب پيشگيري از بروز بسياري از بيماريهاي غير واگير همچون بيماريهاي قلبي عروقي ، ديابت ، كليوي و... مي گردد.

دكتر "حسين منتظر قائم" پيروي از رژيم غذايي استاندارد در دوران سالمندي را يكي از مهمترين عوامل پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي دانست و افزود: شايع ترين  علت مرگ و مير در جامعه و افراد سالخورده بيماري قلبي عروقي است كه با رعايت تغذيه مناسب،تحرك  و چكاپ هاي پزشكي مي توان اين بيماري را كنترل و پيشگيري كرد.وي سالمندان را با اشاره به و ضعيت بدني آنها مستعد بروز بيماريهاي قلبي عروقي دانست و ياد آور شد: با توجه به افزايش سن ، افراد مستعد بيماريهاي قلبي عروقي هستند و به خاطر تنگ شدن عروق بزرگ بدن فشار خون نيز به سراغ افراد سالمند مي آيد.

فوق تخصص جراحي قلب و عروق كنترل عوامل خطر در بيماران قلبي عروقي  را بهترين راهكار در بروز بيماري عنوان و بيان كرد: كنترل فشار خون  توسط رژيم غذايي ( مصرف غذاهاي كم نمك ، كم چرب و فيبردار ) يكي از عوامل پيشگيري از بيماري قلبي عروقي در دوران سالمندي است. وي ادامه داد: در صورت عدم كنترل توسط رژيم غذايي  مصرف دارو با تجويز پزشك متخصص ، دوري از مصرف دخانيات همچون سيگار و قليان ،كنترل و آزمايش خون دو بار در سال جهت كنترل قند خون و چربي خون (كلسترول و تري گليسريد)  در صورت بروز بيماري قند و ديابت  مصرف رژيم بدون قند و داروهاي مناسب توصيه مي گردد.

رييس مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس ابراز كرد: تحرك و ورزش هاي هوازي شامل پياده روي، دويدن با سرعت پايين، شنا كردن در كنترل وزن بدن ، كنترل فشار خون موثر مي باشد."منتظر قائم" ياد آورشد: با رعايت و پيروي از رژيم غذايي استاندارد به ويژه عدم مصرف نمك و غذاهاي پرچرب در دوران سالمندي در پيشگيري و كنترل بيماري هاي قلبي عروقي نقش مهمي خواهد داشت.

 عوارض ضربه به سر و تب از چالش های سلامت سالمندان

عوارض حاصل از ضربه به سر و تب از چالش های سلامت سالمندان است عوارض و تبعات حاصل از ضربه به سر و تب از جمله مواردی است كه در حوزه سلامت سالمندان باید بیش از پیش بدان توجه كرد.   مختصص طب اورژانس بیمارستان شهید محمدی بندرعباس  توجه به تحرك،تغذیه و روحیه سالمندان نقشی اساسی در پایداری سلامت آنها دارد و به سرپرستان سالمندان توصیه می شود بیش از پیش به ضرباتی كه به سر سالمندان در اثر زمین خوردن به وقوع می پیوندد حتی ضربات كوچك نیز توجه نشان دهند. به گفته رضا یزدانی، در اغلب ضربه هایی كه به سر افراد بالای 65 سال وارد می شود در دراز مدت و میان مدت امكان دارد تبعات به صورت سكته مغزی و یا سردردهای شدید در فرد سالمند ظاهر شود. وی ابراز داشت: در صورت بروز حوادث این گونه انتظار می رود در كوتاه ترین زمان سالمند به بیمارستان برای تصویربرداری منتقل شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان خاطرنشان كرد: بروز تب در سالمندان نیز از دیگر نكاتی است كه باید به ان توجهی ویژه شود و سالمند دارای تب را باید در اسرع وقت به مراكز درمانی منتقل كرد.

در سالمندی سیستم های مختلف بدنی مانند قلب، ریه، عضلات، اسکلت و حتی سیستم های مغزی دچار ضعف می گردند. ورزش می تواند ایجاد این ضعف ها را به تاخیر بیاندازد و حتی باعث شود فرد از نظر بدنی تا 10 سال جوان تر بماند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها