تست خیانت؛ عین خیانت است


نویسنده: مصطفی قلندری

 نویسنده: مصطفی قلندری
 
این روزها شاهد همه گیر شدن ویدئوهایی تحت عنوان «تست خیانت» در شبکه های اجتماعی هستیم. تا جایی که برخی به عنوان یک گروه کاری فعال، آگهی و تبلیغ انجام تست خیانت را نشر داده و برخی از خانواده ها هم ؛ خودشان آگاهانه با درگیر و وارد کردن یک شخص ثالث؛ اصطلاحا میزان وفاداری شریک زندگی خود را می سنجند!
 
سبک زندگی در زیست کره نوین مجازی توسط بلاگرها در حال تنظیم است. شاید ما در یک برنامه حقیقی دیپ فیکdeep  fake  گرفتار شده ایم. ذهن ما مسحور تصویرسازی های جعلی از یک سبک زیست تبخترانه در فن پیج های مجازی شده است و باید منتظر حلبی آبادهای فضای مجازی هم باشیم! در یک تناظرسازی شخصیتی،روزانه منتظر استوری فلان بلاگر معروف نشسته تا ویدئوی ساختگی او را بازنشر داده و در یک شبیه سازی رفتاری ، ناخودآگاه ؛ منتظر ظهور یک دگردیسی شخصیتی و عقیدتی در خود باشیم. شاید روایت اولیه تست خیانت، یک داستان فیلم کوتاه برای جذب فالوور و گرم کردن تنور لایک و کامنت بوده  و ما در یک تقلید ناآگاهانه از زاویه ی سرگرمی به دنبال بازسازی این صحنه در حریم خصوصی زندگی خود باشیم. وسواس ذهنی عدم اعتماد ،در نهایت؛ به بن بست کشاندن روابط عاطفی خانواده ها و جدایی منجر می شود. باید گفت که در شرایط اجتماعی امروز، تست خیانت، نوعی خیانت و در فرامتن این چالش مجازی تبعات ناخوشایندی از گسست عاطفی تا خیانت حقیقی نهفته است.       
کانون خانواده در دوره های تمدنی مختلف، همواره در حال تخفیف ارزشی بوده است. در دنیای امروزی، مغایر با ارزش های اخلاقی جامعه ما ؛گزاره هایی مانند همجنس گرایی، ازدواج با محارم، زوجیت با حیوانات و... در برخی کشورهای اروپایی مطرح است. نشریه فرانسوی فیگارو در گزارشی نوشته که کمیسیون مستقل ازدواج با محارم و خشونت جنسی علیه کودکان از سپتامبر ۲۰۲۲ تا اول ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۴ هزار و ۸۰۰ شکواییه جدید در این زمینه دریافت کرده که افزایشی ۳۰ درصدی در حدود ۴ ماه را نشان می‌دهد.   
گسل های مجاورتی کانون خانواده در جامعه ایرانی ما،شاید زلزله های متفاوتی به بار آورده است. اینجا شاید تکانه های اقتصادی و تحولات اجتماعی بیشتر از چالش های ساحت اخلاق ؛ خانواده ها را درگیر کرده است. روند صعودی طلاق های توافقی را نباید نادیده گرفت.ازدواج سفید؛ پدیده ی چند لایه ای که نباید به سادگی از آن عبور کرد. کاهش سن شروع روسپی گری، یک هشدار جدی برای وخیم تر شدن وضعیت آسیب های اجتماعی می باشد.      
چاره امروز؛ توجه به مقوله «مصرف فرهنگی» خانواده ها می باشد. برای تحکیم بنیاد خانواده؛تعمیق بخشی آموزش نحوه روابط اجتماعی همسران و ادراک صحیح زندگی مشترک باید در اولویت مصرف فرهنگی خانواده باشد. مصرف فرهنگی صحیح، قابی از ارزش نمایی های واقعی درون خانواده ها را به نمایش می گذارد. بستر مجازی هم باید شاهد کالاسازی فرهنگی متناسب با تعالی خانواده باشد.ای کاش به جای فود بلاگر ها ، بوک بلاگرها برای ما کالای فرهنگی و مصرف فرهنگی تولید می کردند!

 

روزنامه صبح ساحل

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها