معاون رئیس جمهور:

آلاینده های هرمزگان تا پایان امسال رفع می شود



صبح ساحل، حوادث _ معاون رئيس جمهور گفت: تا چهار سال آينده كليه آلاينده هايي كه منشاء نفت و گاز و فاضلاب صنعتي و خانگي  در هرمزگان دارند ساماندهي و وضعيت مطلوبي پيدا می كنند.

محمدجواد محمدی زاده  در سفر به هرمزگان،درنشست مطبوعاتی که در اداره کل محیط زیست استان  برگزار شد، در مورد وضعيت فاضلاب در استان هرمزگان گفت : ظرف برنامه پنجم توسعه كه چهار سال از آن باقي مانده وزارت نيرو موظف است تا40 درصد باقي مانده از سيستم جمع آوري فاضلابهاي خانگي شهر بندرعباس را ساماندهي كند. وي با بيان اينكه در سال 89 در سطح استان هرمزگان 9 واحد آلاينده وجود داشت خاطر نشان كرد: در سال 90 پنج واحد رفع آلایندگی شد ودر حال حاضر چهار واحد آلاینده در استان وجود دارد كه درياي عمان و خليج فارس را تحت تاثير قرار مي دهد و بايد در سال جاري براي آن نيز چاره اي انديشيد.

رئيس سازمان محيط زيست با اظهار اینکه تا پایان سال تمام واحدهای آلاینده در استان رفع آلایندگی می شود، بيان داشت: در حال حاضر نگرانی ها عمدتا دو كارخانه "فولاد جنوب" و "نيروگاه بندرعباس" نيز از سوخت مازوت استفاده مي كنند و تلاش مي كنيم  با مذاکراتی که با مسوولان انجام خواهد شد خوراک اصلی نیروگاه از گاز تامین شود. محمدی زاده همچنین از 10برابر شدن سیستم های پایش آنلاین واحدهای صنعتی در سال جاری خبرداد و یادآور شد: استفاده از ظرفیت واحدهای ایمنی، فضای سبز و محیط زیست كارخانجات به عنوان بخش مورد اعتماد این سازمان از دیگر رویكردهای این حوزه است.

تدوین استانداردهای آلایندگی در خلیج فارس

رئیس محیط زیست کشور با اشاره به تردد سالانه حدود 60 هزار کشتی حامل نفت و کالا از خلیج فارس به سایر نقاط دنیا اظهار داشت:  ایران برنامه‌ای جامع ارائه داده است تا با همکاری کشورهای منطقه و سازمان‌هایی نظیر راپمی، بر فعالیت این کشتی‌ها از نظر زیست محیطی نظارت کنند. محمدی زاده ادامه داد:برای جلوگیری از آسیب راهگیری کرده است و استانداردها را تعریف و به تمام ارگانها ابلاغ کرده است.به گفته وي تدوين استانداردهاي آلايندگي در حوزه خليج فارس نيز از جمله اقداماتي است كه تاكنون در اين حوزه سابقه نداشته و براي اولين بار توسط كشورمان انجام خواهد شد.محمدي زاده در مورد ضرورت تدوين استانداردهاي آلايندگي در خليج فارس گفت: آب خليج فارس هر هفت سال و آب درياي عمان هر سه سال يك بار جابجا مي شود به همين دليل بايد استانداردهاي ويژه و خاصي را براي حفظ محيط زيست اين اكوسيستم بي نظير تدوين كنيم. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در مورد اين استانداردها توضيح داد: اين استانداردهاي ويژه كه كار مطالعاتي آن در سال 90 انجام شده در سال 91 اجرايي و به همه دستگاه ها ابلاغ خواهد شد كه وظيفه اين دستگاه ها رعايت اين استانداردها خواهد بود .

 ایجاد 27 ایستگاه سنجش دریایی در کشور

 محمدی زاده   از احداث 27 ايستگاه پايش سنجش آلودگي دريايي در كانون هاي حساس  با هدف آگاهی از وضعیت آلایندگی های دریایی و پیشگیری خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و افزود: با احداث اين تعداد ايستگاه در هر 100 كيلومتر دريا از خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر يك ايستگاه سنجش آلايندگي مستقر خواهد شد تا اين ايستگاه ها كليه اطلاعات فيزيكي و شيميايي را از نظر آلايندگي، مورد پايش قرار دهند كه اين اطلاعات هم براي سازمان محيط زيست ، هم شيلات و بنادر و دريانوردي قابل استفاده است.

 معاون رئيس جمهور ایجاد 400 ایستگاه سنجش بازنگری در ساز و کارهای حفاظت محیط زیست دریایی کشور  را از مهمترین برنامه‌های سازمان ذکر کرد و گفت: با توجه به وجود چهار هزار کیلومتر مرز آبی باید در کشور 400 ایستگاه سنجش آلودگی در پهنه آبی کشور نصب شود که امسال در مرحله اول این طرح 27 ایستگاه ایجاد می شود.وی میزان اعتبارات مورد نیاز برا اجرای کامل این طرح را چهار هزار و 26 میلیون یورو اعلام کرد.وی بندرعباس، ماهشهر و خارک را از جمله مهمترین کانون  های حساس اعلام کرد و افزود: با این اقلام اطلاعات ناشی از آلایندگی ها را دریافت کرده و این اطلاعات مورد استفاده سازمانهای شیلات، دریابانی و غیره است.

اجرای70 درصد مصوبات 

محمدی زاده پیرامون وضعیت مصوبات زیست محیطی سه سفر گذشته هیئت دولت به استان هرمزگان نیز گفت: در مجموع، 16مصوبه در این سفرها مربوط به محیط زیست بوده که 70 درصد آنها تاکنون اجرا شده است.محمدی‌زاده یادآور شد: در دور چهارم سفر به هرمزگان نیز چهار پیشنهاد زیست محیطی در جلسه هیئت دولت طرح خواهد شد.وی مطالعه جامع جزایر هندورابی، فارور و بنی فارور برای تبدیل آنها به قطب گردشگری طبیعی،تدوین استانداردهای آلاینده‌های خلیج فارس و ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلایندگی در ساحل و دریا را مهمترین پیشنهادات این سفر اعلام کرد.

محمدي زاده در بخش ديگري از سخنان خود در مورد بررسي فعاليتهاي زيست محيطي استان هرمزگان در سفر اخيرش اظهار داشت: اولويت هاي زيست محيطي استان در درجه اول با توجه به ظرفيت هاي دريايي، ايجاد ساختار مناسب عملياتي و بازنگري در شيوه مديريت حفاظت پهنه آبي جنوب كشوراست .

وی گفت: تجهيز و مناسب سازي پاسگاه هاي دريايي از جمله اقدامات سازمان محيط زيست براي حفاظت هرچه بيشتر از تنوع زيستي خليج فارس و درياي عمان است .

پيشرفت مصوبات استاني رياست جمهوري در جاسك

محمدي زاده در مورد دستاوردهاي سفرش به جاسك اظهار داشت:پيشرفت هاي مصوبات استاني رياست جمهوري در شهرستان جاسك پيشرفت قابل قبولي داشته است و تعداد از پروژه هاي زيرساختي نيز با كاستي هايي همراه بود كه باعث ايجاد تاخير در اجراي اين پروژه ها شده است. وی ادامه داد: شهرستان جاسك داراي مزيت هاي خوبي در حوزه صيد و صياد، تجاري، گردشگري و صنايع تبعي كشاورزي است . محمدي زاده اضافه كرد: اما با توجه به نرخ بالاي بيكاري در شهرستان بايد برنامه ريزي مناسبي براي رفع تنگناها در شهرستان انجام شود . محمدی زاده با ابراز رضايت از عملكرد مسئولان محلي "جاسك" عنوان كرد: بخشي از كمبودهاي شهرستان بخاطر نبود زيرساخت هاست كه مشكل فرودگاه از جمله آنها است.

رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينكه فرودگاه جاسك نظامي است اظهار داشت: مي توان با ايجاد زيرساختهاي لازم اين فرودگاه نظامي را براي ساير پروازهاي مسافرتي و تجاري آماده سازي كرد. وي ابراز اميدواري كرد بتوانيم بخشي از گره هاي جاسك را برطرف كنيم.

55 درصد ریزگردها از کشور عراق است

وی درباره پدیده ریزگردها و تدابیر مقابله با آنها اظهارداشت: از 31 استان کشور 21 استان متاثر از ریزگردهای است که منشاء 55درصد آنها كشور عراق بوده و پس از آن سوریه، اردن، عربستان و كویت در بروز این پدیده در ایران نقش دارند.

محمدی زاده بیان داشت: به جز ریزگردها، آلاینده خطرناک تری در هرمزگان وجود ندارد و سال گذشته 24 روز در هرمزگان ریزگرد و جود داشت.وی برای جلوگیری از این ریزگردها به دو اقدام تثبیت شنهای روان و مالچ پاشی و انجام فعالیتهای بیولوژیک اشاره کرد و افزود: با کشور عراق توافق شده است که تا 5 سال آینده یک میلیون هکتار از اراضی این کشور مالچ پاشی و فعالیتهای بیولوژیک انجام شود.محمدی زاده افزود: برای اجرای این طرح یک میلیارد و 200 میلیون دلار در نظر گرفته شده است که باید عراق به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهندسی، طراحی و اجرای این پروژه بر عهده کشور است تاکنون 45 میلیون دلار از کشور عراق دریافت شده است.

وی  تصریح كرد :درحال حاضر 500 هكتار از اراضی اطراف كربلاو بصره برای اجرای عملیات در اختیار ایران قرار گرفته كه دولت عراق باید منایع مالی و امنیت منطقه یاد شده را تامین نماید تا امكان اجرای طرح در آن فراهم شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها