«فاطمه جراره»، پس از سه دوره حضور در شورای شهر بندرعباس به قصد نامزد شدن در مجلس استعفا داد؛

سودای صندلی سبـز



کوچ اعضای شورای شهر بندرعباس به مجلس در ادوار مختلف به نوعی می‌توان گفت مرسوم بوده است. حال همانگونه که پیش‌بینی می‌شد «فاطمه جراره»، عضو سه دوره شورای شهر بندرعباس برای شرکت در انتخابات مجلس دوزادهم از ادامه حضور در پارلمان محلی استعفا داد. دوره پنجم و ششم شورا را می‌توان دو دوره‌ کاری پرحاشیه جراره نام برد. او در مدت حضورش در شورای شهر بندرعباس همواره نقش منتقد شهردار را در پیش گرفته است و با همین رویکرد طیفی را با خود همراه کرد. ابتدا به نظر می‌رسید حضور در شورای ششم برای جراره ساده‌تر پیش برود. شورایی یک دست از یک طیف سیاسی که عنوان شورای انقلابی را بر خود نهاده بودند و جراره از تمام اعضای منتخب، تجربه بیشتری داشت اما دیری نپایید که او رویه همیشگی مخالفت با شهردار را در پیش گرفت و با طرح سوال از شهردار جدید، کلید آغاز مشاجرات و نطق‌های آتیشن در شورا را زد. در مطلب پیش رو گذری به فعالیت‌ها و وعده‌های جراره و اشاره‌ای نیز به شنیده‌ها درباره رئیس آینده شورای شهر بندرعباس داشته‌ایم.
  

رزومه‌‌سازی از استیضاح‌های نافرجام

جراره در دوره پنجم با مطرح کردن موضوع طرح سوال از «عباس امینی» شهردار وقت که بیش از هشت سال از حضورش در شهرداری می‌گذشت و به نظر می‌رسید آنچنان حامی قدری دارد که به این راحتی‌ها هیچ کس نمی‌تواند او را از صندلی شهرداری تکان بدهد، به نقل از خودش تابو شکنی کرد و طرح سوال از امینی را به جریان انداخت. بالاخره نطق‌های تند جراره درباره عملکرد امینی و جنجال‌های استیضاح تاثیرگذار بود و جراره در انتخابات دور ششم شورا بیشترین رای را کسب کرد. 
با آغاز فعالیت دور ششم شورای شهر بندرعباس، جراره در سال اول با اکثریت آرا اعضای به عنوان رئیس انتخاب شد. شورای ششمی‌ها با برگزاری نمایش انتخاب شهردار، در حالی که از قبل در جلسات غیررسمی فرد منتخب را مشخص کرده بودند، پس از برگزاری دو روز جلسه معرفی کاندیدها، «مهدی نوبانی» را با 10 رای در کمتر از چند دقیقه انتخاب کردند. ماجرا از آنجا شروع شد که فقط دو ماه و نیم از روی کار آمدن شهرداری که خودشان انتخاب کرده بودند گذشته بود و جراره این بار هم پرچمدار طرح سوال و استیضاح شد. این اتفاق پرده از شکاف میان اعضای شورا برداشت. 
در همان اثنا بود که «یعقوب دبیری نژاد»، عضو شورای شهر بندرعباس علاوه بر سهم‌خواهی موضوع استفاده از استیضاح برای رسیدن به مجلس را به میان آورد و گفته بود می‌خواهید استیضاح کنید تا هرچه زودتر کاندیداهایی که روی نیمکت منتظر هستند را وارد کنید! دندان لق رسیدن به مجلس از صندلی شهردار بندرعباس را بکشید. پسا استیضاح هر جلسه اختلاف‌ها بین اعضای شورای شهر بیشتر  و اغلب نشست‌ها به مشاجره لفظی ختم می‌شد، تا اسفند ماه 1401 که در یکی از جلسات شورا بار دیگر موضوع رسیدن از صندلی شورا به مجلس به میان آمد و با واکنش تند جراره همراه بود. دبیری نژاد عضو شورای شهر در یکی از جلسات علنی با انتقاد از عملکرد جراره در بخشی از سخنان خود گفت: «با همین نگاه متكبرانه، در بین اعضای شورا نفاق انداخته‌اند تا از اختلافات داخلی برای خود نَمدی فراهم کنند و کلاه کاندیداتوری انتخابات مجلس را بدوزند. قبلاً نیز نسبت به آفت نگاه انتخاباتی به شورا و شهرداری بندرعباس، هشدار دادم و با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس نیز هرروز شاهد حربه‌های جدید برخی از این کاندیداها هستیم که حاضرند به هر قیمتی وجدان را زیر پا گذاشته و با ظاهر اخلاق مدارانه و ژست‌های پاک دستی افکار عمومی را فریب دهند». 
جراره در واکنش به این اظهارات در بخشی از نطق خود  گفت:«صریح می‌گویم که تاکنون تصمیمی برای کاندیدا شدن در مجلس نگرفته‌ام و اگر کاندیدای مجلس نشوم، جواب این تهمت‌ها را چگونه خواهید داد؟ البته که حاشا کردن برای شما خیلی ساده است. از رای نیاوردن چه کسی این قدر خشمگین شده‌اید و نگرانید؟ از دست دادن صندلی سبز مجلس شما را آشفته کرده که هر چه از دهانتان بیرون می‌آید، می گویید».  و حالا فاطمه جراره پس از سه دوره یعنی قریب به ده سال حضور در شورای شهر بندرعباس در حالی که عموم گمان می‌کردند او حالاحالاها در شورا ماندگار است، سودای صندلی سبز دلیلی برای پیاده شدنش از قطار شورای ششم شد. 
 

سیاست قهر با رسانه‌ها

عدم تعامل با رسانه‌ها از انتقادهایی است که به جراره وارد است. او طی مدت ریاستش در شورای شهر بندرعباس در دوره پنجم و ششم، حتی یک نشست خبری با خبرنگاران نداشته است. از یک جایی به بعد نیز تنها با برخی رسانه‌های خاص و حامی خود در ارتباط بود. یکی از نکات جالب در کارنامه او، صرف هزینه 60 میلیون تومانی بودجه شورا در پنج ماه نخست سال 99 برای رسانه‌ها بود؛ مبلغی که  هیچگاه مشخص نشد صرف کدام رسانه شده است.
 این موضوع را «اسلام باوقار» ریاست وقت شورا مطرح کرد. 
  

 کارت زرد برای شفافیت

شفافیت همواره از وعده‌های اصلی رئیس اسبق پارلمان محلی بندرعباس بود؛ رویکردی که جراره نتوانست به طورکامل آن را محقق کند. نخستین گام او در این راستا انتشار بودجه مصوب شهرداری بندرعباس در سال 99 بود که برای نخستین بار اتفاق افتاد و پس از آن نیز دیگر رخ نداد. در حالی که شفافیت یکی از شعارهای اصلی شورای ششم و جراره محسوب میشد اما در زمان ریاست او تنها کلیات طرح شفافیت در شورا و شهرداری مصوب شد. یکی از درخواست‌هایی که از جراره در باب شفافیت مطرح است، شفاف‌سازی در خصوص استخدام خویشاوندان نزدیک او در شهرداری بندرعباس -براساس شنیده‌های غیر رسمی- است. موضوعی که او تاکنون به آن واکنش نشان نداده است. با این حال اگر قصد دارد به عرصه مجلس شورای اسلامی پا بگذارد یقینا مردم انتظار دارند این موضوع را شفاف کند. 
  

رئیس بعدی کیست؟

«اسماعیل بواشه» و «سید محمدرضا موسوی» اعضایی هستند که نامشان برای ریاست شورا در سال سوم مطرح است. شنیده‌های حاکی از این است که اختلافی در این خصوص میان اعضای شورا رخ داده است. برخی منابع غیر رسمی از برگزاری نشست اعضای شورا با حضور یکی از افراد نامی استان برای تصمیم گیری در این خصوص و تعیین ریاست شورا در سال سوم خبر داده‌اند. 
بواشه در گفت‌و گو با خبرنگار صبح ساحل در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندید شدنش، نه این موضوع را تائید و نه به طور رسمی رد کرد. بدیهی است که اگر بواشه رئیس شود همان خط مشی جراره را در نحوه‌ی برگزاری جلسات، مدیریت نشست‌ها،  ارتباط با رسانه‌ها و غیره را در پیش خواهد گرفت. حال باید دید امروز ظهر در صحن علنی شورای شهر بندرعباس چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد. همچنین در جلسه امروز شورای شهر بندرعباس «مصیب نظری» عضو علی البدل شورا به جای جراره پا به صحن خواهد گذشت. برخی رسانه ها از قصد نظری برای حضور در مجلس گفته اند. اگر بدین گونه پیش رود عضو جدید شورای شهر بندرعباس «حسین مینا» خواهد بود. 
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها