اهالي موسيقي فکر مي‌کنندمميزم



صبح ساحل ، هنری - محمدعلي بهمني که قرارست امسال در جشنواره موسيقي فجر تجليل شود معتقدست وقتي شعر شاعر را اشتباه مي‌خوانند انگار به فرزند او آسيب رسانده‌اند.محمدعلي بهمني شاعر و ترانه‌سرا که قرار است در اختتاميه سي‌امين جشنواره موسيقي فجر مورد تجليل قرار بگيرد در گفتگو با مهر از آشنايي خود با حوزه موسيقي از کودکي سخن گفت و بيان کرد: من از کودکي با شعر آشنا شدم اما با اين حال از همان دوران يعني از حدود 13 يا 14 سالگي هم کار در حوزه ترانه را شروع کردم.وي با اشاره به اينکه هميشه علاقمند بوده در زمينه ترانه فعاليت داشته باشد و ترانه‌هايي دارد که بسيار دوستشان دارد، بيان کرد: بعد از انقلاب به عضويت شوراي شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد درآمدم و شايد فعاليت‌هايي از اين دست باعث شد فرصت سرودن ترانه هايم کمتر شود.اين شاعر و ترانه سرا با اشاره به پيوند ميان شعر و موسيقي اظهار کرد: اين پيوند زماني برقرار مي شود که شعر تاثيرگذار باشد و زماني اثرِ يک کار موفق در ذهن و زبان ديگران مشخص مي شود که شعر و موسيقي هر دو از نوعي پختگي برخوردار باشند و اين در صورتي محقق خواهد شد که شاعر و آهنگساز فرصت زندگي کردن با يکديگر را داشته باشند.

تهيه کنندگان براي تيتراژ سريال ها آنچه را که خود مي خواهند ديکته مي کنند

وي که تيتراژ سريال «پرده نشين» را سروده است درباره تيتراژهاي تلويزيوني بيان کرد: تيتراژ در يک سريال به معناي اين است که ناگفته ها و ناديده هاي آن اثر را از زاويه ديد کلام و هنر شعر نشان دهد و نه اينکه همان مفهومي را که در سريال مي بينيم ارايه دهد.

سراينده تيتراژ مجموعه تلويزيوني «وضعيت سفيد» با انتقاد از برخي تهيه کنندگان و کارگردانان سريال ها بيان کرد: بسياري از آنها، آنچه را که مورد نظرشان است از شاعر مي خواهند و همان را به شاعر ديکته مي کنند. من اما کمتر زير بار حرف آنها مي روم و شايد به همين دليل هم هست که کمتر به سراغم مي آيند چون ديگر روحيه مرا مي شناسند.

اين شاعر با اشاره به خاطرات و سختي هايي که براي ترانه سرايي و خلق يک آلبوم مشترک وجود دارد، يادآور شد: خلق اين آثار سختي هاي شيريني دارد و همانطور که گفتم بايد نوعي زيستن مشترک بين ترانه سرا و آهنگساز وجود داشته باشد و همين امر سختي ها و شيريني هاي زيادي را به همراه دارد. من خاطرم هست که براي بعضي از آثارم زمان هاي بسياري را به صورت شب تا صبح با آهنگساز و ديگر عوامل سپري مي کرديم تا شکل نهايي اثر به خوبي از کار دربيايد.

همراه با آهنگساز و نواختن ساز شعر مي سرودم

وي اضافه کرد: در گذشته بسياري از آهنگ ها به اين ترتيب زير يک سقف ساخته مي شد و ترانه سرا و خواننده و آهنگساز با يکديگر تعامل بيشتري داشتند. به طور مثال خود من براي بعضي از ترانه ها در ارتباطي که با آهنگساز داشتم شعر مي گفتم يعني او سازي به دست مي گرفت و من همراه با موسيقي شعر مي سرودم. البته امروزه هم آهنگسازان بسياري براي آنکه حس و لحن شاعر را دريابند از او مي خواهند که خودش ترانه اش را بخواند.

اين غزل‌سرا با اشاره به خاطرات سختي هاي انتخاب موسيقي براي ترانه ها در گذشته دور بيان کرد: در گذشته ابتدا از ما مي خواستند که موسيقي و ملودي شعر را بخوانيم و بعد ترانه را بررسي مي کردند اما امروزه ترانه سرا و خواننده يا آهنگساز کمتر ارتباطي با هم دارند و در بسياري از مواقع آهنگساز شعري پيدا مي کند و بدون اينکه با شاعر هماهنگ شود آن را اجرا مي کند.

وي اضافه کرد: آهنگساز بايد شاعر اثر را بيابد و حداقل يک بار بخواهد که او اثر را برايش با حس و لحني که دارد، بخواند.

به طور مثال بخشي از يکي از شعرهاي من توسط يکي از خوانندگان اشتباه اجرا شده است. من هر زمان که اين قسمت را مي شنوم اذيت مي شوم. بعضي از خواننده ها با شعر آشنا نيستند و ممکن است کلام را با لحني غلط اجرا کنند.

در اين صورت شاعر از شنيدن خوانش اشتباه شعرش رنج مي برد چون شعرش به مثابه فرزند و هستي اش است و اجراي غلط آن مثل اين است که به فرزند شاعر آسيبي رسيده باشد.

آهنگ هاي شجريان و قرباني را گوش مي دهم

بهمني با اشاره به شعر ديگري عنوان کرد: شعر «با همه بي سر و ساماني ام» از جمله شعرهايي است که توسط خوانندگان بسياري اجرا شده است. من بعضي از اين اجراها را که شنيدم گفتگوهايي با خوانندگان داشتم و برخي مجاب شدند که حس شاعر را در اجراي شعر رعايت نکرده اند چون صحيح خواندن شعر يک مقوله است و پيدا کردن حسي که شاعر دارد مقوله ديگري است.

عضو شوراي شعر و ترانه وزارت ارشاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به علاقمندي هايش در حوزه موسيقي بيان کرد: بيشتر موسيقي ايراني را مي پسندم و آثار خوانندگاني همچون محمدرضا شجريان، همايون شجريان و عليرضا قرباني را دوست دارم و معمولا آهنگ هاي اين افراد را در منزل گوش مي کنم.

وي در واکنش به اينکه در حوزه موسيقي هاي مورد علاقه براي شنيدن اختلافي با فرزندانش دارد يا خير؟ بيان کرد: فرزندان به طور معمول در سليقه با والدين اختلاف هايي دارند. امروز شرايط به گونه اي است که خانواده ها کمتر مي توانند در ديدگاه و سليقه فرزندان موثر باشند چون آنها با جهان ديگري آشنا هستند.

با اين حال خود ذات موسيقي ايراني به گونه اي است که من مي بينم فرزندانم در خلوت خودشان شجريان، قرباني و ساير استادان موسيقي سنتي ايراني را گوش مي دهند.

اين شاعر در پايان با اشاره به تجليلي که قرار است براي وي در جشنواره موسيقي فجر و در ميان هنرمندان موسيقي انجام شود، گفت: من مدت زيادي است که در جمع اهالي موسيقي هستم البته بعد از حضورم در شوراي شعر و ترانه بعضي من را بيشتر مميز مي دانند تا کارشناس با اين حال دليل اين بزرگداشت هنوز براي خود من جا نيفتاده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها