عضو هیات رئیسه مجلس :

تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی شنبه‌ها را با شجاعت جایگزین پنج‌شنبه‌ها کنیم، گفت: تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفا نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.

       

به گزارش صبح ساحل، محسن پیرهادی درباره موضوع تغییر تعطیلات آخر هفته گفت: لازم است شجاعت تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه را پیدا کنیم؛ متأسفانه ایام فعالیت و روز‌های کاری مورد استفاده در کشور ما، برای تعامل با کشور‌های منطقه و جهان نامناسب و نامتناسب است و همین روند سبب شده در تعامل همه‌جانبه با دنیا به نوعی انزوا و خود تحریمی دچار شویم.

وی ادامه داد: ما چهار روز هفته را به‌واسطه تعطیلی متفاوت با سایر کشور‌ها از دست می‌دهیم. یک روز تعطیل که جمعه باشد به‌واسطه مسائل دینی، اجتناب‌ناپذیر و صحیح است، اما تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفا نیاز به یک عزم و اصلاح دارد. 

پیرهادی در واکنش به برخی ایرادات مطرح شده نسبت به جایگزین شدن تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه گفت: بسیاری از افراد از گشایش کار فعالان اقتصادی در تعامل با دنیا بی‌اطلاع هستند و طبیعی هم هست؛ چراکه درگیر این موضوع نبوده و نیستند، اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که در این‌باره روشنگری کنند تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از هر ایده، مدل و روشی که باعث شود وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود حرکت کند را سریع و بی‌درنگ پیگیری کنیم؛ برای حل مشکلات بزرگ باید تصمیمات بزرگ بگیریم چرا که حل مشکلات بزرگ اقتصادی با شعارزدگی حل نمی‌شود. تصمیمات باید به‌روز، مهم و دقیق گرفته شوند.

وی با بیان اینکه برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، سامان‌دهی و نظام‌مند کردن تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب  الگوی مبادلات و مراودات بین‌المللی، منطقه‌ای و کشور‌های حوزه خلیج فارس، پیش‌برده و یکسان‌سازی کنیم، ادامه داد: پیشتر در قالب یک نامه، اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت مطرح کرده و جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی لایحه ارائه کردم. هر دو موضوع مورد مطالبه به بهره‌وری، ارتباطات بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی و دولت نباید از کنار آن ساده عبور کنند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس بیان کرد: تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیرو‌های کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم در بحث ساماندهی تعطیلات از مجلس است؛ تأکید دولت بر تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها به دلیل نیمه تعطیل بودن  قاطبه ادارات دولتی در این روز در کنار تعطیلی روز جمعه سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده چرا که منجر به افزایش شمار روز‌های مسکوت در تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای از سه روز به چهار روز می‌شود.

پیرهادی با تأکید بر اینکه در اصلاح رویکرد‌های اقتصادی نباید دستمان بلرزد، ادامه داد: سالهاست بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل تعطیلی ۳ روزه در روند کاری‌شان گلایه دارند؛ چراکه ما در روندی نادرست در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشور‌های دنیا ساعت خواب و استراحت آن‌ها را برای انجام مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم و تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشور‌های دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشگاهی و پژوهشی کرده است.

وی ادامه داد: ۱۵ سال پیش عمده کشور‌های اسلامی و کشور‌های حوزه خلیج فارس برای جبران این زیان اقتصادی و علمی و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی، در اقدامی واحد و مشترک، روز‌های تعطیلات پایان هفته خود را از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند. آزمون و خطا در سیاستگذاری‌ها و چشم‌بستن بر الگو‌های تثبیت شده و کارآمد منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی جامعه می‌انجامد. پیشنهاد تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه مطالبه به حق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که سبب انتفاع اقتصادی همگانی خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها