دستور ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی در هرمزگان صادر شد



رئیس کل دادگستری هرمزگان با حضور بر عرشه "کشتی اما کریس" برای پهلوگیری این کشتی و ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم، دستور قضایی صادر کرد.

   

به گزارش صبح ساحل، در راستای اجرای دستورات و توصیه‌های تخصصی رئیس قوه قضاییه به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های ساحلی و دارای بندر، مبنی بر تعیین تکلیف سریع کالاهای اساسی رسوب شده و در راستای احقاق حقوق عامه و صیانت از بیت‌المال، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه دادستان مرکز این استان با حضور بر عرشه کشتی خارجی "اما کریس" به منظور حل مشکلات ترخیص محموله این کشتی و پهلوگیری آن در بندر شهید رجایی بندرعباس دستورات ویژه قضایی صادر کرد. 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در جریان بازدید از کشتی اما کریس در فاصله ۱۰ مایلی ساحل ایران، اظهار داشت: در اجرای تأکیدات مؤکد ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر لزوم حضور میدانی مسئولان قضایی در حوزه بنادر و گمرکات با هدف پیشگیری از رسوب کالا، در بازدید صورت‌گرفته از بندر شهیدرجایی بندرعباس، پس از کسب اطلاع از مشکل به‌وجودآمده برای پهلوگیری گیری "کشتی اقیانوس پیمای اما کریس "EMMAKRIS" و عدم ترخیص محموله بزرگ گندم وارداتی، با حضور اینجانب به همراه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان بر عرشه این کشتی، ضمن مذاکره با مسئولان شرکت خارجی و مشتری ایرانی، دستورات صریح قضایی به‌منظور رفع موانع موجود صادر شد.

وی با اشاره به اینکه این محموله ۷۰ هزار تنی گندم حدود ۸ ماه است که بر روی دریا معطل می باشد، گفت: چند ماه است که به این موضوع ورود کرده ایم و در نهایت تصمیم گرفتیم با حضور در عرشه کشتی در فاصله ۱۰ مایلی ساحل به صورت حضوری جهت مداخله و رفع اختلاف میان مالک کشتی خارجی و فروشنده خارجی آن اقدام کنیم چرا که ممکن است فرآیند معمول این حل اختلاف در خارج از کشور طولانی شود. 

قهرمانی تصریح کرد: در نتیجه حضور مسئولان قضایی در این کشتی ضمن بازدید از محموله ۷۰ هزار تنی گندم و گفت‌وگو با ناخدا و ارتباط با مسئولان خارجی آن، با مالک کشتی و فروشنده نیز مذاکراتی انجام شد که در نتیجه آن، امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم این محموله را ترخیص کنیم و از فساد آن و تحمیل هزینه های بیشتر به بیت المال و خریدار پیشگیری کنیم.

قهرمانی با بیان اینکه توقف کشتی ها و رسوب کالاهای اساسی به نفع هیچ کسی نیست، خاطرنشان کرد: در نتیجه این موضوع علاوه بر تحمیل خسارات و هزینه های سنگین بر فروشنده و خریدار، هم کالا ممکن است آسیب ببیند و از کیفیت بیفتد و هم خدمه کشتی چندین ماه بر روی دریا، معطل و بلاتکلیف بمانند. 

وی با بیان اینکه هزینه دموراژ این کشتی به صورت روزانه بیش از یک میلیارد تومان می باشد، بیان کرد: رسوب کالا و معطلی کشتی ها برای همه طرفین از هر جهت ضرر است و قوه قضاییه بر این اساس از باب عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید هیچ یک از وظایف دستگاه قضایی معطل بماند، به حوزه گمرکات، بنادر و رسوب کالاهای اساسی ورود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی و رها شدن این محموله بزرگ و ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی به مدت بیش از ۸ ماه بر روی دریا سبب شده است که این محموله بزرگ در معرض خطر تضییع قرار گیرد که در نتیجه برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان قضایی و نمایندگان گمرک، اداره بنادر و دریانوردی و  شرکت غله و کاپیتان کشتی، مقرر شد در اسرع وقت با مشخص شدن وضعیت این گندم ها، نسبت به پهلوگیری کشتی و تخلیه کامل محموله آن اقدام گردد و در صورت عدم حصول نتیجه در مذاکرات، به زودی با تشکیل پرونده قضایی اقدام لازم صورت خواهد گرفت. 

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با دولت و دستگاه های متولی، قبلاً نیز در مورد مشابهی یک کشتی حامل روغن خوراکی با ورود دستگاه قضایی و مذاکره با فروشنده خارجی و حل مشکل ترخیص شده است. 

وی همچنین تأکید کرد: همواره در دستورات قضایی به منظور تعیین تکلیف اقلام وارداتی، اعتماد فروشنده خارجی و اعتبار بازرگان داخلی به عنوان اصلی مهم، مدنظر است. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها