ولیعهد عربستان با مکرون‌ رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد



محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه خواستار پایان دادن سریع به خلاء سیاسی نهادی در لبنان شدند.
قانونگذاران لبنانی روز چهارشنبه برای دوازدهمین بار در انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام ماندند، زیرا اختلافات تلخ بین حزب الله و مخالفان آن در خطر است که کشور را در خلاء طولانی قدرت فرو ببرد. ریاست جمهوری فرانسه پس از دیدار رئیس جمهور و محمد بن سلمان در پاریس گفت:غیبت طولانی یک رئیس جمهور بزرگترین مانع برای حل بحران شدید اجتماعی-اقتصادی کشور باقی است.
در بیانیه‌ای آمده است، ولیعهد و ماکرون همچنین بر تعهد مشترک خود به امنیت و ثبات در خاورمیانه  تاکید کردند و تمایل خود را برای پیگیری تلاش‌های مشترک خود برای کاهش پایدار تنش‌ها ابراز کردند. در ادامه این بیانیه آمده است:این دو قصد دارند همکاری بین دو کشور را توسعه و تعمیق بخشند.مکرون گفت که فرانسه برای حمایت از عربستان سعودی در تقویت قابلیت‌های دفاعی خود آماده خواهد شد و بر تمایل شرکت‌های فرانسوی برای ادامه حمایت از عربستان سعودی در اجرای چشم‌انداز بلندپروازانه ۲۰۳۰ آن تاکید کرد.
این دیدار پس از اعلام اخیر از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران صورت گرفت، رویدادی که توجه فرانسه را به خود جلب کرد. الیزه در پاسخ به آن گفت: «در عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با ایران، پتانسیلی برای کاهش تنش‌ها در منطقه وجود دارد که باید راستی‌آزمایی شود».
از دیدگاه فرانسوی‌ها، «مسئله نه چندان عادی‌سازی روابط با ایران، بلکه نشان دادن این است که ایران و عربستان سعودی در کنار هم می‌توانند از این عادی‌سازی در برخی موضوعاتی که دو کشور تاکنون با آن مخالفت کرده‌اند، انجام دهند». بنابراین، این نشست فرصتی برای بررسی تأثیراتی که این عادی‌سازی می‌تواند بر موضوعات اصلی مورد علاقه مشترک بین فرانسه و عربستان سعودی، به‌ویژه موقعیت‌های لبنان، سوریه و عراق، و حماسه جاری توافق هسته‌ای ایران داشته باشد، ارائه داد.
عدنان نگاری
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها