هرمزگان در زمینه صنایع دستی در جایگاه برترکشور قرار دارد



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: این استان به لحاظ کمیت صنایع دستی جزو ۲ استان برتر و به لحاظ کیفیت در چند رشته جزو استان‌های برتر کشور است.

       

به گزارش صبح ساحل، محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز یکشنبه 28 خردادماه 1402 در این مراسم ضمن تبریک هفته صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی یک کار مهندسی است و مهندسین خالق هستند یعنی اثری از خود در دنیا به‌جا می‌گذارند

او با اشاره به اینکه صنایع‌دستی نیز از همین جنس است و هنرمندان صنایع‌دستی خالق اثر هستند، افزود: آن‌ها برای اثر خود زحمت می‌کشند و ماحصل آن صنعت و صنایع می‌شود

محسنی با اشاره به رویکرد شهردار بندرعباس در حوزه المان‌های شهری گفت: شهرداری بندرعباس در حوزه المان سازی و منظر شهر، نگاه ویژه‌ای به صنایع‌دستی دارد و المان‌های صنایع‌دستی زیبایی خاصی را به شهر بندرعباس داده‌اند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار داشت: صنایع‌دستی نیاز به زنجیره دارد، این‌که صنعتگر در بشاگرد، پارسیان (گاوبندی)، لیردف و درجاهای مختلف استان تولید کند و تولید خود را بگذارد یا منتظر بماند، صنایع‌دستی معنی پیدا نمی‌کند

او افزود: زنجیره یعنی از زمانی که صنعتگر به مواد اولیه صنایع‌دستی نیاز دارد باید به آن فکر کنیم تا زمانی که کار برندینگ و پردازش صادرات انجام شود و در بازار جهانی یا داخلی به فروش برسد.

محسنی ادامه داد: هر آنچه که در حیطه فرآیند باید تاثیر بگذارد و کارکرد داشته باشد باید به آن فکر کنیم، اگر فکر نکنیم این کار می لنگد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان در کل کشور به لحاظ کمیت در حوزه صنایع دستی سرآمد است، اظهار داشت: این استان به لحاظ تنوع رشته های صنایع دستی جز استانهای برتر در کشور است. 

او ادامه داد: در کل دنیا 400 رشته صنایع دستی وجود دارد که 290 رشته در ایران و به همین شکل درصد زیادی رشته صنایع دستی هرمزگان است.

محسنی با بیان اینکه چرا تا الان صنایع دستی تجاری نشده و صنعتگران صنایع دستی گله‌مند هستند، افزود: صنعتگران حق‌دارند چون ارکان و زنجیره خدمات‌دهی به صنعتگران ضعیف است و یک تناسبی در حوزه خدمات‌دهی به صنعت گران و این جامعه هنری وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جای بازار عرضه محصولات صنایع دستی در هرمزگان به مرکزیت بندرعباس خالی است.

او با اشاره به اینکه منظور بازارچه صنایع دستی نیست، افزود: مکانی که پاخور داشته باشد یک جای شکیل که زیرساخت داشته باشد، مکانی برای کسانی که بخواهند تجارت کنند و صنایع دستی را راه بیندازند داشته باشد، دفاتر داشته باشد حوزه مارکتینگ داشته باشد.

محسنی ادامه داد: طرح بازار صنایع دستی ارائه‌شده و اداره‌کل میراث فرهنگی آماده است، به دنبال اعتبار می‌رویم و این طرح را دنبال می‌کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: مگر می‌شود در شهر خلاق بازار عرضه محصولات صنایع دستی نداشته باشد.

او اظهار داشت: اگر می‌خواهیم کاری برای صنایع دستی انجام بدهیم، هیچ کاری من مدیرکل و شهردار بندرعباس برای صنایع دستی انجام ندهیم، همین یک کار را باید به سرانجام برسانیم.

محسنی افزود: در حوزه آموزش جوامع باید خیلی کارکنیم، آموزش جوامع یک بخش آن، خود مردم هستند و بخش دیگر فعالان حوزه‌های صنایع دستی هستند که تقریباً 90 هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و یک جامعه قوی و اثرگذار را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان تأکید کرد: ادارات و ارگان‌ها باید قدر و منزلت صنایع دستی را بدانند، اگر کاری نشد ما مقصریم و کار انجام شد ما انجام‌وظیفه کرده‌ایم.

در پایان این مراسم ۵۵ نفر از صنعتگران صنایع دستی هرمزگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها