رئیس‌کل دادگستری هرمزگان:

آزادسازی اموال تملیکی گره قضایی ندارد



رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: گره دستگاه قضایی استان در خصوص پرونده 426 کانتینر کالای قاچاق فقط نبود متقاضی است.

 

مجتبی قهرمانی که به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضایی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در خصوص سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه 426 کانتینر در استان هرمزگان بلاتکلیف است و گره قضایی دارد افزود: طی دو سال گذشته 9 هزار 125 پرونده قاچاق و کالای متروکه اموال تملیکی به ارزش ۹۶۲ میلیارد تومان تعیین تکلیف شده است. وی ادامه داد: این کانتینرهای مربوط به تعداد ۱۰۱ هزار دستگاه لوازم‌خانگی قاچاق مارک «بوش «یکی از پرونده‌های است که در دادگاه انقلاب تهران در حال رسیدگی است و آبان ماه سال گذشته بر اساس نیابت قضایی این دادگاه، مزایده فروش کالاهای این کانتینر به دادگستری هرمزگان اعطاشده است. قهرمانی اظهار داشت: دستگاه قضایی استان 10 روز پس از نیابت قضایی، اقدام به برگزاری مزایده جهت فروش کالای صاحب کالا نمود که اگر صاحب کالا بی‌گناه شناخته شد درآمد مزایده به او پرداخت و اگر محکوم شد مبالغ به‌حساب جریمه واریز شود. وی با اشاره به اینکه این مزایده در جهت جلوگیری از رسوب کالا، ضرر صاحب کالا و بیت‌المال و همچنین هزینه دموراژ برگزار می‌شود تصریح کرد: به علت طولانی شدن سیر رسیدگی به این پرونده و نگهداری طولانی‌مدت کانتینرها بندر شهید رجایی، بر اساس ماده 125 به دادگاه انقلاب تهران، تقاضا دادیم که نیابت قضایی مزایده فروش کالاها به استان داده شود. قهرمانی گفت: مزایده فروش این 426 کانتینر برگزار شد ولی بر اساس قیمت تعیین‌شده، متقاضی خرید یافت نشد. این مقام قضایی افزود: مسئولان اموال تملیکی استان هرمزگان مجدداً در حال ارزیابی آن هستند و قرار است در مزایده تیرماه حدود 100 میلیارد تومان از این محموله عرضه شود. وی با تأکید بر اینکه تعامل و همراهی دولت و دستگاه قضایی همیشه نتایج خوب و مثبتی به همراه خواهد داشت یادآور شد: دستور صادره در اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی است و قوه قضائیه به لحاظ حساسیت نسبت به اموال عمومی و خصوصی یک گام جلوتر جهت جلوگیری از تضییع اموال تعیین تکلیف کرده است؛ و حتی در دستور صادره قیدشده بلافاصله کانتینر‌های خالی به خطوط کشتیرانی و چرخه فعالیت برگردد. وی این را هم گفت که سازمان اموال تملیکی با توجه به مسئولیت خود به‌منظور حفاظت از بیت‌المال و اموال مردم خود را مکلف می‌داند که این کالاها را به بالاترین قیمت بفروشد.

 

معدوم شدن 350 کانتینر

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در ادامه سخنانش بابیان اینکه در حوزه حمایت از تولید و شعار سال کارهای خوبی انجام‌شده و در دو سال اخیر حدود 51 بازدید شخصاً از بنادر و گمرکات و انبارهای اموال تملیکی داشته‌اند افزود: این بازدیدها باعث شده بحث انبارگردانی بنادر استان انجام و طی آن 122 هزار کانتینر ساماندهی شود همچنین در ساماندهی کانتینرها طی گام اول 13 هزار کانتینر بلاتکلیف کشف شد که بعد بررسی‌های چندگانه این آمار به هزار کانتینر بلا صاحب کاهش یافت‌. قهرمانی عنوان کرد: در دو سال و دوماهه‌ گذشته حدود 7 هزار کانتینر از کالای متروکه موجود در انبارهای اموال تملیکی استان تعیین تکلیف، بیش از 3 هزار کانتینر به مالکین برگشت و 350 کانتینر نیز معدوم شد. به گفته وی بندر شهید رجایی 148 انبار بزرگ دارد که تا پیش‌ازاین هیچ‌کدام از آن‌ها در سامانه انبارها ثبت‌نشده بود اما با پیگیری دستگاه قضایی این موضوع مهم برای 148 انبار که 800 هکتار اراضی را شامل می‌شد انجام شد‌. قهرمانی تأکید کرد: خوشبختانه با تعامل و همراهی که بین مجموعه دولت و قوه قضاییه وجود دارد کارهای بسیار بزرگی در حوزه ساماندهی به انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی صورت گرفته است. وی بیان داشت: به‌منظور عمل به تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم ساماندهی بنادر، گمرکات و اموال تملیکی، هفته گذشته 51 بازدید مسئولین قضایی استان هرمزگان از بندر شهید رجایی بندرعباس صورت پذیرفت که بررسی ۱۴۰ موضوع بسیار مهم ملی و ۶۰ مورد اعلام‌جرم علیه متخلفین از مهم‌ترین نتایج آن بود. قهرمانی با اشاره به برخی نتایج دیگر این بازدیدها، تعیین تکلیف و ترخیص محموله‌های متعدد کاغذ، جو، نهاده‌های دامی، برنج، بذر و نهال، مرغ و گوشت، سرم، الکل و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و روغن خوراکی به همراه ترخیص صد‌ها دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی را از مهم‌ترین دستاورد‌های این بازدید‌ها اعلام کرد. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان اظهار داشت: درنتیجه بازدید انجام‌شده از بنادر، گمرکات و اموال تملیکی استان هرمزگان یک محموله ۵ هزار تنی برنج شناسایی شد که به‌واسطه عدم صدور گواهی بازرسی از طرف کشور پاکستان بلاتکلیف بود و با توجه به اینکه این اسناد از سوی پاکستان در خصوص محموله‌های تجاری این کشور صادر نمی‌شود و به لحاظ اینکه قصوری متوجه واردکنندگان نیست در خصوص ترخیص این محموله با هماهنگی سازمان استاندارد تصمیم‌گیری شد. وی همچنین خاطرنشان نشان کرد: درنتیجه بازدید انجام‌شده از بندر شهید رجایی بندرعباس برای تعیین تکلیف محموله‌های گوشت، برنج، ذرت و گندم تصمیم‌گیری شده است. قهرمانی از صدور دستور قضایی برای مصرف ثانویه محموله ۱۱ هزار تنی ذرت موجود در انبارهای بندر شهید رجایی بندرعباس سخن گفت و ادامه داد: حدود ۱۱ هزار تن ذرت نیز در انبارهای بندر شهید رجایی بندرعباس وجود داشت که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که امکان مصرف ثانویه این ذرت‌ها وجود دارد و در این زمینه اعلام نظر کارشناسی شده و بر این اساس تصمیم گرفته شد که از امروز اقدامات لازم جهت بارگیری برای مصرف ثانویه این محموله صورت گیرد که این موضوع در حال انجام است.

 

فروش 519 خودرو ارزش 64 میلیارد تومان

قهرمانی با اشاره به استفاده از ظرفیت موجود در قانون بودجه ۱۴۰۲ جهت فروش و شماره‌گذاری بعضی از خودروهای سبک و سنگین در پارکینگ‌های اموال تملیکی گفت: در بحث پارکینگ‌ها و فروش وسایل نقلیه نیز 15 هزار موتورسیکلت‌ تعیین تکلیف و 519 خودرو نیز به ارزش 64 میلیارد تومان به فروش رسید.

  

انتقال 49 پرونده‌ مالیاتی به هرمزگان

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در خصوص انتقال مالیات به استان گفت: در حوزه انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها به استان هرمزگان، پرونده 49 شرکت به‌صورت کامل منتقل شد که عواید آن در استان مشهود است. قهرمانی از وقوع و کشف 13 فقره قتل در بندرعباس نیز سخن گفت. وی یکی از شاخص‌های ارزیابی قوه قضائیه، بحث تظلم خواهی و عدالت‌خواهی دانست و افزود: که در این حوزه امروزه به‌صورت 24 ساعته هر کس شکایتی داشته باشد چه مربوط به دادگستری باشد و چه مربوط به دیوان عدالت اداری می‌تواند دادخواست و حتی لایحه تنظیم و ارسال کند. قهرمانی طرح سوء‌پیشینه یکی از طرح‌های دادگستری هرمزگان دانست گفت: امروز این طرح به‌صورت عملیاتی در سطح کشور از آن بهره‌برداری می‌شود و با این طرح موجب شده که فرآیندها در سریع‌ترین زمان و با حداقل نیروی انسانی پیش برود، ضمن اینکه چندین طرح دیگر نیز در استان هرمزگان تدوین و برای قوه قضائیه ارسال‌شده که هدف آن‌ها خدمت‌رسانی مطلوب، بی‌دردسر و سریع است‌. وی اضافه کرد: یکی از مواردی که دنبال می‌کنیم بحث حل اختلاف در صلاحیت الکترونیک است که بر اساس آن پیشنهاد ما این است که وقتی بین دو دادگستری مانند اصفهان یا بندرعباس اختلاف در رأی پیش آمد به‌صورت الکترونیک به دیوان عالی کشور ارسال و آن‌ها تصمیم بگیرند که کدام رأی صالح‌تر است.

 

پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در خصوص لزوم سامانمندی قضایی عنوان کرد: طرح پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی یکی دیگر از طرح‌های ابتکاری استان است که در این راستا با توجه به اینکه پرونده تصادفات جرحی در قانون قابل‌گذشت معرفی‌شده در مرحله اول این نوع پرونده‌ها را به شوراهای حل اختلاف سپردیم تا درگیر فرآیند زمان‌بر قضایی نشوند و در مرحله دوم باهدف خدمت‌رسانی مطلوب، این رویه را جا انداختیم که اگر کسی تصادف کرد و از تصادف آسیب جرحی دیدمستقیم بتواند به بیمه مراجعه کند و بیمه نیز طبق قانون خسارات را پرداخت کند. قهرمانی گفت: در سال حدود 300 هزار پرونده تصادف به دادگستری‌های کل کشور ارسال شود که با اجرای این طرح ما 300 هزار پرونده در کشور را کاهش خواهیم داد و بیمه‌های پاسارگاد، معلم، البرز، ایران، آسیا و ‌تجارت نو نیز پای‌کار این طرح هستند و لازم است مردم سراغ بیمه‌هایی بروند که بدون رأی قضایی خسارات را پرداخت می‌کند‌‌.

 

صدور 5 هزار گواهی سو پیشینه

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: سال گذشته ماهیانه حدود 5 هزار و 400 گواهی سو پیشینه صادرشده است که نتیجه‌ی آن کاهش میانگین پاسخ به سو پیشینه‌ها در استان به ساعت بوده که در این حوزه دادگستری هرمزگان رتبه اول کشوری را در اختیار دارد و در بحث ترتیب اثر دادن به لوایح، نیز این مسئله به‌صورت روزانه رسیدگی می‌شود و در کمتر 10 ساعت پاسخ داده می‌شود‌. قهرمانی گفت: دادگستری هرمزگان کمترین دادخواست‌های ارجاع نشده و ترتیب اثر داده نشده را در سطح کشور دارد که آمار هرمزگان هفت‌دهم درصد و نزدیک به صفر است. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه در زندان‌های استان تمام حقوق شهروندی زندانیان رعایت می‌شود، ادامه داد: بیش از 5 هزار دادرسی الکترونیک در زندان‌ها برگزار کردیم و در جهت رعایت حقوق شهروندی زندانیان امکان ملاقات تلفنی، حضوری، شرعی و علاوه بر آن ملاقات تصویری و الکترونیکی فراهم‌شده است که در سال گذشته 6 هزار و 469 مورد ملاقات الکترونیکی و بیش از 6 هزار ملاقات حضوری و بیش از 1000 مورد ملاقات شرعی داشته‌ایم. وی رتبه اول جرم زندانیان را مواد مخدر، سپس سرقت دانست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها