از فردا؛

خرید با کارت بانکی مشمول پرداخت کارمزد می شود



مدیر نظارت بر نظام‌های بانک مرکزی : کارمزد خدمات الکترونیک بین بانکی و کارمزد خرید از فردا به صورت مرحله‌ای و گام به گام عملیاتی خواهد شد و تعدادی از صنوف در این مرحله مشمول اخذ کارمزد نخواهند شد.

   
به گزارش صبح ساحل، شبکه خبر در مصاحبه با آقای یکتا مدیر نظارت بر نظام‌های بانک مرکزی درباره کارمزد دستگاه‌های کارت خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی گفتگو کرده است.

     
خانم حسینی مجری: با بخشنامه بانک مرکزی از فردا دارندگان دستگاه‌های کارت خوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی ملزم به پرداخت کارمزد خواهند بود. در این مرحله ۱۳ صنف از جمله نانوایی ها، سوپرمارکت ها، جایگاه‌های سوخت گیری، واحد درمانی از این بخشنامه مستثنی هستند. مبلغ این کارمزد‌ها چقدر است و چطور محاسبه می‌شود و کدام اصناف را در این مرحله شامل می‌شود؟

آقای یکتا مدیر نظارت بر نظام‌های بانک مرکزی: براساس مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی موظف است که به صورت سالیانه نرخ کارمزد خدمات بانکی اعم از خدمات حضوری و خدمات الکترونیکی را بازبینی کند به تبع مطابق سال‌های گذشته این اقدام درخصوص سال ۱۴۰۱ انجام شده که ابلاغش به سال ۱۴۰۲ موکول شده بخش قابل ملاحظه‌ای از کارمزد‌هایی که جدید است از تاریخ ۱۷ اردیبهشت عملیاتی شدند و کارمزد خدمات الکترونیک بین بانکی و کارمزد خرید به دلیل ملاحظات فنی و اجرایی که داشته از فردا عملیاتی خواهد شد با کمک شبکه بانکی. در این مرحله یک تعدادی از صنوف باتوجه به این که به صورت مرحله‌ای و گام به گام اجرا می‌شود یک تعدادی از صنوف در این مرحله مشمول اخذ کارمزد نخواهند شد و مبلغ کارمزد هم به این صورت محاسبه می‌شود که برای تراکنش‌های تا مبلغ ۶ میلیون ریال یا ۶۰۰ هزار تومان به صورت ثابت عدد ۱۲۰ تومان برای تراکنش‌های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان دو ده هزارم مبلغ تراکنش به ازای هر تراکنش محاسبه می‌شود و به صورت سرجمع در پایان روز با درنظرگرفتن ملاحظات تخفیفی توسط بانک‌ها از دارندگان دستگاه‌های پوز دریافت می‌شود. در اجرای طرح مستحضر باشند هموطنان عزیزمان که به صورت عمده تا ۳۰ درصد بانک‌ها می‌توانند تخفیفاتی را قائل شوند برای مشتریان شان برای شرکت‌های دانش بنیان تا ۴۰ درصد تخفیف برای مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد حضرت امام (ره) تا صددرصد تخفیف لحاظ خواهد شد. 

مجری: این کارمزد را مشخصا چه کسی پرداخت می‌کند و آیا تمهیدی هم شده که اثر نامطلوبی در بازار نداشته باشد؟ 

آقای یکتا: یک نکته بسیار مهم ببینید کارمزدی که الان تعیین شده به صورت مشخص بخش قابل ملاحظه ایش را مشابه روال گذشته بانک‌ها پرداخت خواهند کرد و فروشگاه‌ها و دارندگان دستگاه‌های کارت خوان و فروش اینترنتی در پرداخت برخی از هزینه تراکنش مشارکت خواهند کرد که همین مبالغی بود که گفتم منتهی نکته مهم این است که باتوجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم براساس رفتار تراکنشی صنوف مختلف حدود کل ۴۰ درصد اصناف یعنی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار پذیرنده فروشگاهی بالغ بر ۴ میلیون پذیرنده کم‌تر از روزی هزار تومان سهم کارمزدشان خواهد شد پرداخت خواهند کرد ۶۰ درصد اصناف کم‌تر از روزی دو هزار تومان بنابراین مردم عزیز نگرانی در مورد مبالغ نداشته باشند برای این که هزینه‌های بیشتری تحمیل نشود به صنوف از باب جایگزینی تجهیزات پوز باتوجه به هزینه بالایی که دارد یا تحمیل هزینه پایانه‌های فروش که این هزینه تحمیل نشود به فروشگاه و پذیرندگان عزیز.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها