در گفت‌وگو با مدیر گروه بیماری‌‎های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مطرح شد؛

مناطق روستایی حاجی‌آباد و بستک، بیشترین شیوع بیماری سالک در استان



بیماری سالک یک بیماری انگلی است که بعد از مالاریا، در رده دوم بیماری‌های انگلی مهم قرار دارد. این بیماری مخصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و به دلیل عفونت ناشی از انگل‌ لیشمانیا ایجاد می‌شود. کانون‌های اصلی بیماری سالک در ایران، استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، سمنان، یزد، خوزستان، هرمزگان، فارس، گلستان و بوشهر هستند. به‌تازگی  رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره کاهش روند این نوع بیماری در کشور توضیحاتی ارائه داده است. به گفته وی، بیماری سالک، همچنان در 19 استان کشور، به‌ویژه هرمزگان، بیماری بومی محسوب می‌شود. در ادامه در گفت‌وگو با «دکتر فریده فخار»، مدیر گروه بیماری‌‎های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از وضعیت بیماری در استان پرداخته‌ایم.

    


بیماری سالک چگونه نمایان می‌شود؟

سالک نوعی بیماری انگلی است که در بعضی از مناطق گرمسیری ، نیمه گرمسیری و جنوب اروپا یافت می‌شود. بیماری سالک در اثر عفونت با انگل‌های لیشمانیا ایجاد می‌شود که با نیش پشه‌های خاکی انسان منتقل‌شده و ايجاد زخم پوستی می‌کند زخم آن بعد از بهبودي تا پايان عمر باقي می‌ماند و موجب اذيت و آزار فرد می‌شود. انواع مختلفی از بیماری سالک در افراد وجود دارد. شایع‌ترین اشکال ، سالک پوستی است که باعث زخم‌های پوستی می‌شود و سالک احشایی که چندین اندام داخلی (معمولاً طحال ، کبد و مغز استخوان) را درگیر می‌کند. در محل گزش پشه، برجستگي كوچك سرخ‌رنگی ظاهر می‌شود. پس از گذشت 2 تا 3 ماه ضايعه کم‌کم بزرگ و به‌صورت زخم عفونی درمی‌آید.

 

     

چند نوع سالک وجود دارد؟

 دو نوع سالك شهري و روستايي در ايران وجود دارد كه بسياري از استان‌ها به‌خصوص در مناطق روستايي سالك نوع روستايي و در شهرهاي بزرگ و متوسط سالك نوع شهري شايع است. سالک نوع شهری که به سالک خشک معروف است که زخم‌ها کوچک و بدون ترشح است و دوره بیماری حدود 8 ماه طول می‌کشد .سالک نوع روستای که به سالک مرطوب معروف است زخم‌های بزرگ‌تر همراه تا ترشح هستند ولی دوره بیماری کوتاه‌تر و حدود 4ماه است .
    

وضعیت بیماری سالک در هرمزگان چگونه است؟

سالك در 17 استان کشور شایع است. هرمزگان نیز یکی از کانون‌های بیماری است که بیشترین موارد بیماری در مناطق روستایی حاجی‌آباد و بستک گزارش می‌گردد.با توجه به آب‌وهوای استان بیماری سالک در زمستان شایع است.
     

راه‌های پیشگیری از این بیماری چیست؟

برای جلوگیری از گزش پشه می‌توان از لباس‌های كاملاً پوشيده با آستین‌های بلند و شلوار بلند به‌خصوص هنگام غروب و در طول شب استفاده کرد همچنین استفاده از پمادهاي دوركننده حشرات به‌خصوص در هنگام غروب و در طول شب. آمپول گلوکانتیم داروی مناسب در برای سالک است


 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها