مقامات سعودی می گویند:

۲۰۰۰ زائر حج دچار استرس گرمایی شدند



۱۷۹۰ مورد استرس گرمایی تنها در روز پنجشنبه با افزایش دما به ۴۸ درجه سانتیگراد در طول سفر حج سالانه ثبت شد.
مقامات سعودی روز پنجشنبه گفتند که بیش از ۲۰۰۰ زائر در طول مناسک حج دچار استرس گرمایی شده اند به علت این‌که دمای هوا در مراسم سالانه به ۴۸ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. بیش از ۱.۸ میلیون نفر مناسک یک روزه حج را انجام دادند که عمدتاً در فضای باز و در اوج تابستان صحرای عربستان برگزار می شد. بسیاری از سالمندان پس از لغو حداکثر سن در دوران کووید در میان نمازگزاران بودند.
مقامات سعودی گفتند که تنها در روز پنجشنبه حدود ۱۷۰۰ مورد استرس گرمایی ثبت شده است، در حالی که تعداد زیادی از زائران در اماکن مقدس باقی مانده اند، یک روز پس از پایان مناسک اصلی  به ۲۸۷ موردی که قبلا گزارش شده است اضافه شده است. وزارت بهداشت عربستان سعودی از مردم خواست که از نور خورشید دوری کنند و آب فراوان بنوشند: «تعداد موارد استرس گرمایی از ابتدای امروز به ۱۷۲۱ نفر رسیده است.
مقامات آمار تلفات را ارائه نکردند، اما بر اساس اعداد اعلام شده توسط کشورهای مختلف که دلایل مرگ را ذکر نکردند، حداقل ۳۰ نفر در طول سفر حج جان باختند.
این حادثه موجب مرگ ۱۰ ايرانی شد كه مسن ترين زائر ايران در سال جاری با ۱۱۴ سال سن بر اثر سكته قلبی درگذشت. مقامات گفتند که هشت الجزایری و چهار مراکشی جان باختند، در حالی که یک رسانه طرفدار دولت مصر ذکر کرد که هشت زائر از این کشور درگذشتند. وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:صدها نفر به دلیل مشکلات قلبی تحت درمان قرار گرفتند، از جمله یک مرد ۷۸ ساله فیلیپینی که عمل موفقیت آمیز قلب باز را در شهر مقدس مکه انجام داد.
رقم واقعی استرس گرمایی، که شامل گرمازدگی، خستگی، گرفتگی عضلات و بثورات پوستی است، احتمالاً بسیار بیشتر است، زیرا بسیاری از مبتلایان در بیمارستان ها یا کلینیک‌ها بستری نشدند. مردمی که در گرما دست و پنجه نرم می کردند، یک منظره معمولی بود، به خصوص پس از نمازهای یک روزه در فضای باز در کوه عرفات، جایی که تلفن‌های همراه از گرمای بیش از حد خاموش می شوند و به سختی می توان سایه را پیدا کرد.پادشاهی سعودی هزاران امدادگر را اعزام کرد و بیمارستان‌های صحرایی را برای کمک به مهار خطرات راه اندازی کرد. این بزرگ‌ترین حج از زمان ورود ۲.۵ میلیون بازدیدکننده، قبل از کووید ۲۰۱۹ بود.

عدنان نگاری
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها