مخزن سدهای شمیل و نیان خشک شد



به‌ علت خشکسالی‌های یک دهه گذشته در هرمزگان، سدهای شمیل و نیان بندرعباس خشک شد.

 

به گزارش صبح ساحل، رئیس اداره سد و شبکه شمیل و نیان در تشریح این خبر، گفت: باتوجه به کم بارش بودن سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ورودی سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های سال گذشته به مخزن سدهای شمیل و نیان کاهش چشمگیری داشته و خرداد ماه امسال مخزن سد نیان خشک شد.

یاسین رئیسی با بیان اینکه آخرین ورودی سیلاب به مخزن سدهای شمیل و نیان حدود سه میلیون متر مکعب در فروردین امسال بود، تصریح کرد: آخرین آبگیری کامل سدهای شمیل و نیان نیز دی ماه سال ۱۴۰۰ بوده که منجر به سر ریز شدن سدهای شمیل و نیان شد.

رئیس اداره سد و شبکه شمیل و نیان خاطرنشان کرد: برای تامین بخشی از آب آشامیدنی شهروندان بندرعباس و روستاهای مسیر، ۲۰ حلقه چاه در حاشیه دریاچه سد شمیل و در دشت نیان حفر شده است که روزانه وضعیت آبدهی و تاسیسات آن‌ها رصد و پایش می‌شود.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص تامین آب آشامیدنی شهروندان هرمزگانی گفت: آب آشامیدنی شهرستان‌های بزرگ استان مانند میناب، جاسک و بندرعباس از سدهای استان تامین می‌شود.

محمد امین طبسی افزود: اکنون سد استقلال میناب ۳۶ درصد، جگین ۳۲، شمیل و نیان ۱۳ و سد سرنی ۱۴ درصد آب قابل برداشت دارند.

 

سدهای شمیل و نیان با ظرفیت ۹۸ میلیون مترمکعب در بخش شمیل شهرستان بندرعباس و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس واقع شده است. سدهای شمیل و نیان در سال ۱۳۹۱ به بهره­ برداری رسیده و از آن برای مهار سیلاب‌های فصلی و تامین آب کشاورزی منطقه و بخشی از آب آشامیدنی شهر بندرعباس و روستاهای مسیر استفاده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها