پسر نوجوان با ترفند آموزش آنلاین، میلیون‌ها ریال به جیب زد؛

کلاهبرداری از شمال تا جنوب



با شکایت جوان هرمزگانی، نوجوان کلاه‌بردار  اهل یکی از استان‌های شمالی شناسایی و دستگیر شد. این پسر 17 ساله تحت عنوان سایت آموزش و  فروش  پکیج آموزشی طراحی سایت، اقدام به کلاه‌برداری می‌کرد تا این‌که هفته گذشته دستش رو شد. 
مدتی قبل در پی مراجعه پسر هرمزگانی به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر کلاه‌برداری حدود 50 میلیون ریالی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.شاکی  25 ساله در اظهارات خود بیان داشت که در جستجوی  پکیج آموزش طراحی سایت بوده و پس از گشت‌وگذار در صفحات اینترنتی، با آگهی خدمات آموزش آنلاین مواجهه و به  شماره تلفن ذکرشده تماس گرفته است. 
آن فرد که خود را استاد دوره معرفی کرده با چرب‌زبانی  موفق شده اعتماد وی  را جلب و شماره کارت برای دریافت بیعانه  جهت کلاس آنلاین به او ارائه داده است. شاکی مبلغ 50 میلیون ریال به‌حساب آن فرد ناشناس واریز نمود ولی  پس از گذشت چند روز فایلی در اختیارش قرار نگرفت. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در این خصوص بابیان اینکه مالباخته پس از واریز وجه به‌حساب معرفی‌شده در ساعت مقرر نه‌تنها هیچ فایل آموزشی دریافت نکرد، حتی فروشنده از پاسخگویی به تماس فرد امتناع کرد گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته و تحقیقات فنی کارشناسان این پلیس در راستای شناسایی ، سرنخ‌هایی از متهم دریکی از استان‌های شمالی  به دست آمد. سرهنگ احسان بهمنی افزود:پس از هماهنگی قضایی وجه موردادعای شاکی به وی بازگردانده شد و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی معرفی شد.
  

 کلیک بر روی اینماد 

 سرهنگ احسان بهمنی افزود:بر اساس هشدارهای ارائه‌شده جهت خرید از سایت‌های اینترنتی به اینماد توجه کرد، صرف دیدن نماد قابل‌اعتماد نیست گرچه ممکن است عکس نماد روی سایت قرارگرفته باشد، روی علامت اینماد کلیک کرده و از صحت مجوز آن سایت جهت فعالیت مطمئن شوید. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان مهم‌ترین عنصر در ارزیابی اعتبار هر فروشگاه و سایت  اینترنتی  را داشتن نماد اعتماد الکترونیک ذکر کرد که  نماد الکترونیک فقط به فروشگاه‌های حقیقی و یا حقوقی اعطاء می‌شود که توسط سیستم‌های دولتی ازجمله مرکز توسعه تجارت الکترونیک، کسب‌وکار آن‌ها تائید شده باشد. وی با تأکید بر اینکه اصالت نماد اعتماد الکترونیکی را چک کنید ادامه داد: با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیکی می‌بایست به آدرس HTTPS:‎//TRUSTEAL.ENAMAD.IR هدایت‌شده و مشخصات فروشگاه موردنظر را جهت بررسی مشاهده کنید. سرهنگ بهمنی تصریح کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان و کاربران بوده و شهروندان می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا استفاده از سایت پلیس فتا به نشانی WWW.CYBERPOLICE.IR و تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.
گفتنی است :اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-NAMAD) نشانه‌ای است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای مجازی ارائه می‌شود با کمک این روش، انجام کارهای غیرقانونی و کلاه‌برداری‌های وب‌سایت‌های فروشگاهی و خدماتی، به حداقل ممکن می‌رسد و مشتریان با خیالی آسوده‌تر می‌توانند از وب‌سایت‌ها و مراجع محبوب خود، اقدام به خرید و دریافت خدمات کنند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها