ارزش معاملات خرد بورس به ما چه می‌گوید؟

سایه رکود بر سر بازار سرمایه


نویسنده: مریم دهقان

بازار بورس ایران به عنوان یکی از مؤثرترین اجزای اقتصادی کشور، رونق و افول سرمایه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارزش معاملات روزانه بورس، به عنوان یکی از ملاک‌های حیاتی برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بازار بورس، دارای اهمیت ویژه‌ای است و نشان‌دهنده فعالیت و رونق بازار سرمایه است و تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور دارد. زمانی که ارزش معاملات روزانه افزایش می‌یابد؛ بدان معناست که سرمایه‌گذاران، علاقه بیشتری به خرید و فروش سهام دارند. 
     
به گزارش صبح ساحل، در این حالت، احتمال وجود رونق در بازار بورس و رشد بازار افزایش می‌یابد. برعکس، کاهش در ارزش معاملات روزانه ممکن است یک نشانگر کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش فعالیت در بازار بورس باشد که می‌تواند منجر به کاهش رشد بازار و رکود شود. برای اینکه کمی‌تر صحبت کنیم بد نیست که ارزش معاملات بورس را در یک چرخه سه ساله باهم مقایسه کنیم. 
سال ۱۴۰۰ ارزش خالص معاملات خرد روزانه کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان بود و از نظر دلاری که نماگر بهتری برای مقایسه است این میزان ۱۸۰ میلیون دلار بود. سال گذشته این عدد به ۱۴۰ میلیون دلار کاهش یافت و امروزه میانگین ارزش معاملات روزانه خرد حدود 7 هزار میلیارد تومان معادل 144 میلیون دلار 
است. در حال حاضر با وجود گذر کردن شاخص کل بازار از سقف تاریخی 2 میلیونی مرداد 99، ارزش دلاری بورس تهران 56.6 درصد کمتر از ارزش دلاری بورس در اواسط تابستان 99 است.از طرفی ارزش دلاری کل بازار نیز به زیر سقف سال 92 سقوط کرده است و طبق برآوردی که از شرکت‌های عرضه شده از سال 92 تاکنون وجود داشته است؛ حداقل 20میلیارد دلار ارزش بازار شرکت‌های افزوده شده به بورس از سال 92 تاکنون است. این عدد کف ارزش شرکت‌های اضافه شده به بورس  مانند شستا،کگهر،آریا،نوری ،هرمز و .... است. اما با فرض این20 میلیارد دلار و کسر آن از ارزش فعلی بازار، عدد 140میلیارد دلار بدست می آیدکه 20% پایین‌تر از ارزش کل بازار در دی ماه 92 است. به بیان دیگر می‌توان گفت که ارزش دلاری بورس تهران مدت‌هاست که از 160 میلیارد دلار عبور نکرده است. با این حساب ارزش دلاری کل بازار، وضعیت رکودی را به ما نشان می‌دهد البته نه یک رکود کاملا پایدار، بلکه رکودی که تلاش برای خروج از آن بسیار دیده می‌شود. 
اگرچه که هم‌اکنون شاخص کل بورس جایی است که فروردین ماه بوده است اما، نکته مثبت ماجرا این است که شاخص کل مدتی است که بالای دو میلیون واحد به ثبات رسیده است و با اصلاح اخیر بازار سهام‌های زیادی به قیمت‌های ارزنده رسیده‌اند اما دلیل این رکود این است که انگیزه کافی برای خرید نیست. چراکه نوعی بلا‌تکلیفی در تعاملات بین‌المللی کشور مشهود است و از طرفی شرایط نرخ خوراک و سوخت گاز پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها هم نامشخص است. 
از سویی دیگر شاخص بورس و دلار مدتی است که همبستگی بالایی با یکدیگر پیدا کرده‌اند و به نوعی می‌توان علت عدم رشد بورس را ثبات قیمت دلار دانست و اگر یک نکته طلایی و کلیدی در خصوص شروع روند صعودی بازار وجود داشته باشد؛ آن است که، تا زمانی که میانگین ارزش معاملات ۵ روزه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است نباید انتظار داشت بازار بتواند مجددا مسیر صعودی را پیش گیرد. نقدینگی در وضعیت فعلی تمام بازارها، پارک شده است و این یعنی تقاضایی در قیمت‌های فعلی وجود ندارد. در نتیجه زمانی که ارزش معاملات برای 5 روز متوالی بالای این رقم باشد می‌توان به رشد بازار امیدوار شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها