صبح ساحل وضعیت سال بارشی و خشکسالی در هرمزگان را بررسی کرد؛

پیش بینی بارش‌های خوب در هرمزگان برای پاییز و زمستان امسال


نویسنده: سامیه طهورنیان

در حال حاضر بسیاری از استان‌ها بر لبه خشک‌سالی شدید قرار دارند، اما تعداد استان‌هایی که در شرایط ترسالی هستند به عدد 10 رسیده است و طبق بارش‌های سال گذشته استان‌های بوشهر، یزد، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان، هرمزگان، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و ایلام در شرایط ترسالی قرار داشتند؛ البته باید در نظر داشت استان‌های قم، سمنان، قزوین، آذربایجان شرقی، البرز و تهران همچنان در بدترین شرایط خود به نسبت میانگین 54 ساله قرار دارند. بر اساس آمارها، بارش‌ها در کشور  از  اول بهمن 1401 تاکنون، قم با کاهش 65 درصدی نسبت به میانگین درازمدت، بدترین خشک‌سالی را بین 31 استان تجربه می‌کند، بوشهر با 61 درصد بارندگی بیشتر از میانگین 54 ساله، وضعیت مناسبی دارد.
      
 بااین‌حال برخلاف انتظار عموم، سهم استان‌های پربارش کشور از بارندگی‌های سال گذشته، چندان رضایت‌بخش نبوده و مدیران هواشناسی در سه استان گلستان، مازندران و چهارمحال و بختیاری خبرهای خوبی از کیفیت بارش‌ها و خروج این استان‌ها از شرایط خشک‌سالی نمی‌دهند. در رابطه با بررسی آخرین وضعیت بارش استان هرمزگان و پیش بینی‌ تابستان پیش رو با مرضیه سی‌سی پور، رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی هرمزگان به گفتگو پرداختیم. او معتقد است که با توجه به وقوع النینو در پاییز و زمستان، انتظار بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در جنوب و استان هرمزگان داریم؛ اما تابستان 1402 از لحاظ بارشی بسیار ضعیف‌تر از سال گذشته است. در ادامه گفتگو با این کارشناس را مرور می کنیم. 
  
     
در گفت‌وگوهای قبلی برای بهار سال آینده سال آبی نسبتاً نرمالی را پیش‌بینی کردید، پیش‌بینی شما برای تابستان ۱۴۰۲ چیست؟
تابستان 1402 در یک نگاه گرم‌تر و کم بارش تر از سال‌های گذشته خواهد بود. مونسون 1402 برخلاف مونسون 1401 که تقویت قابل‌توجهی داشت امسال ضعیف پیش‌بینی‌شده است و این به معنی خواهد بود که بارش‌های تابستانی مناطقی چون بشاگرد، حاجی‌آباد و بستک کمتر از شرایط نرمال خواهد بود که در نتیجه تابستان کم بارشی خواهد بود.
  
    
در سال‌های اخیر بارها از کارشناسان مختلف شنیده‌ایم به دلیل تغییرات اقلیمی، فصل‌ها دچار تحول شده‌اند، نظر شما در این خصوص چیست؟
بله. اثرات تغییر اقلیم در ایران کاملا مشهود است و ما دیگر در کشور پاییز پرباران، زمستان پربرف، بهار خنک و تابستان معمول را تجربه نمی‌کنیم. آنچه امروز در مناطق مختلف کشور و استان ما در حال رخ دادن است چیزی جز اثرات تغییر اقلیم نیست. توزیع زمانی و مکانی بارش به‌هم‌خورده است، بارش فصول سرد کم شده است و برعکس در فصول گرم سال شاهد سیل‌های ویرانگر هستیم.
   
  
پدیده النینو وارد هرمزگان شده است یا خیر؟
النینو پدیده‌ای بزرگ‌مقیاس است که در مناطق مختلف کره زمین تأثیرگذار است و معمولاً تأثیرات آن به‌صورت کلی در ایران بررسی می‌شود؛ اما آنچه تحقیقات هواشناسی نشان می‌دهد بیشتر مواقع، النینو با افزایش بارش‌های پاییزی خود را در ایران نشان می‌دهد و این امر به‌موقع بودن بارش‌های پاییزی و پربارش بودن زمستان ایران و استان را نوید می‌دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه پیش‌بینی‌شده النینوی امسال النینوی نسبتاً قوی باشد افزایش دما نیز می‌تواند از دیگر پیامدهای النینو باشد و طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده تابستان امسال استان از شرایط نرمال گرم‌تر خواهد بود.
  
   
پیش‌بینی گردوغبار برای تابستان امسال چیست؟
با توجه به فعالیت بادهای 120 روزه در جنوب شرق کشور مناطق شرقی و مرکزی استان تأثیرپذیری بیشتری از گردوغبارهای با منشأ داخلی دارند. 
علاوه بر این با توجه به کاهش بارش در منطقه خاورمیانه، ورود گردوغبارهای مهاجر از کشورهای عربی نیز مناطق غربی استان را تهدید می‌کند که البته شرایط غیرمعمولی نخواهد بود.
   
  
ترسالی و بارندگی برای امسال پیش‌بینی‌ شده است؟
با توجه به وقوع النینو، ان‌شاءالله در پاییز و زمستان انتظار بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در جنوب و استان هرمزگان داریم. در صورت عدم‌تغییر نقشه‌های پیش‌بینی فصلی، ان‌شاءالله شرایط هواشناسی امسال به نفع بارش‌های زمستانی استان ما خواهد بود.
  

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها