نگاهی به اختلافات قومیتی بر سر انتخاب نام، که مانع توسعه یک منطقه شده است؛

توکهور یا هشت‌بندی؟



اختلاف بر سر نام یک مکان، مختص این منطقه و زمان کنونی نبوده و نیست، نمونه بارز و شاخص آن اختلاف ایران و کشورهای همسایه بر سر نام خلیج فارس است یا در نام استان‌های کشور شاهد اسامی دو سیلابی هستیم مانند؛ سیستان و بلوچستان، کهکلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری. به نظر می رسد یکی از دلایل انتخاب این اسامی، اختلافات و مباحث قومیتی و هویتی باشد، با این حال ریشه یابی اصلی علت این اختلاف‌ها زمینه مردم شناسی و جامعه‌شناسی تخصصی را می‌طلبد که ما در این گفتار در پی آن نیستیم و تنها به علت و چرایی این اختلاف در این منطقه خاص که نسبتا شناخت داریم می‌پردازیم.
شاید برای اولین بار این اختلاف در زمان ارتقاء منطقه به بخش صورت گرفت زمانی که تصمیم بر آن شد که منطقه به بخش ارتقا یابد. در نهایت پس از جلسات و صحبت‌ها و شنیدن حرف‌های دو طرف با توافقی که بین ریش سفیدان و مسئولان وقت محله صورت گرفت مقرر گردید بخش به نام توکهور و شهری که در آینده تشکیل خواهد شد به نام هشت‌بندی نامگذاری شوند.
 در سال ۱۳۸۴ بخشداری توکهور تشکیل شد و پس از آن در خرداد ماه ۱۳۸۶ شهرداری هشت بندی شکل گرفت؛ از آن تاریخ تاکنون این اختلاف همچنان باقیست و اکنون که زمزمه‌های ارتقاء بخش به شهرستان به گوش می‌رسد این اختلاف‌ها بیش از پیش نمود پیدا کرده است. البته پیش از این هم زمانی که نهادی یا اداره ای می خواست در منطقه شروع به کار کند برای نامگذاری آن و حساسیتی که برای نگارش نام سردر ساختمان آن بود خود را نشان می‌داد و هر چند وقت شاهد تخریب تابلوها و اسامی در سطح منطقه بودیم یا زمانی که مسئولین شهرستانی و استانی و بعضا کشوری که در منطقه حضور می یافتند و بی‌اطلاع از این حساسیت بودند با نام بردن از یکی از این دو اسامی باعث دلخوری و ناراحتی طرف مقابل می‌شدند.
  

 دلایل دو طرف برحق بودن خود

اهالی توکهور معتقدند اولین اقوامی هستند که به این منطقه آمده اند و با توجه به قدمت سکونت آن‌ها و نام روستای آن‌ها که توکهور است به طبع باید نام بخش و پس از آن شهرستان نیز توکهور باشد؛ چرا که معتقدند این بخش است که به شهرستان ارتقا می‌یابد و نام بخش توکهور است. از طرف دیگر مردم هشت بندی معتقدند حضور و مهاجرت آنها باعث آبادی و رونق این منطقه شده و شهرت و پیشرفت منطقه و جمعیت آنها باعث ارتقا منطقه به بخش و پس از آن شهرستان شده است در غیر این صورت این منطقه همچنان در حد قبلی باقی می ماند. همچنین معتقدند تصمیمی که در گذشته برای نامگذاری بخش گرفته شده بود مورد رضایت و توافق همه مردم هشت‌بندی نبوده و دوباره این اشتباه را تکرار نخواهند کرد. با توجه به مطالب گفته شده و اختلافات پیش آمده بالاخره به یک نگاه و دید مشترک رسیده اند به صورتی که توافق شده در صورت ارتقا منطقه به شهرستان نام منطقه به صورت دو سیلابی یعنی تو کهور و هشت بندی ثبت شود.
  

 توکهور و هشت بندی

حال باید دید نام‌گذاری یک شهرستان به نام توکهور و هشت بندی نامی بامسما و مناسب است؟
مطمئنا اهالی این دو منطقه برای این که به هدف خود برسند و همچنین برای دوری از تنش و کدورت و حفظ پیشینه و هویت فرهنگی خود این نام را بهترین گزینه می‌دانند. اما اگر فردی باشید که خارج از این منطقه است و به هیچ یک از این اسامی تعصبی و دلبستگی نداشته باشد مطمئنا نظر دیگری خواهید داشت. در حال حاضر و در عصر کنونی  شاهد اختصار نام‌ها هستیم و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به اختصار نام ‌برده می شوند؛ مانند واژه معروف این روزها برجام که مخفف برنامه جامع اقدام مشترک است یا نام رجا، ناجا ،فراجا و غیره در شرکت‌های بزرگ هم مانند اپل، شل، در داخل کشور شرکت‌های کاله، رامک ،میهن و غیره چرا که هر چه نام کوتاه‌تر و خلاصه‌تر باشد بهتر در اذهان باقی خواهد ماند و تلفظ آن نیز راحت‌تر خواهد بود.  حتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه اسم این استان طولانی است و باید تغییر پیدا کند از تصمیم آنها برای کوتاه کردن نام استانشان خبر داده است: «مردم می‌گویند باید اسم کوچکی برای استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شود تا بتوان به آسانی این نام را تلفظ کرد». احمدزاده افزود: «در بسیاری از جلسات، تلفظ نام استان کهگیلویه و بویراحمد  سخت است و نام این استان را خیلی بَد تلفظ می‌کنند و باید کاری کنیم که این نام کوتاه و بدرستی تلفظ شود». با این تفاسیر نام توکهور و هشت بندی نام بامسمایی برای نامگذاری یک شهرستان به نظر نمی‌رسد و همچنان در مجالس و گفتگوها ممکن است نام یکی از این اسامی برده نشود و تنش‌ها و کدورت‌ها باز باقی بماند.
اختلافات محلی بر سر نام و اکنون اضافه بر آن مخالفت وزارت کشور برای نام گذاری چند سیلابی باعث شده این منطقه و اهالی آن از امتیازات و امکاناتی که می توانستند پیش از این از آن برخوردار شوند محروم بمانند.
  

 چرا هیچکدام راضی به کوتاه آمدن نیستند؟

برای اهالی توکهور همانطور که گفته شد معتقدند به دلیل قدمت سکونت اولیه آن را ریشه آبا و اجدادی و هویت فرهنگی و تاریخی برای خود متصور هستند و در صورتی که به نامی غیر از این نام رضایت دهند به نوعی به گذشته و تاریخ خود بی توجهی کرده و آن را نادیده گرفته اند، به همین دلیل راضی به تغییر نام آن نیستند، این که تغییر نام یک منطقه به راستی هویت و تاریخ  مردم یک منطقه را از بین خواهد برد شاید واقع بینانه نباشد؛ چرا که ما در گذشته واکنون شاهد تغییر نام اسامی زیادی بودیم. به طور گسترده در زمان رضا شاه اسامی بسیاری از شهرها تغییر کرد. درزاب به زاهدان یا نصرت آباد به زابل، گه به نیک شهر، فهرج به ایرانشهر و بسیاری دیگر و چند سال قبل هم گاوبندی به پارسیان. بیشتر آداب و رسوم و فرهنگ یک منطقه یادآور تاریخ و هویت فرهنگی یک منطقه است نه نام آن به تنهایی.  اهالی هشت بندی که بعضا متعادل‌تر  و سهل تر با این قضیه رفتار کرده‌اند ممکن است با نامی غیر از این دو کنار بیایند اما با نام توکهور به تنهایی برای این منطقه کنار نخواهند آمد و دلیل آن شاید ذهنیت و اتفاقاتی باشد که بین این دو قوم رخ داده است. مسئله قومیت گرایی همچنان در همه اقوام و ملت ها از مباحث جنجال برانگیز بوده و هست. 
در واقع واژه و کلمه توکهور که برگرفته از درخت توکهور که محل رویش و زادگاه این منطقه است گرفته شده و نام زیباییست، همچنان که بسیاری از نام های روستاهای این منطقه در گذشته به نام پوشش گیاهی آن نامیده شده است؛ مانند، درانار(دره انار)،درگز (دره گز)، درلمبو(دره لیمو)، دمگ(دره نخل) و غیره. اما به دلیل ذهنیتی که اهالی هشت بندی نسبت به نام توکهور دارند و آن را یادآور نزاع و درگیری و نشانگر قوم خاص می دانند، آن را نامی مناسب برای کل منطقه نمی‌دانند. در واقع واژه توکهور نام نامناسبی نیست بلکه ذهنیت ها پشت این نام مورد رضایت نیست. در صورتی که اهالی توکهور دوست دارند نام منطقه به نام دلخواه آنها شناخته شود در وهله اول باید ذهنیت و اختلافی که با مردم هشت بندی دارند را اصلاح کنیم. برتری جویی قومیتی یکی از آسیب هایی است که باید کم رنگ شود و اصرار و تاکید بر نامگذاری یک نام خاص به هر قیمتی باعث مخالفت طرف مقابل می‌شود که باید از آن اجتناب کرد.
  

 باری بر  دوش آیندگان

در سنوات اخیر ازدواج ها و فعالیت های اقتصادی و مشارکت و همکاری بین اهالی توکهور و هشت بندی بیش از گذشته بوده و درگیری و نزاع بارزی خوشبختانه رخ نداده، با این حال نباید انتظار داشت به این زودی ذهنیت و اختلافاتی که در گذشته بوده و بعضا شاید افرادی ناآگاه همچنان قصد زنده کردن آنها را دارند باعث شود به یک نگاه واحد و مشترک برای نام منطقه برسند و باید منتظر نامگذاری دو سیلابی توکهو و هشت‌بندی باشیم شاید نسل‌های آینده با کم شدن حساسیت‌ها و تعصب‌ها بر ضرورت تغییر این نام و اصلاح آن پی ببرند.

نویسنده: عبدالرسول بهرامی نژاد

روزنامه صبح ساحل

منتظر تایید: 2غیرقابل انتشار: 7منتشر شده: 1
افشین میر
۲۷ تیر ۱۴۰۲
باسلام. امروزه مغرضان و دشمنان اتحاد مردم عزیز ایران اسلامی در تمامی نقاط مرزی بر هرچه که بتواند موجب تفرقه و جدایی مردم و حتی خانواده ها و اقوام از یک دیگر بشود دست گذاشته اند.باید عاقل باشیم.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها