گردش مالی حیرت‌آور قاتل توییتر

رقابت غول‌های فناوری زاکربرگ و ماسک


نویسنده: مریم دهقان

به‌تازگی زاکربرگ به طور رسمی اپلیکیشن پیام رسان تردز (Threads) را معرفی کرد. شرکت متا، آن را به عنوان "برنامه مکالمه مبتنی بر متن اینستاگرام"  معرفی می‌کند. انتشار رسمی برنامه پیام‌رسان جدید غول شبکه‌های اجتماعی،    نشان دهنده تلاش متا برای جذب موج کاربرانی است که توییتر را ترک کرده‌اند. چراکه تردز یک برنامه پیام رسان بسیار شبیه به توییتر است. در تردز افراد می‌توانند از نام کاربری اینستاگرام خود استفاده کنند و همچنان فالور پیج‌های اینستاگرام خود باشند. تحلیلگران تخمین می‌زنند تردز به نزدیک 200 میلیون کاربر فعال روزانه می‌رسد و طی دو سال آینده حدود 8 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد می‌کند.
متا که شرکت مادر تردز محسوب می‌شود؛ در حال حاضر بیش از 3 میلیارد کاربر در برنامه های خود که شامل فیس بوک، اینستاگرام، واتساپ و تردز می‌شود؛ دارد و تنها در چهار ساعت ابتدایی رونمایی تردز بیش از 5 میلیون نصب را از آن خود کرد و هم اکنون از صد میلیون ثبت نام نیز فراتر رفته است. چراکه با سیاستی که متا در پیش گرفته است؛ راه‌اندازی یک حساب جدید را برای کاربران فعلی خود آسان کرده‌است.
   
 پیشینه توییتر
توییتر یک پلتفرم میکروبلاگینگ است که در سال 2006 به صورت عمومی راه اندازی شد. در زمان راه اندازی، توییتر به‌خاطر محدودیت ارسال کاراکتر خود معروف شد. در ابتدا، کاربران فقط می‌توانستند از 140 کاراکتر استفاده کنند. در سال 2017 این تعداد دو برابر شد و به 280 کاراکتر رسید.
توییتر که توسط، جک دورسی، نوآ گلس، ایوان ویلیامز و بیز استون تشکیل شده بود؛ در ابتدا از پیامک برای ارسال توییت به شبکه استفاده می‌کرد. ولی وقتی به بیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه رسید؛ ویژگی‌های جدیدی مانند ویدیوی کوتاه یا ویدیوی زنده اضافه کرد. اما چیزی نگذشت که هر دوی این امکانات توسط توییتر لغو شدند. برخی استدلال کرده‌اند که توییتر هر دو پروژه را نادرست مدیریت کرده است، زیرا ویدئوی کوتاه خیلی قبل‌تر از TikTok آمده بود؛ اما نتوانست بازاری را که به وضوح وجود داشت به دست آورد. پس از خریداری توییتر توسط ماسک، برنامه‌ریزی‌هایی برای نصف کردن تعداد کارکنان، احیای دوباره برنامه ویدئوی کوتاه و در دسترس قرار دادن تایید تیک آبی برای همه با قیمتی مشخص انجام شد تا اینکه تردز از راه رسید.
  
 رو‌دست زاکربرگ به ماسک
زاکربرگ در سال 2008 سعی کرد توییتر را بخرد؛ اما توییتر با این معامله موافقت نکرد پس از آن زاکربرگ تصمیم گرفت پروژه تردز را شروع کند. 
در سال 2017 خبری مبنی بر اینکه مدت‌هاست تعداد کاربران فعال ماهانه توییتر بیش از حد گزارش شده است؛ منتشر شد. این شرکت در آن زمان حدود 326 میلیون کاربر فعال ماهانه داشت و این بهترین زمانی بود که مالک متا، می‌توانست به راحتی اپلیکیشن تردز را در آن زمان رونمایی کند. اما برای این معرفی تا سال 2023 صبر کرد و درحالی تردز را ارائه کرد که موجی از نارضایتی علیه توییتر به راه افتاده بود و کاربران فضای مجازی با انبوهی از احساسات منفی عزادار توییتر بودند. 
چراکه آخر هفته گذشته، ماسک محدودیت موقتی برای مشاهده تعداد توییت‌های روزانه برای کاربرانی که حق اشتراک پرداخت نمی‌کنند؛ اعلام کرد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام ایلان ماسک باعث شده است تا توییتر را در معرض خطر کم شدن محبوبیت از سوی کاربران قرار دهد.
  
 گردش مالی حیرت‌آور قاتل توییتر
توییتر در سال 2022 معادل 4.4 میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به سال قبل با 11 درصد کاهش همراه بود و عمده این درآمد از تبلیغات در سال 2022 به‌دست آمده بود. با این حساب توییتر یک شرکت زیان‌ده است و اقدامات ایلان ماسک برای نجات این غول فناوری از خطر ورشکستگی بیراه نبوده است. اما بد شانسی ماسک از این بابت است که در این شرایط یک رقیب سرسخت از راه رسیده است. رقیبی که به گفته کارشناسان پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 800 میلیون دلار درآمد ایجاد کند و سال آینده این درآمد را به 4.5 میلیارد دلار برساند. تحلیلگران تخمین می‌زنند تردز به نزدیک 200 میلیون کاربر فعال روزانه می‌رسد و طی دو سال آینده حدود 8 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد می‌کند و در سال 2026 بیش از 11 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.
  
جمع بندی
از زمان خرید 44 میلیارد دلاری ماسک از توییتر در ماه اکتبر، این سایت با چالش‌هایی مواجه شده است، از جمله برخی از تبلیغ کنندگان که کمپین‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. 
ماسک به طور چشمگیری شرکت را کوچک کرده است. علاوه بر مشکلات داخلی توییتر، از آن زمان تا به امروز، گزینه‌های جایگزین زیادی برای توییتر راه‌اندازی شده است، اما Threads احتمالاً بزرگترین تهدید در درازمدت برای توییتر است. 
سوال این است که آیا ترکیبی از فالوورها و برندهای اینستاگرام می تواند یک جامعه میکروبلاگینگ فعال مشابه توییتر ایجاد کند؟ یا زمانی که هیاهوی برنامه در چند ماه آینده از بین برود، کاربران آن را ترک خواهند کرد؟ 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها