جزئیات مرحله دوم اعطای کالابرگ الکترونیکی؛

دهک‌های جدید از ۲ ماه آینده مشمول دریافت می‌شوند



پس از اجرای موفقیت آمیز کالابرگ الکترونیکی در چهار استان، تصمیم بر این شد که به منظور حمایت از سه دهک اول جامعه در کشور اجرایی شود. در طرح جدید افراد مشمول دریافت کالابرگ میتوانند 11 قلم کالای اساسی را توسط اعتبار یارانه‌ای خود خرید کنند و افزایش قیمت آن کالاها نیز توسط این اعتبار جبران می‌شود.

     

به گزارش صبح ساحل، امروز سی و یکم تیرماه مرحله جدید استفاده از کالابرگ الکترونیکی آغاز شد و مشخص شد افرادی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورتی که از میزان اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این در صورتی است که خریدهای آنان شامل ۱۱ قلم کالای اساسی نام‌برده باشد. البته قیمت آنها بر اساس سال ۱۴۰۱ است و اکنون تورم ایجاد شده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود.

 در این طرح جدید، سقف خرید ۳۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان تبدیل و کاهش یافته است و سوی دیگر سقف هم برداشته شده است چون مبنا، قیمتهای سال ۱۴۰۱ است و از این به بعد هر چقدر تورم(نسبت به سال ۱۴۰۱) به این ۱۱ قلم کالای معرفی شده بخورد، دولت آن را پوشش می‌دهد و مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود.

عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از این پس قیمت ۱۱ قلم کالا به صورت دائم وثابت و افزایش قیمت آنها بر اساس تورم پوشش داده می‌شود. با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مبلغ یارانه برای سه دهک اول درآمدی ۹ برابر و تبدیل به ۴۰۰ هزار تومان شد. که اعتبار مورد نیاز آن  ۲۷ هزار میلیارد تومان در ماه است و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. مردم از این مبلغ در جاهای مختلف استفاده کردند اما این مبلغ برای جلوگیری از تورم در سبد تغذیه ای مردم لحاظ شده بود؛ حالا زیر ساخت آن مهیا شده است و ابتدا طرح به صورت پایلوت اجرا شد. در این بخش اعلام کردیم قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ متوقف باقی بماند اما به شرط اینکه اعتباری علاوه بر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به رقم یارانه شارژ و ۴۸۰ هزار تومان شارژ شود اما باز هم تغییراتی اعمال شد و اتفاق مهم اینکه سقف برداشته شد. قبلا تا سقف ۸۰ هزار تومان در صورت خرید به یارانه اضافه می‌شدکه حالا این سقف ۸۰ هزار تومان برداشته و ممکن است بیشتر از این هم به یارانه اضافه شود.

وی ادامه داد: قرار بود دولت نسبتی از  تورم را بوسیله این سبد پوشش دهد لذا ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان یارانه اضافه می‌شد اما اگر تورم بیشتر شد چه می‌شود؟ دراین مرحله تورم هر چقدر شود توسط دولت پوشش و ما به التفاوت آن روی اقلام سبد پرداخت می‌شود. مثلا در این سبد برای هر فرد ماهانه یک بسته ۱۲۰۰ گرمی حبوبات در نظر گرفته شده است که مبلغ هر کیلو حبوبات در ۱۴۰۱، ۲۰ هزار تومان بوده که قیمت ۱۲۰۰ گرمش، ۲۴ هزار تومن می‌شده اما الان قیمت روزش ۵۸ هزار تومان است که مابه التفاوت ۲۴ تا ۵۸ هزار تومان  ۳۴ هزار تومان می‌شود که این رقم تورمی‌اش توسط دولت با این طرح پرداخت می‌شود . حال اگر به هر کدام از این ۱۱ قلم تورم بخورد، مابه‌التفاوتش نسبت به قیمت پارسال جبران می‌شود و بدین دلیل است که می‌گوییم سقف آن برداشته شده است.

به گفته عسگریان قیمت مبنای سبد مشمول ۱۱ قلم کالا،  ۶۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان است و این رقم از این به بعد ثابت می‌ماند در حالیکه قیمت روز همین سبد الان حدود ۹۰۰ هزار تومان است که مابه التفاوت ۱۷۵ هزار تومانی آن پرداخت می‌شود اما اگر تورم بیشتر شود، ممکن است ۱۷۵ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر هم شود که باز هم پوشش داده می‌شود.به عبارت دیگر سبد روی قیمتی خاص متوقف شد و دیگر مشمولان افزایش ناشی از قیمتهای این سبد را نخواهند پرداخت.

معاون وزیر رفاه به دهک‌های جدید مشمول طرح کالابرگ نیز اشاره و در این باره گفت: دهک‌ها فعلا تغییری نکرده و ماه آینده و یا ماه بعدتر، داده‌های جدیدمان را اعمال می‌کنیم که ممکن استبر اساس آن دهک‌ها تغییر کند چون داده‌های مربوط به سال ۱۴۰۱ است اما الان داده‌های جدیدی داریم که بر اساس آن دهک و بعد خانوار بدلیل فوت، ازدواج و ... تغییر می‌کند اما در حال حاضر تا ماه بعد دیگر تغییری نخواهیم داشت. هم اکنون سه دک درآمدی یعنی ۲۹ میلیون نفر راپوشش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه استفاده از این طرح همچنان اختیاری است تاکید کرد: تاکنون حدود یک میلیون خانوار که (حدود ۳.۲ میلیون نفر از مجموع ۲۹ میلیون نفر می شود) از این طرح استفاده کرده‌اند و تعداد تراکنش‌ها به حدود ۲ میلیون رسیده است این در حالیست که تغییر رفتار مردم مشهود است.

وی افزود: استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیک در کل شاید کم بوده اما شیب آن قابل قبول است. اراده در دولت در این باره وجود دارد و مدام در حال فکر کردن و تامین منابع است اما رفتارهای مردم در حال تغییر است چرا که پیش از این هزینه سبد را در جای دیگری مصرف می‌کردند اما با برداشتن سقف تورمی، این شیب نمایان و استقبال از گذشته بیشتر خواهد شد. علاوه بر این مردم با داشتن اختیار می‌توانند یا پول یارانه را دریافت و یا اقلام تعیین شده سبد را خریداری کنند.

به گفته عسگریان، ۹۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور در این طرح فعال هستند که مردم می‌توانند با نصب برنامه "شما" به فروشگاه‌های نزدیک خود برای خرید مراجعه کنند.

معاون وزیر کار رو رفاه درباره افزایش دهک‌های تحت پوشش طرح کالا برگ نیز گفت: امیدواریم در ماه‌های آتی تا پوشش ۵ دهک درآمدی حرکت و آنها را پوشش دهیم.

     

اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک

 از نیمه اسفند ۱۴۰۱ و پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور کلید خورد. در آن اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه قبل از دریافت یارانه نقدی، اقدام به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک کنند. در صورت استفاده از این مزیت، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر می‌شود و مابقی به‌صورت نقدی، در زمان مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

در خردادماه امسال علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت خود را متعهد به افزایش قدرت خرید مردم می‌داند گفت که در جهت حمایت از دهک‌های اول تا سوم، یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و مرحله جدید از ۱۳ خرداد شروع می‌شود. در سری جدید کارت برای کالابرگ الکترونیکی صادر نمی‌شود و کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک قابل استفاده است.

شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیک است. امکان افزایش این مبلغ و پوشش دهک‌های دیگر در آینده نیز وجود دارد.

پیش‌تر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود در کالابرگ لبنیات ۳ کیلوگرم در ماه، تخم مرغ یک کیلوگرم در ماه، پنیر ۴۰۰ گرم در ماه، گوشت مرغ ۲ کیلوگرم در ماه، ماکارونی ۷۰۰ گرم در ماه، روغن مایع ۸۱۰ گرم در ماه، برنج ایرانی ۲ کیلوگرم در ماه، قند و شکر ۵۰۰ گرم در ماه، ماست پرچرب ۲.۵ کیلوگرم در ماه، حبوبات ۱۲۰۰ گرم در ماه و گوشت گوساله هم ۱ کیلوگرم در ماه در نظر گرفته شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها