نقض حریم خصوصی در یک پیام رسان داخلی!/ بله بیانیه‌ صادر کرد



بله با انتشار بیانیه‌ای، تصویر منتشرشده در فضای مجازی درباره دسترسی به پیام‌های کاربران این پلتفرم را تأیید کرد. این پیام‌رسان در بیانیه خود برای توجیه این میزان از دسترسی، به «سند قوانین و شرایط استفاده از بله» اشاره کرده که در سال 1402 بندهای مربوط به این موضوع به آن اضافه شده و کمتر کاربر قدیمی از آن آگاه است.

      

به گزارش صبح ساحل، روز گذشته تصویری در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که منتشرکننده آن مدعی بود این تصویری از صفحه مانیتور یکی از کارمندان پیام‌رسان «بله» است که به پیام‌های ردوبدل شده میان کاربران این پلتفرم دسترسی دارد.

بیانیه پیام رسان بله

در همین راستا، پیام‌رسان بله با انتشار بیانیه‌ای که فقط در صفحه توییتری این پلتفرم منتشر شده است، تصویر را تأیید و اعلام کرد این تصویر مربوط به سیستم مانیتورینگ این پیام‌رسان است.

این پیام‌رسان در بیانیه خود تأکید کرده که مانند تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت درخصوص فعالیت کاربران خود در پلتفرم اتخاذ کند. در همین راستا، به سند قوانین و شرایط استفاده از بله که در آدرس terms.bale.ai در دسترس است اشاره شده و آمده است:

«برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند درصورت مشاهده این موارد، گزارش آن را به بازوی پشتیبانی ارسال یا از گزینه «گزارش محتوای نامناسب» استفاده کنند. در این حالت بله این گزارش‌ها را بررسی می‌کند و درصورت تأیید مجرمانه‌بودن آن، طبق قانون، برخورد لازم انجام می‌شود. لازم به ذکر است با گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود.»

بیانیه بله

بنابر اعلام بله، آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده، مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از 1000 عضو است که به‌صورت سیستمی و حسب نیاز، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این پلتفرم مدعی است اطلاعات خصوصی کاربران، آیدی و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به‌عنوان خط قرمز «بله» در حیطه این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به‌صورت بی‌نام در آن وجود دارد.

بله در انتهای بیانیه خود، حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ داشته است.

استناد به سند قوانینی که کمتر کسی از آن آگاه است

بله در بیانیه خود و در توجیه قانونی‌بودن چنین دسترسی، به سند قوانین و شرایط استفاده از بله که در آدرس terms.bale.ai در دسترس است، اشاره کرده.

در بخش ۲-۱-۶ مربوط به «قوانین و شرایط برخورد با محتوای مجرمانه» آمده است که بله برای کانال‌ها و بازو‌هایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند یا کانال‌های خصوصی که لینک دعوت آن‌ها به‌صورت عمومی منتشر شده باشد و نیز گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند.

اما نکته قابل‌توجه اینجاست که سند یادشده به‌تازگی و در ماه‌های اخیر به‌روزرسانی شده. اگر تاریخچه این صفحه را مرور کنید، تا 10 فروردین‌ماه 1402 از آنالیز پیام‌ها و اینکه بررسی محتوای کانال‌های خصوصی که کد دعوت‌شان به‌صورت عمومی منتشر شده یا گروه‌های بالای هزار عضو مشابه با کانال‌های عمومی برخورد می‌شود، سخنی به میان نیامده است.

البته این بخش حداقل از خردادماه امسال به شرایط و قوانین استفاده از بله اضافه شده، اما کمتر کاربر قدیمی از آن آگاه است. زمانی که کاربران برای عضویت در یک پلتفرم اقدام می‌کنند، شرایط و قوانین آن را مطالعه و تأیید می‌کنند؛ اما درصورت به‌روزرسانی این قواعد بایستی به تمامی کاربران اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت که به‌نظر می‌رسد چنین چیزی رخ نداده است.

چند روز قبل در توییتر تصویری از یک صفحه مانیتور منتشر شد که در آن پیام‌هایی نمایش داده شده و ادعا شده بود که متعلق به یکی از افراد شاغل در پیام‌رسان «بله» است که به پیام‌ها و صفحه چت کاربران دسترسی دارد.

انتشار این تصویر باعث واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی شده و به شائبه دسترسی پیام‌رسان‌های ایرانی به اطلاعات و نقض حریم خصوصی آن‌ها دامن زد. در این صفحه مانیتور محتوایی قابل رؤیت است که به نظر می‌رسد متن پیام‌هایی است که کاربران در چت و گفت‌وگوهای آنلاین خود مطرح کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که کاربران نسبت به سطح گسترده دسترسی کارمندان بله به اطلاعات و داده‌های کاربران معترض شوند.

    

دستور سازمان فناوری اطلاعات به بله در مورد دسترسی کارمندان به پیام‌ها

سازمان فناوری اطلاعات از مدیران ارشد پیام‌رسان بله درخواست كرد كه توضیحات خود را در خصوص تصویر منتشر شده در فضای مجازی را به این سازمان ارائه دهند.

سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح امروز در جلسه‌ای که با مدیران ارشد پیام‌رسان بله برگزار شد از‌ ایشان خواست توضیحات خود را در خصوص تصویر منتشر شده در فضای مجازی که گفته می‌شود از رایانه یکی کارکنان پیام‌رسان بله منتشر شده است ضمن بررسی دقیق، فوراً به این سازمان ارائه دهند.

یک کاربر با انتشار تصویری در فضای مجازی مدعی شده بود که کارمندان بله به محتوای پیام های کاربران دسترسی دارند. در همین راستا بله بیانیه ای صادر و اعلام کرد این سکو تنها پیام های عمومی را به طور سیستمی برای پایش محتوای نامناسب آنالیز می کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها