مسئولان آبفا برای ترمیم لوله‌های شکسته چه می‌کنند؟

هدررفت آب در بحران بی‌آبی


نویسنده: صبح ساحل

امروزه کمبود منابع آب آشامیدنی و بهداشتی یکی از چالش‌های اصلی جوامع است و برداشت‌های بی رویه از منابع آب و استفاده ناصحیح از آن‌ها، اغلب کشورها و از جمله ایران را با بحران کم‌آبی مواجه کرده‌است؛ بنابراین اتخاذ تمهیداتی برای استفاده بهینه از منابع آب ضروری است. درحالی که هرمزگان درگیر بحران بی‌آبی است و همه مسولان بارها نسبت به کم آبی و اتمام منابع آبی اخطار داده‌اند، اما متاسفانه بی‌تفاوتی همین مسئولان نیز سبب هدر رفتن آب آشامیدنی در بسیاری از محلات شهر بندرعباس شده‌است.

 

به گزارش صبح ساحل، مسئولان وزارت نیرو و آبفا در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، مردم را به کاهش مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف آن تشویق کنند، اما هنوز ترکیدگی لوله‌های آب در سطح شهرها و روستاهای استان و نیز استفاده نادرست از آب‌های زیر زمینی سبب هدررفت هزاران لیتر آب می‌شود.

قطعا هدررفت آب به نفع آبفا نیست، بلکه مقدار زیادی از ذخایر آب را هم به هدر می‌دهد که عمده دلیل آن نیز فرسوده بودن خطوط انتقال است و تا زمانی که این مشکل برطرف شود همچنان شاهد هدررفت آب خواهیم بود.

به هر نقطه از پایتخت اقتصادی کشور که نگاه کنیم، شاهد ترکیدگی لولههای آب آشامیدنی هستیم. آبی که به راحتی در برخی محلات تا مدت‌ها به هدر می‌رود و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده‌است. اگر گفته شود که به دور از چشم مسئولان است، درست نیست؛ چراکه هر کسی نیم‌نگاهی به نقطه‌ای از شهر یا روستاها داشته‌باشد متوجه خواهدشد که آب شرب به‌صورت مشخص و در دید عموم در حال هدررفتن است.

هرروزه چندین گزارش از شکستگی لوله‌های آب آشامیدنی در سطح شهر بندرعباس و هدررفت آب به صبح ساحل می‌رسد که در برخی از این گزارشات مردمی به هدررفت چندماهه آب نیز اشاره می‌شود. یکی از شهروندان بندرعباس در پیامی به صبح ساحل می‌گوید: «بیش از یک هفته از ترکیدگی لوله آب شرب در محله نایبند شمالی، بالاتر از بیمارستان امام رضا (ع) و آب‌گرفتگی گسترده کوچه‌ها در این منطقه می‌گذرد. با وجود تماس‌های مکرر با اتفاقات آب، متاسفانه هنوز هیچ ماموری از آب و فاضلاب برای رفع اساسی این مشکل مراجعه نکرده‌است؛ اما هرروز اعلام می‌کنند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنید».

روشن است که توجه مدیران آبفا باید بیش از این باشد و نگذارند در مواقع بحران بی‌آبی، آب هدر رود. انتظار می‌رود مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی استان هرمزگان توجه بیشتری به ترمیم لوله‌های فرسوده آب و توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب به‌خصوص در مناطق قدیمی شهر بندرعباس داشته‌باشند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها