مدیرکل دامپزشکی استان:

ابتلای چهار نفر به تب کریمه کنگو در هرمزگان/ کنه هیالوما عامل اصلی بیماری است



مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: بیماری تب کریمه کنگو به دلیل خونریزی شدید و اختلال در عملکرد ارگان‌های اصلی بدن سبب مرگ انسان می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، مصطفی فخرآبادی پور مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: تب کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که از طریق کنه به انسان منتقل می‌شود و علائم بالینی خاصی در دام ندارد.

فخرآبادی پور گفت: انتقال این بیماری از دام به دام توسط کنه‌ هیالوما صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو به دلیل خونریزی شدید و اختلال در عملکرد ارگان‌های اصلی بدن سبب مرگ انسان می‌شود،گفت: این بیماری از راه‌هایی همچون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده، گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود. 

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: سمپاشی محل نگهداری دام و بهسازی محیط سبب نابودی کنه می‌شود.

فخرآبادی پور گفت: دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان بهداشتی دامپزشکی و کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

او با بیان اینکه استفاده از دستکش هنگام تکه کردن گوشت الزامی است، گفت: گوشت تازه باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود و در غیر این صورت خانم‌های خانه دار هم در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: مردم از ذبح دام در منزل و مکان‌های عمومی خودداری کنند و دام فقط در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت ناظران شرعی و بهداشتی ذبح شود.

بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو (CCHF) نخستین بار سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهد شد و حالا بسیاری از کشور‌های جهان و ایران را درگیر کرده است.

ابتلای ۴ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در هرمزگان

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از ابتدای امسال تاکنون ۴ مورد قطعی ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان هرمزگان شناسایی شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها