از تعیین تکالیف اختصاصی برای دستگاه‌ها تا مجازات نقدی؛

نگاهی به تغییرات جدید لایحه حجاب



متن کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب معروف به لایحه حجاب پس از تصویب و اعمال تغییرات در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، منتشر شد. این لایحه در پنج فصل شامل کلیات، وظایف عمومی دستگاه‌های اجرایی، تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی، وظایف عمومی-مسئولیت اجتماعی و جرائم و تخلفات، در قالب ۶۹ ماده است. در این لایحه بد پوشی برای زنان بدین گونه تعریف‌شده است:«پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است از قبیل لباس بدن‌نما یا تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها دیده شود». برای مردان نیز بد پوشی شامل پوشیدن لباسی می‌شود که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد را نشان دهد. مجازات تعیین‌شده برای این نوع پوشش جزای نقدی درجه شش یعنی از ۶ تا ۲۴ میلیون تومان و در مراتب بعدی جزای نقدی درجه پنج یعنی ۲۴ تا 50 میلیون تومان است. قرار است گزارش این لایحه برای بررسی و تصویب در صحن، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شود. رئیس مجلس در جریان رسیدگی به لایحه مذکور در کمیسیون قضایی گفته بود که بررسی لایحه حجاب‌ و عفاف در کمیسیون تمام شود، خارج از نوبت در صحن علنی بررسی می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد این لایحه به‌زودی در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت و باید دید به چه سرنوشتی دچار می‌شود. در ادامه به متن منتشرشده لایحه عفاف و حجاب نگاهی میندازیم. 
 

 تعیین وظایف اختصاصی برای دستگاه‌ها

فصل سوم لایحه حجاب برای کلیه دستگاه‌های اجرایی در چارچوب فعالیت‌هایشان وظایفی را تعریف کرده است. با نگاهی کلی واضح است که کلیه دستگاه‌ها به ایجاد آیین‌نامه و دستورالعملی در جهت حفظ پوشش کارکنان و عوامل درگیر در این ارگان‌ها ملزم هستند. به‌عنوان نمونه آموزش‌وپرورش به تهیه آیین‌نامه الگوی پوشش مناسب، مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی متناسب با شرایط سنی، اقلیمی و جغرافیایی به‌ویژه مناطق روستایی و عشایری به تفکیک برای دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان موظف شده است. همچنین این وزارت مکلف به ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در کلیه مقاطع تحصیلی مبتنی بر سن و جنسیت شده است. این ترویج قرار است در بستر برنامه‌ها و متون درسی، تولیدات و رویدادها، جشنواره‌ها و اردوهای فرهنگی و تربیتی و محتوای چندرسانه‌ای باشد. پوشش و تخلفات معلمان نیز در قالب آیین‌نامه انضباطی معلمان، مدیران و دانشجو-معلمان زیر ذره‌بین می‌رود.  
طبق ماده۱۳ این لایحه نیز طرح‌های پژوهشی کلان و میان‌رشته‌ای درزمینهٔ راهبردهای گسترش فرهنگ خانواده محوری و تعهد زوجین به یکدیگر، سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب اولویت‌بخشی و مشمول امتیاز ویژه پژوهشی یا فرهنگی می‌شوند. بند ششم این ماده، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به راه‌اندازی و گسترش دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص بانوان با سطح کیفی بالاتر از سایر دانشگاه‌ها و ارائه خدمات یارانه‌ای به این پردیسها ملزم کرده است.
 

 التزام عملی به حجاب شرط جذب و ترفیع 

مطابق این، فرماندهی انتظامی باید سامانه‌های‌ هوشمند شناسایی مرتکبین رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی از قبیل دوربین‌های ثابت و سیار را ایجاد و تقویت کند. همچنین نیروهای مورداطمینان؛ از مأمورین و سایر اشخاص مورد وثوق در مأموریتها و تکالیف تعیین‌شده در این قانون در معابر، اماکن، واحدهای صنفی، وسایل نقلیه و فضای مجازی استفاده کند. علاوه بر این التزام عملی به عفاف و حجاب شرط جذب، به‌کارگیری، استخدام، ارتقا، ترفیع، رتبه‌بندی، انتصابات و برخورداری از امتیازات استخدامی در دستگاه‌های اجرائی، مراکز آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.
 

سفارش تبلیغات به بلاگرهای بد پوشش ممنوع

هرگونه توهین و ترویج بی‌حجاب در فضای مجازی جرم است و مرتکب در مرتبه اول به جزای نقدی درجه چهار ۵۰ تا 100 میلیون و به تشخیص مقام قضائی ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون محکوم می‌شود و در صورت تکرار،  جزای نقدی یک درجه تشدید و سایر مجازات مرتبه اول نیز اعمال می‌شود. طبق ماده ۴۰، سفارش کار یا سفارش تبلیغات به اشخاص حقیقی یا حقوقی که در داخل یا خارج از کشور در فضای مجازی یا رسانه‌ای فعال بوده و فعالیت آن‌ها نوعاً ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بد پوششی است ممنوع و مرتکب به جزای نقدی درجه سه یا چهار برابر هزینه پرداخت‌شده برای تبلیغات هرکدام که بیشتر باشد، محکوم می‌شود و در صورت تکرار مجازات به دو برابر افزایش می‌یابد.
 

 حبس، جزای بدپوششی در انظار عمومی

به‌موجب ماده ۴۹ هرکس در انظار یا اماکن عمومی یا معابر مرتکب بد پوششی شود در مرتبه اول معادل حداکثر جزای نقدی درجه شش ۶ تا 24 میلیون تومان و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج ۲۴ تا 50 میلیون محکوم می‌شود. تکرار جرم بیش از چهار بار مجازات نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و فعالیت در فضای مجازی را در پی خواهد داشت. بنا بر ماده پنجاه نیز چنانچه شخصی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر اقدام به برهنگی یا نیمه برهنگی کند یا با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود، بلافاصله توسط ضابط {نیروهای فراجا و دادگستری} بازداشت و به مجازات حبس درجه چهار-حکم زندان تعزیری بیش از پنج‌تا ده سال یا جزای نقدی درجه سه محکوم می‌شود. در صورت تکرار این عمل نیز مجازات نقدی و سایر تشدید می‌شود. جریمه کشف حجاب یا بد پوشی با وسایل نقلیه موتوری نیز 500 هزار تومان تعریف‌شده است.
  

 برخورد با آمران به معروف جرم می‌شود

در ماده ۶۴ این لایحه ذکرشده است که مطابق مبانی شرعی و اصل هشتم قانون اساسی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی در حوزه پوشش و حجاب وظیفه اجتماعی همه مردم است و هیچ‌کس را نمی‌توان به علت انجام واجب شرعی مؤاخذه نمود. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این حوزه باید با مهربانی و با رفق و مدارا و با رعایت شروط آن از جمله نداشتن مفسده و احتمال تأثیر باشد. هرکس در امر به معروف و نهی‌ازمنکرِ عدم رعایت حجاب شرعی یا بی‌حجابی  یا بدپوششی، مرتکب توهین یا افترا گردد به مجازات مقرر قانونی محکوم می‌گردد. در صورتی که فردی امر و نهی را با پرخاش و دعوا همراه کند به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌گردد.
 به‌موجب ماده ۶۵ هرکس در مقابل امربه‌معروف و نهی از منکر شرعی و قانونی در خصوص عفاف و حجاب، حرکات غیرمتعارف انجام داده یا توهین یا پرخاش کند، به جزای نقدی درجه پنج ۲۴ تا 50 میلیون تومان محکوم می‌شود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها