وزیر نفت :

ایران پیگیر حقوق و منافع خود در میدان گازی آرش خواهد بود



وزیر نفت گفت: درباره میدان آرش ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

     

به گزارش صبح ساحل، جواد اوجی در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

وی افزود: با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.

   

جنجال بر سر میدان مسترک گازی آرش

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی ایران است که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر قرار دارد. این میدان گازی از میدان‌های مشترک ایران با کشورهای کویت و عربستان سعودی است. میدان گازی آرش از سوی دو کشور عربی میدان الدوره نامیده می‌شود.

در دسامبر ۲۰۱۹ کویت و عربستان یادداشت تفاهم «همکاری مشترک برای توسعه میدان الدره/ آرش امضا کردند که در مارس ۲۰۲۲ عملی شد.

در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفط کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

در تاریخ نهم فروردین وزیر خارجه کویت : میدان گازی الدرة یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

 ۲۹ مارس ۲۰۲۲ احمد ناصر الصباح، وزیر خارجه کویت: میدان الدره کاملا متعلق به کویت و عربستان است و فقط این دو کشور حق سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در این میدان نفتی و گازی را دارند.

 ۸ آوریل ۲۰۲۲ وزیرخارجه کویت در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره برداری از میادین مشترک، آمادگی کویت را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد.

در آوریل ۲۰۲۲ وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای تاکید کرد که عربستان و کویت بر حق خود در بهره برداری از منابع طبیعی این منطقه تاکید می کنند.

در ۱۶ مه ۲۰۲۲ عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان بر تمایل عربستان و کویت بر بررسی مساله میدان گازی الدره با ایران تاکید کرد.

نزاع مجدد

نزاع مجدد بعد از اظهارات محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صورت گرفت.

خجسته مهر، یکم ژوئیه گفت: برای همه میدان‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌های لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید دریافت شده است.

وی افزود که آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.

   

واکنش کنعانی به مباحث مطرح شده درباره میدان نفتی و گازی آرش

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میدان گازی آرش و ادعای عربستان و کویت گفت: در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم. این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف، برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوعات مربوط به حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

   

میادین مشترک

ایران در ۲۸ میدان نفت و گاز با کشورهای همجوار خود که مهم ترین آن کشورهای عضو شورای همکاری و عراق است، اشتراک دارد؛ این میادین ۲۰ درصد از ذخایر نفت ایران و ۳۰ درصد از ذخایر گاز طبیعی ایران را در بر دارد که مشهورترین آن میدان پارس جنوبی است که در قطر با نام میدان الشمال شناخته می شود. ایران و عربستان نیز در سه میدان اسفندیاریا همان لولو، فروزان یا همان المرجان و الدره یا همان آرش اشتراک دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها