ماجرای خبرساز سهمیه در زیرگروه‌های پزشکی و واکنش وزارت بهداشت



سهمیهها در کنکورهای سراسری ایران نقش برجستهای دارد و در ۵ سال گذشته این نقش برجسته پررنگتر هم شده و در مجموعه تجربی و زیرمجموعههای آن حالا کادر درمان سهمیهای به مرحله طبابت هم رسیدهاند. در روزهای گذشته خبری در فضای مجازی و رسانهها منتشر شده مبنی بر این که سهم قابل توجهی از پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی (آزمون ورود به رشتههای تخصصی پزشکی)‌ از طریق استفاده از سهمیههایی اعم از سهمیه مناطق محروم، اعضای هیئت علمی و رزمندگان و ایثارگران پذیرش شدند و در اتفاقی کمسابقه اسامی دو دوره از آزمون رزیدنتی یا همان دستیاری منتشر شده و اسامی پزشکان متخصص سهمیهای دو دوره برای مردم شفاف شده که واکنشهای بسیاری در پی داشته است

            

به گزارش صبح ساحل، انتشار این خبر و لو رفتن چنین فایلی در بین جامعه تخصصی پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی با موجی از واکنشها روبهرو شده و به نظر یکی از مهمترین خبرهای مرتبط با این جامعه در یکی، دو ماه گذشته است. سخنگوی وزارت بهداشت  در واکنش به فهرستی از اسامی پزشکان متخصص سهمیهای منتشر شده، اظهار کرد:  فایلی که از سوی یک رسانه در موضوع اسامی پزشکان متخصص سهمیهای مورد اشاره قرار گرفته،  هیچ گونه ارتباطی به آزمون دستیاری امسال ندارد.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سهمیه دستیاری پزشکی به قانون عمل می کند و  قانونگذار، خود معیارهای سنجش صلاحیت علمی افرادی را که از طریق سهمیه پذیرش میشوند، مشخص کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همه افرادی که در آزمون دستیاری تخصصی پذیرش میشوند صلاحیتهای علمی لازم را حائز بوده و افرادی که  فاقد صلاحیت علمی باشند، در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمیشوند. حال ببینیم داستان سهمیهها دقیقا چیست؟!

موضوعی که به ششمین برنامه پنجساله توسعه برمیگردد که البته هیچگاه پیش از تصویب و ‏اجرا مورد مناقشه نگرفت در این برنامه ‏پیشنهادی دولت و مصوب مجلس، گروهی از نمایندگان نزدیک به فراکسیون ایثارگران تغییری در ‏یک ماده ایجاد کردند. منبع حاشیههای این روزها ‏ماده ۹۰ این برنامه است که میگوید باید سهمیهای برای ایثارگران بالای ۲۵درصد و زیر ۲۵ درصد لحاظ شود: «سهمیه ورود با ۵درصد، سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵‏درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان ‏رزمندگان با حداقل ۶ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰درصد افزایش یابد‏‎.»

در ادامه ‏این ماده تبصرهای هم آمده که تا اندازهای نحوه اجرای این ماده را توضیح میدهد: «در صورتی که ‏سهمیه ۲۵درصد ایثارگران (مشمولین ماده (۷۰) قانون جامع خدماترسانی به ‏ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نشود و ۵درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد و فرزندان و ‏همسران رزمندگان با حداقل ۶ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد‏الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد ‏بر ۵درصد مذکور به جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان جانبازان ‏زیر ۲۵درصد و فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل ۶ماه حضور داوطلبانه در ‏جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد‎.» این تبصره میگوید که اگر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران بالای ۲۵درصد تکمیل نشد که تکمیل نمیشود، سهمیه نه به داوطلبان ‏آزاد بلکه به ایثارگران و جانبازان زیر ۲۵ درصد برسد که البته این گروه یک سهمیه ۵درصدی از ‏ظرفیتهای دانشگاه را هم دارند.

‏علاوهبراین، تبصره «پ» این ماده هم میگوید که دانشگاهها و مراکز علمی ایران «مکلفند حداقل ۲۰درصد اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و ‏همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و ‏فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در ‏جبهه» پذیرش کنند .

با این توضیحات به نظر می‌‌آید دلیل اهمیت این اطلاعات نزد دانشجویان پزشکی و همچنین واکنش آنها به جزییات آن تا اندازهای آشکارتر شود.

در این بین البته برخی صاحبنظران حوزه عمومی و اجتماعی هم از افکار عمومی خواستند که ضمن توجه به این اطلاعات به سلامت آینده خود و خانواده کمک کنند؛ خلاصه سخن آنها به این صورت است که افکار عمومی حق دارد، بداند چه پزشکی در مسیر پذیرفتهشدن از سهمیه استفاده کرده و جامعه به همین دلیل باید به چنین اطلاعاتی توجه نشان دهد

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها