نیاز هرمزگان به ماهانه ۵ تا ۶ هزار واحد خون/ شرایط اهدای خون چیست؟



معاون فنی انتقال خون هرمزگان از نیاز ماهانه ۵ تا ۶ هزار واحد خون در استان خبر داد.

  

به گزارش صبح ساحل، الهام چرسی زاده با اشاره به کاهش ذخایر خونی در استان هرمزگان، افزود: ماهانه به ۵ تا ۶ هزار واحد خون نیاز است که ۶۰ درصد آن به بیماران تالاسمی اختصاص دارد.

وی کاهش مراجعه مردم به دلیل گرمی هوا و مسافرت‌های تابستانی را از دلایل اصلی کاهش ذخایر خونی برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون به همه گروه‌های خونی بویژه O و B مثبت نیاز است.

معاون فنی انتقال خون هرمزگان با اشاره به آغاز پویش طرح نذر خون از ابتدای محرم عنوان کرد: افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: حدود هزار و ۶۰۰ نفر از دریافت کنندگان خون بیماران تلاسمی هستند که به طور متوسط هر ۱۰ روز یکبار نیاز به خون دارند. 

معاون فنی انتقال خون هرمزگان اظهار کرد: هرمزگان روزانه به طور متوسط به ۲۵۰ واحد خون نیاز دارد که عمده مصرف خون در استان بیماران خاص و دیالیزی، عمل‌های جراحی، سوختگی و مصدومان حوادث جاده‌ای هستند.

چرسی زاده در پایان گفت: آقایون هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهارماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

 

میزان ذخایر خون در کشور بین ۹ تا ۱۰ روز است

معاون فنی سازمان انتقال خون کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ، ۷۷۴هزار و ۳۰۰ واحد اهدای خون در سراسر کشور داشته ایم.

فردین بلوچی، معاون فنی سازمان انتقال خون کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر، ۷۷۴ هزار و ۳۰۰ واحد اهدای خون در سراسر کشور داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چهار درصدی برخوردار هستیم. 

او افزود: هم اکنون با همکاری و مشارکت مردم نوع دوست میزان ذخایر خون در کشور بین ۹ تا ۱۰ روز است و شرایط خوبی داریم، اما نیاز به خون همیشگی و دائمی است و مردم خیر باید به صورت مستمر اقدام به اهدای خون داشته باشند.

 

شرایط اهدای خون

اهدای خون شرایطی دارد که باید رعایت شود که در ادامه می‌آید:

- حداقل سن اهداکنندگان خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن آنها ۶۵ سال است.

- حداقل وزن اهداکننده خون باید ۵۰ کیلوگرم باشد.

- همراه داشتن اصل کارت شناسایی اعم از شناسنامه، گواهینامه یا گذرنامه ضروری است و اهداکنندگان بار اول نیز باید حتما کارت ملی به همراه داشته باشند.

باید توجه کرد که فردی که دوبار در سال اهدای خون انجام دهد، به اهداکننده مستمر تبدیل می‌شود.  

در عین حال زمانیکه برای اهدای خون مراجعه می‌کنید، درصورت وجود سابقه موارد زیر حتماً پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید:

در صورت داشتن آلرژی‌هایی نظیر تب یونجه و ...، مصرف دارو، سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی و ...، سابقه تزریق خون و فرآورده‌های آن، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر مانند تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده، سابقه خالکوبی، حجامت و تاتو، سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده و سابقه مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها