آمار فوتی‌های سوانح رانندگی در سال گذشته و بررسی تخلفات حادثه‌ساز؛

از افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی تا محرومیت‌های اجتماعی 



 

طبق اعلام جانشین پلیس راهور فراجا، مبلغ هفت مورد از جرائم رانندگی به میزان دو برابر افزایش‌یافته که این جرائم از نوع تخلفات حادثه‌سازی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، مخدوش کردن پلاک و رانندگی در حالت مستی ازجمله این تخلفات حادثه‌ساز هستند؛  در سال گذشته نزدیک ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود ۳۷۸ هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شدند در ادامه این گزارش، مجموعه تخلفات رانندگی و همچنین دلیل این افزایش جریمهها را بررسی میکنیم؛

   

به گزارش صبح ساحل، تخلفات رانندگی حادثه‌ساز به مجموعه‌ای از تخلفات رانندگی گفته می‌شود که با ریسک بالا موجب بروز حادثه شده و برای مرتکبین این حوادث نمره منفی در نظر گرفته می‌شود و از فردی که چندین سال است رانندگی می‌کند تا جوانی که هنوز رانندگی را شروع نکرده، از این تخلفات تا حدودی آگاه است و می‌دانند که انجام دادنشان دقیقاً چه عواقب جبران‌ناپذیری را برای شخص راننده یا سرنشینان به همراه دارد مواردی از این تخلفات مانند، حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتی در سطح راه‌ها و خیابان‌ها، دور زدن در محل ممنوع، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه به هنگام رانندگی در شب، سبقت گرفتن غیرمجاز، تجاوز از سرعت مجاز، مصرف کردن مواد روان‌گردان و مشروبات الکلی، عبور کردن از چراغ‌قرمز راهنمایی، گردش کردن به چپ یا به راست در محل ممنوع، رعایت نکردن حق تقدم عبور، روشن نکردن چراغ هنگام رانندگی در شب و در موقع لزوم، حرکت کردن به‌طور مارپیچ درراه‌ها، تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر، عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو، رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، ترمز، ش برف‌پاک‌کن و زنجیر چرخ) و عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص در رانندگی به‌حساب می‌آیند.

بر این اساس سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا اعلام کرد که مبلغ هفت جریمه رانندگی به میزان دو برابر افزایش‌یافته است. این جرائم از نوع تخلفات حادثه‌ساز هستند که زمینه‌ساز اتفاقات ناگواری می‌شوند. سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، مخدوش کردن پلاک و رانندگی در حالت مستی ازجمله این تخلفات حادثه‌ساز هستند. همچنین امین حسین رحیمی وزیر دادگستری از بررسی پیشنهاد نیروی انتظامی برای افزایش تخلفات رانندگی در دولت خبر داد و گفت: افزایش جریمه تخلفات حادثه‌ساز بیشتر از تخلفات معمولی خواهد بود.

تیمور حسینی اضافه کرد: افرادی که تخلفات پر‌خطر و حادثه‌ساز رانندگی دارند به‌راحتی به فعالیت‌های اجتماعی خود مشغول هستند که به نظر می‌رسد نه‌تنها با جدیت و بدون ملاحظه در اخذ جرائم باید با آنان برخورد کرد، بلکه لازم است برای این افراد برخی محدودیت و محرومیت‌های اجتماعی نیز قائل شد تا روح قانون‌مداری رانندگی در کشور جاری و تبدیل به یک فرهنگ و مسئولیت فردی شود.

 

فوت۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی در سال گذشته

به نقل از روزنامه تعادل؛ در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود ۳۷۸ هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شدند. به گفته‌ی سردار سید کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ، در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی در جاده‌ها و شهرها جان خود را از دست می‌دهند. براساس قوانین جاری کشور، ۳۲ دستگاه در پیشگیری از وقوع تصادفات و رسیدگی به سوانح رانندگی و مصدومان آن نقش دارند.

برگزاری کلاس آموزشی ویژه متخلفان سرعت

سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور درباره کلاس‌های آموزشی قرارگاه سرعت گفت این کلاس‌ها برای رانندگان متخلف در بحث سرعت‌ها تشکیل می‌شود‌. پلیس سعی دارد به این رانندگان عواقب سرعت و سبقت را گوشزد کند.

وی توضیح داد در این کلاس‌ها، فیلم‌هایی را از قربانیان حوادث، از کسانی که این حوادث برای آنان اتفاق افتاده پخش می‌شود و به رانندگان می‌گویند که اگر با سرعت‌های بالا رانندگی کنند چه حوادث تلخی برایشان روی می‌دهد. وقتی خطری مانند عابر پیاده دیده می‌شود، اگر راننده‌ای با سرعت صد کیلومتر در ساعت حرکت کند از لحظه‌ای که خطر را رؤیت کرده و تا تحلیل کند که چه‌کاری باید انجام دهد، تقریباً هشت‌دهم ثانیه طول می‌کشد. پس از تحلیل راننده، از لحظه‌ای که راننده پا را روی ترمز می‌گذارد، یعنی مغز دستور داد که ترمز بگیرد، شش‌دهم ثانیه هم مجموع دیدن و فشار دادن ترمز طول می‌کشد. اگر با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی نشود، فاصله و زمان از دست خواهد رفت و برخورد با عابر و وسیله حتمی می‌شود.

میزان جریمه نقدی سرعت غیرمجاز پیش از افزایش

در دو صورت میزان جریمه‌ها متفاوت خواهد بود، درصورتی‌که راننده با سرعت بیش‌ازحد مجاز در شهرهای بزرگ و جاده‌ها بیش از 30 کیلومتر رانندگی کند، میزان جریمه پرداختی 60 هزار تومان و در شهرهای کوچک 45 هزار تومان و روستاها 30 هزار تومان هست.

درصورتی‌که راننده بیش از 30 کیلومتر رانندگی کند، در شهرهای بزرگ 200 هزار تومان و شهرهای دیگر 180 هزار تومان و در روستاها 100 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است که در سال جدید با افزایش 7 درصدی آن مواجه هستیم.

 

میزان جریمه غیر نقدی سرعت غیرمجاز

سرعت غیرمجاز علاوه بر جریمه نقدی، جریمه غیر نقدی هم در بردارد، کسب 5 تا 10 نمره منفی در رانندگی برای وسایل نقلیه شخصی و نمره منفی 10 الی 15 برای وسایل نقلیه عمومی از سمت اداره راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه رانندگان در نظر گرفته‌شده است.

 

عدم پرداخت جرائم نقدی سرعت غیرمجاز

جریمه‌های ثبت‌شده معمولاً تا 60 روز بعد مهلت پرداخت دارند در غیر این صورت و عدم پرداخت آن بیش از 60 روز جریمه‌ای به دنبال نخواهد داشت و این میزان جریمه دو برابر نخواهد شد.

تنها پرداخت نکردن جرائم تسلیمی و الصاقی در زمان مقرر پس از گذشت 60 روز دو برابر می‌شود.

ممکن است گاهی ارسال این جریمه‌ها دچار اشتباه شده باشند و برای راننده جریمه ارسال شود درصورتی‌که مرتکب چنین جرمی نشده است، در این صورت راننده حق اعتراض دارد و می‌تواند این اشتباه را از سمت راهنمایی و رانندگی پیگیری کند و بی‌گناهی خود را اثبات کند.

برخی از رانندگان با مخدوش کردن و یا دست‌کاری پلاک خودروبر خلاف قوانین عمل می‌کنند که این کاربر اساس قانون و مقررات مبلغ 61 هزار تومان جریمه برای اعمال قانون و همچنین 200 هزار تومان به دلیل ارتکاب جرم به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

برای جلوگیری از این جرائم بهتر است با رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و همچنین جان و مال خود و دیگران را حفظ کنید، عجله کردن هنگام رانندگی بسیار خطرآفرین است و بسیاری از تصادفات جاده‌ای از سرعت‌بالای راننده نشات می‌گیرد.

 افزایش مبلغ جرائم رانندگی این ظن ایجاد می‌شود که شاید برخی از ماموران پلیس بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و عایدی از موضوع داشته باشند؛البته افراد می‌توانند تخلفات ماموران پلیس به را به سامانه ۱۹۷ اطلاع دهند تا با مامور متخلف برخورد شود.همچنین افراد به‌راحتی پس از قسمت  استعلام جریمه مواردی مثل کد تخلف، شرح تخلف و مبلغ مربوط به آن را مشاهده کنید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها