هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه جدید کرونا؛

احتمال اجباری شدن ماسک با گسترش «اِریس»



کشف سویه‌ جدیدی از ویروس کرونا، دوباره موج اضطراب را به راه انداخته است. بسیاری از مردم نگران تعطیلی کسب‌وکارها و از بین رفتن سرمایه‌هایشان هستند.  جدیدترین جهش ویروس کرونا یکی از زیرمجموعه‌های اومیکرون به نام «اریس» (eg.5 ) است که در چندین کشور مشاهده شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) خبر داد که این ویروس، تاکنون در دانمارک، آمریکا و انگلیس ردیابی شده را در زمره سویه‌های «تحت نظارت» قرار داده است. خوشبختانه این ویروس تنها در سه کشور ردیابی شده است. براساس نظر سازمان جهانی بهداشت، خطر مرگ‌ومیر کرونای اریس بسیار پایین است اما مردم زدن ماسک را فراموش نکنند.

سویه جدید EG.5.1

نام علمی این زیرسویه جدید EG.5.1 است و از زیرسویه‌های کرونا امیکرون است. خبرها حاکی از این است که این سویه جدید اولین بار در انگلیس مشاهده شده است. در این راستا مقامات بهداشتی کشور انگلیس اعلام کرده‌اند که به دلیل افزایش ابتلا به امیکرون در سطح بین‌الملل به‌ویژه در قاره آسیا، شیوع آن را زیر نظر گرفته‌اند و براساس مشاهدات و بررسی‌های مختلفی که انجام داده‌اند، آن را به‌عنوان یکی از زیرسویه‌های جدید کرونا طبقه‌بندی کرده‌اند. تا به‌الان نزدیک به هفت نفر در این کشور به سویه جدید مبتلا شده‌اند.

علائم سویه جدید کرونا

اما در رابطه با وضعیت سویه جدید کرونا در ایران نیز خبرهایی موجود است. رئیس اورژانس بیمارستان فجر در یک برنامه رادیویی درباره سویه جدید EG.5.1 گفته است: «سویه جدید کرونا سیستم ایمنی بدن را دور می‌زند و علائم مشخصی دارد. علائم سویه جدید کرونا 1402، بی‌حالی شدید، بدن درد شدید، ضعف عمومی بدن، استفراغ، کاهش چشایی و بویایی و مقاومت شدید بدن فرد بیمار نسبت به درمان است».

سویه جدید کرونا 1402

رئیس اورژانس بیمارستان فجر افزود: «بهتر است تا افراد در چند روز آینده برای تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به مراکز مربوطه مراجعه کنند تا خطر ابتلا و همه‌گیری این سویه جدید کاهش پیدا کند».

هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه جدید کرونا

کشف سویه‌ جدیدی از ویروس کرونا باعث نگرانی ویروس‌شناسان شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه که تاکنون در دانمارک، آمریکا و انگلیس ردیابی شده را در زمره سویه‌های «تحت نظارت» قرار داده است. بنابر اعلام دویچه وله، ویروس‌شناسان و سازمان جهانی بهداشت در مورد احتمال شیوع موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در پاییز و زمستان سال جاری (۲۰۲۳)، هشدار داده‌اند. گفته می‌شود سویه جدید ویروس کرونا  موسوم به BA.۲.۸۶ از امیکرون نشأت گرفته و تاکنون ۳۶ جهش آن شناسایی شده است.  سازمان جهانی بهداشت در این باره اعلام کرده است: هنوز مشخص نیست که میزان گسترش و شیوع این سویه جدید تا چه حد است اما شمار جهش‌های این نوع از ویروس کرونا، باعث توجه ویژه ما به آن شده است. اگرچه تاکنون تعداد اندکی ابتلا به سویه BA.۲.۸۶ توسط آنالیزهای آزمایشگاهی شناسایی شده اما ویروس‌شناسان بر این باورند که احتمالا موارد بیشتری از ابتلا به این گونه از ویروس کرونا وجود دارد. «اریک فیگل-دینگ»، متخصص بیماری‌های همه‌گیر و ویروس‌شناس آمریکایی،گفت:« تقریبا همه جهش‌ها، توانایی گریز از پادتن‌ها را دارند». وی معتقد است که ویژگی‌های سویه جدید کرونا احتمالا باعث کاهش اثر واکسیناسیون می‌شود. دکتر «تریشا گرین‌هال»، کارشناس مراقبت‌های اولیه بهداشتی دانشگاه آکسفورد در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد که بار دیگر زمان آن رسیده است که استفاده از ماسک اجباری شود.» با این حال، برخی دانشمندان دیگر عنوان کردند که بازگرداندن سیاست‌های ماسک کمکی نمی‌کند. دکتر «کریستینا پاگل»، ادامه داد: «در انگلستان، افزایش موارد کووید نشان می‌دهد که بریتانیا در چنگال موج جدیدی از ویروس قرار دارد.» وی در ادامه افزود: «از آغاز ژوئیه ۲۰۲۳، پذیرش روزانه بیماران مبتلا به کووید در بیمارستان افزایش یافته است (بیش از دو برابر در ۴ آگوست در مقایسه با چهار هفته قبل)، و تعداد بیماران بستری در بیمارستان عمدتاً به دلیل کووید نیز در این زمان دو برابر شده است.» به گفته دکتر پاگل، که این زیرسویه‌ها به خودی خود موج بزرگی ایجاد نمی‌کنند، او به عوامل دیگری اشاره می‌کند که می‌تواند این موضوع را تشدید کند. به گفته وی، تقریباً همه افراد زیر ۵۰ سال به مدت ۱۸ ماه و بیشتر دوز واکسن دریافت نکرده‌اند. از این‌رو، به احتمال زیاد برای ایجاد موج بزرگی در سپتامبر (اواخر شهریور) امسال که همراه با بازگشت به مدرسه و کار و صرف زمان بیشتر در داخل فضاهای بسته، جایی که ویروس بیشترین شیوع را دارد، کافی باشد.

شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در انگلیس

آژانس امنیت بهداشتی انگلیس (UKHSA) جمعه اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به سویه BA.۲.۸۶ کرونا در این کشور شناسایی شده است. روز پنجشنبه نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) اعلام کرد که در حال ردیابی سویه جدید و بسیار جهش یافته کرونا است. این سویه کرونا تاکنون در دانمارک و ایالات متحده نیز شناسایی شده است.

زیر سویه EG۵ از زمان کشف آن تاکنون در ایران شناسایی نشده است

«پدرام پاک آیین»، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته گفت: زیرسویه EG۵ نخستین بار ماه‌ها قبل یعنی ۱۷ فوریه یا ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در جهان شناسایی شد. این زیرسویه، مشتق از یکی از زیرسویه های امیکرون بنام XBB۱, ۹.۱ است و از طرف سازمان جهانی بهداشت تحت رصد و سپس تحت توجه طبقه بندی شده است. وی افزود: همچنین این زیرسویه در ۵۱ کشور شناسایی شده و از زمان شناسایی تا کنون تغییری در بیماری زایی آن مشاهده نشده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که در ایران، آزمایش سکانس برای تعیین سویه و زیرسویه به تعداد بالغ بر ۲۰۰ مورد در هر ماه به ویژه در مورد مسافران خارجی و در مرزها انجام می شود، اظهار داشت : زیر سویه EG۵ از زمان کشف آن تاکنون در ایران شناسایی نشده است.
 وی گفت: خبر منسوب به یکی از دانشگاه های تهران مبنی بر توصیه به عموم برای ماسک زدن مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و فعلا چنین توصیه ای وجود ندارد.

ایسنا/ مهر/ عصر ایران/ اعتمادآنلاین/ ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها