قدرت سازمان برنامه و بودجه فراتر از دستور رییس جمهور؛

تحریم‌های داخلی اجازه تکمیل پل خلیج‌فارس را نمی‌دهد



مجتبی نوزرنژاد
سازمان برنامه و بودجه با یک بازی سیاسی ردیف بودجه پل خلیج فارس که با دستور رییس جمهور از سرگرفته شده بود را حذف کرد تا قدرت و تاثیر خود را به رخ بکشد.
 احداث پلی كه جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند از سال1351 مطرح بود تا اینکه محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور وقت کشورمان دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ به منظور آغاز عملیات احداث پل خلیج فارس که جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل خواهد کرد وارد این جزیره شد. 
طرح اولیه پل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر، عرض ۳۲ و ارتفاع ۲۵ متر از سطح آب دریا دارای چهار خط عبور خودرو، خطوط اضطراری و پیاده راه و یک خط عبور قطار است و برآورد مى شد تکمیل این طرح سه سال به طول انجامد اما پس از سه سال با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.
با استقرار دولت سیزدهم، سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهور در ۲۴ دی ۱۴۰۰ از محل احداث پل خلیج فارس در جزیره قشم بازدید کرد و در پی آن پایه‌های آسیب دیده پل در بهمن ماه 1401ترمیم شد. پس از هشت سال وقفه، عملیات اجرای این طرح به مناسبت ایام الله دهه فجر در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ با نظر مثبت و دستور رییس جمهور از سر گرفته شد.
 

 خنجر از پشت! 

در حالی که مردم هرمزگان و قشم با اعتماد به دولت مردمی و وعده‌های آن، از به ثمر نشستن آرزوی دیرینه خود شادمان بودند ناگهان خبر حذف ردیف بودجه احداث پل خلیج فارس چون خنجری از پشت آنان را در شوک فرو برد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح آخرین وضعیت طرح پل خلیج فارس به خبرنگاران گفت: پل خلیج فارس، آغازش یک اشتباه بوده زیرا پل به تنهایی هیچ توجیه اقتصادی نداشته و هیچ سرمایه گذاری از آن استقبال نمی‌کند.
عادل پیغامی با بیان اینکه پل خلیج فارس با اسکله کاوه و خط راه آهن توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، افزود: اگر ابتدا اسکله کاوه و خط‌ آهن آغاز می‌شد و سپس پل، تامین مالی طرح انجام و پل خلیج فارس ساخته می‌شد چون اسکله کاوه به تنهایی پل را می‌سازد.
 

 یک پل، 2 جبهه

وی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم که روی کار آمد گفت به کلی احداث پل را قبول ندارد و دیدگاه سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم نیز به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می‌شد.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در سازمان برنامه و بودجه یک عده می‌گویند پل خلیج فارس به درد نمی خورد، نباید اولویت باشد و نیازی به ساخت آن نیست و عده‌ای دیگر پل خلیج فارس را طرحی بسیار مهم و حیاتی می دانند که کل منطقه جنوب کشور را متحول می کند؛ 300 کیلومتر به سواحل ایران می‌افزاید و به لحاظ استراتژیک و اقتصادی فوق العاده است.پیغامی ادامه داد: این دو نظریه مخالف رو به روی هم قرار دارند و گاهی یکی بر دیگری برتری پیدا می‌کند با این وجود نظر رییس جمهور بر این است که احداث پل خلیج فارس لازم است و نظر برخی که نمی خواهم نام آن‌ها را بگویم این است که پل ضرورتی ندارد.
  

 بازی در زمین رقیب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: نظر آنهایی که می‌گویند پل خلیج فارس لازم نیست دقیقا همسو با کشورهای رقیب است که دوست ندارند پل خلیج فارس ساخته شود و پول خرج می کنند تا این طرح متوقف شود.پیغامی بیان کرد: آخرین جمع بندی‌ها در سال 1401 این بود که با دستور رییس جمهور، بخش خشکی از بخش دریایی جدا شود. وی افزود: در بخش دریایی احداث پل باید به سمت فاینانس خارجی حرکت کنیم و 2 هزار و 550 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بخش خشکی بدین صورت تامین مالی شود که 550 میلیارد تومان را سازمان منطقه آزاد قشم و 2 هزار میلیارد تومان را دولت از محل تهاتر نفت به قرارگاه خاتم الانبیاء پرداخت کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: آنچه در سال 1401 به آن عمل شده این است که سازمان منطقه آزاد قشم 80 میلیارد تومان از تعهد خود را به پروژه تزریق کرد و دولت بسیار کمتر از این رقم را تخصیص داده و عملا تهاتر نفت توسط دولت انجام نشد. پیغامی ادامه داد: اگر الان پروژه احداث پل خلیج فارس فعال است و سوسو می زند، بابت تزریق اعتباراتی است که توسط سازمان منطقه آزاد قشم در حال انجام است اما اجرای این پروژه اصلا در توان منطقه آزاد قشم نیست. وی اضافه کرد: برای بودجه بخش خارجی پروژه هم متاسفانه پیگیری‌های لازم نشده و فعلا تامین کننده مالی مناسبی پیدا نشده است. 
  

 خودزنی دولتی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: امسال، به دلیل غفلت همه ما در دیماه و آذرماه، ردیف بودجه پل خلیج فارس حذف شد.پیغامی گفت: به رییس جمهور نامه نوشتیم و دفتر ریاست جمهوری برای اصلاح در سازمان برنامه و بودجه دستور دادند که امیدواریم به نتیجه برسد و ردیف بودجه تخصیص پیدا کند.وی عنوان کرد: همچنین پیگیر آن هستیم که با روش‌های اقتصادی، بازاریابی مناسب و جذب سرمایه گذار خارجی بتوانیم تحریم های داخلی را دور بزنیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: بیشتر تحریم‌های داخلی اجازه نمی‌دهند پل خلیج فارس احداث شود و نگاهی که اساسا با احداث پل خلیج فارس مخالف است. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها