در گفت‌وگوی اختصاصی با مدیرصندوق بازنشستگی استان مطرح شد؛

نوزده هزار بازنشسته زیر چتر صندوق بازنشستگی کشوری هرمزگان



علی اصغر خلیلی
بازنشستگی پدیده ای است که با توسعه اجتماعی صنعتی عصر حاضر، دارای اهمیت بیشتری شده است . پیری و سالخوردگی، آخرین مرحله چرخه زندگی انسان ها به شمار می‌رود. در این دوران افراد سالمند بیش از هر دوره ‌ای نیاز به حمایت و تأمین زندگی دارند. دولت ها نیز بر این اساس، حمایت از این اقشار را وظیفه عمومی خود دانسته بطوری که امروزه در اکثر کشورهای دنیا، شاهد این هستیم که افراد با رسیدن به یک سن خاص و طبق ضوابط معین مورد حمایت قرار می ‌گیرند. در همین راستا بر آن شدیم تا گفتگویی با «محسن دوادی» مدیر صندوق بازنشستگی استان هرمزگان داشته باشیم که در ادامه می خوانید.
  

 صندوق بازنشستگی کشوری چه اهدافی را دنبال می کند؟ 

از مهمترین اهداف صندوق بازنشستگی کشوری ، حفظ کرامت و منزلت انسانی و اجتماعی بازنشستگان،ارتقا و توسعه خدمات رفاهی بازنشستگان و  توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی و ورزشی در خانه های امید استان می باشد. 
از دیگر اهداف این صندوق می توان به تلاش در جهت ایجاد صندوق بازنشستگی پویا و پایدار بر اساس مطالعات علمی و استفاده از تجربیات بازنشستگان اشاره کرد و همچنین بهره برداری اقتصادی و اطمینان بخش از دارائی های صندوق از طریق سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی سودآور  و زودبازده . 
  

 عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری در استان هرمزگان را تشریح کنید؟ 

 صندوق بازنشستگی کشوری استان هرمزگان دارای بیش از 19هزار بازنشسته می باشد و  ما در صندوق استان به اموری همچون پرداخت به موقع حقوق، بررسی و صدور احکام بازنشستگی بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، اخذ کسور بازنشستگی دستگاه‌های مشترک صندوق بازنشستگی مشغولیم.
همچنین از دیگر برنامه های ما می توان به نقل و انتقال حق بیمه از سایر صندوق های بازنشستگی، انعقاد قرار داد بیمه عمرو حادثه، پرداخت غرامت عمر وحادثه، انعقاد قرار داد خویش فرمایی مشترکین متقاضی و صدور احکام اصلاحی اشاره کرد.
در حوزه پرداخت وام می توان به پرداخت وام ضروری به بازنشستگان، پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشسته، حمایت از پایان نامه های دانشجویی فرزندان بازنشسته و بازنشستگان اشاره کرد .
صندوق بازنشستگی استان در راستای خدمات پزشکی به افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی و حذف سقف پرداختی در خدمات بستری و اعمال جراحی، تامین داروهای بیماران خاص و برخی خدمات تشخیصی گران قیمت نیز فعالیت می نماید.
 ما دیدارهای مختلفی داریم من جمله، دیدار با ایثارگران، جانبازان و همچنین  دیدار با مسن ترین بازنشستگان استان و در همین راستا از سرای سالمندان استان بازدید داشتیم. صندوق استان با مراکز طرف قرارداد مراکز درمانی و انعقاد قرار داد با آنان اقدام و بر ارائه خدمات به بازنشستگان نظارت می کند. صندوق امسال موفق به برگزاری پنجمین جشنواره ورزشی استانی شد و همچنین اولین مسابقات رالی استانی نیز بمناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار شد.
در سایر برنامه ها نیز موفق به اجرای برگزاری همایش پیاده روی، برگزاری مراسم ۲۵ ذی الحجه و تهیه  بانک اطلاعاتی جهت اشتغال فرزندان بازنشسته در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی شدیم .
از دیگر فعالیت‌ها نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد: حضور فعال صندوق بازنشستگی استان در میز ارتباطات مردمی و شبکه سامد، ساخت زمین پتانگ در پارک دباغیان ویژه بازنشستگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرسنل در استانی و ستادی، تعامل گسترده با معاونت توسعه منابع استانداری و دستگاه‌های اجرایی، ارتباط با رسانه ها و خبرگزاری های محلی در خصوص معرفی مراکز فرهنگی و ورزشی بازنشستگان در خانه‌های امید که جا دارد از خدمات مدیران این مجموعه ها که خود نیز بازنشسته می‌باشند از جمله سرکار خانم معصومه آشوری زاده مدیر خانه امید پارک دباغیان و آقای علیرضا پاکدامن مدیر خانه امید پارک گلهای بندرعباس تقدیر و تشکر نمایم .
  

 اشاره به مراسم ۲۵ ذی الحجه به عنوان روز بازنشستگان کردید. این مراسم در استان به چه صورت برگزار شد؟

همایش ۲۵ ذی الحجه و گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان با هدف تجلیل از بازنشستگان نمونه استانی با تاکید بر دستور‌العمل برگزاری همایش سراسری و اخذ مدارک و مستندات ارسالی و ثبت نام از طریق وبگاه صندوق بازنشستگی آغاز و با تشکیل ستاد استانی که متشکل از استاندار یا یکی از معاونین وی بعنوان رئیس ستاد و مدیر صندوق بازنشستگی بعنوان دبیر ستاد، مدیران کل آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلام، ورزش و جوانان، بازنشستگان معتمد تشکیل و کار بررسی مستندات ارایه شده در شش محور علوم آموزش و پژوهش، فعالیتهای ورزشی ، فعالیتهای عام المنفعه، فرهنگ و هنر، و ایثار و فداکاری انجام ۵ نفر بعنوان بازنشسته نمونه استانی معرفی گردیدند. این مراسم که بعد از حدود یک دهه با حضور استاندار استان جناب آقای مهندس دوستی و نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی جناب آقای احمد مرادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی و با حضور پرشور بازنشستگان در فرهنگسرای طوبی برگزار شد و  از ۵ بازنشسته نمونه استانی د‌ر محورهای مختلف تجلیل بعمل آمد.
از حاشیه های این مراسم، تخصیص یک روز به دیدار چهره به چهره بازنشستگان و رسیدگی به مشکلات آنان توسط استاندار محترم بود که انجام گرديد و بنا به اعلام اکثر بازنشستگان اولین باری بود که مقام عالی استان چنین فرصتی را برای بازنشستگان فراهم آورده بودند.
 

 از جشنواره های  ورزشی بازنشستگان استان نیز توضیحاتی ارائه بفرمائید؟

پنجمین جشنواره ورزشی بازنشستگان کشوری در رشته های تیراندازی با تفنگ بادی،تنیس روی میز ،شنا کرال سینه ،دارت ،شطرنج،فوتبال دستی ،پتانک ،دو امدادی به منظور ترویج سلامت و ایجاد فضای با نشاط و مفرح در کنار رقابت در تیرماه ۱۴۰۲ در استان هرمزگان برگزار گردید که نفرات برگزیده مسابقات به مسابقات منطقه ای که در نیمه دوم سال برگزار می گردد، اعزام خواهند شد .
طی مراسمی از نفرات برتر این دوره از رقابت ها در روز عید غدیر خم تجلیل بعمل آمد. شایان ذکر است تیم پتانگ بانوان استان در جشنواره ورزشی سال گذشته مقام قهرمانی کشوری را بدست آوردند.
  

 در شش ماهه دوم سال چه برنامه هایی برای بازنشستگان دارید؟

در ششماه دوم سال با توجه به شروع فصل بازنشستگی بازنشستگان آموزش و پرورش برنامه ریزی در جهت بررسی و صدور به موقع احکام بازنشستگان محترم آموزش و پرورش، آماده سازی ورزشکاران منتخب بازنشسته استان جهت حضور در مسابقات منطقه‌ای، برگزاری تورهای مسافرتی بازنشستگان، هماهنگی در برگزاری تورهای بوم گردی بازنشستگان، انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناسبت های مختلف سال از جمله برگزاری شب شعر بازنشستگان، جشن شب یلدا، دیدار با بازنشستگان، مفاخر، مشاهیر، ایثارگران بازنشسته، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی، دیدار با ایثارگران و جانبازان، بازسازی و تجهیز امکانات ورزشی و رفاهی خانه های امید بازنشستگان، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری جلسات مستمر با کانون های بازنشستگی، انجمن ورزشی و هیات امنا خانه های امید جهت بررسی مشکلات بازنشستگان، حضور در شهرستان‌های استان و دیدار با بازنشستگان مناطق مختلف به منظور ارتباط بیشتر‌ و رسیدگی به مشکلات بازنشستگان مناطق استان و... از شاخص ترین برنامه های مدیریت در شش ماهه دوم سال می باشد.

روزنامه صبح ساحل

منتظر تایید: 3
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها