گفت‌وگو با «ابراهیم فرهمندنیا»، شهردار بندرلنگه درباره گلایه مردم از خدمات شهرداری؛

خدمات شهری مطلوب در گرو بودجه



وظایف شهرداری‌ها {که زیر نظر شهردار اداره می‌شود} جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت‌وساز شهری، پیش‌گیری از جرم و جنایت، خدمات آتش‌نشانی پاکیزه نگاه‌داشتن شهر، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برقراری نظم در شهر و نظارت بر نیروهای راهنمایی و رانندگی است و هر شهردار موظف به رعایت این نکات است. در همین رابطه، شهروندان بندرلنگه طی تماس‌هایی که با روزنامه صبح ساحل داشته‌اند نسبت به اقدامات شهرداری شهرستان از قبیل، جمع‌آوری نخاله‌ها، آسفالت معابر شهری، تعطیلی کارهای عمرانی و ایجاد فضای سبز در این شهر گلایه داشتند. همچنین بسیاری از این شهروندان از عدم پاسخگویی به‌موقع شهرداری بندرلنگه معترض هستند. همچنین به‌تازگی، استاندار هرمزگان از ارتقا درجه شهرداری بندرلنگه خبر داده است. به همین منظور به‌پای گفت‌وگو با «ابراهیم فرهمندنیا»، شهردار بندرلنگه نشسته‌ایم. 

 

 بودجه محدود، مشکلات شهری زیاد
«ابراهیم فرهمندنیا»، شهردار بندرلنگه گفت که بودجه شهرداری محدود است و مشکلات شهری بیشتر از آن است. به گفته وی، نسبت به آمارگیری جمعیت شهری سال ۹۵ تمام اعتبارات و ارزش‌افزوده نسبت اختصاص‌یافته است و شهرداری باید خدمات را بر اساس سال ۱۴۰۲ به مردم ارائه دهد اما بودجه و اعتباری که دریافت می‌کند مربوط به سال ۹۵ است. 
این در حالی است که جمعیت بندرلنگه، نسبت به سال ۱۳۹۵ تقریبا یک‌چهارم اضافه‌شده است.
 
 شماری از شهروندان بندرلنگه نسبت به وضعیت ارائه خدمات گلایه دارند، چه توضیحی در این رابطه دارید؟
شهرداری بندرلنگه همه‌روزه از روزهای شنبه تا چهارشنبه میزبان دیدارهای مردمی است. روزهای سه‌شنبه به دلیل ازدحام مردم، ممکن است برخی معطل شوند. مسئولان مربوطه شماره تماس اشخاصی که مشکلاتی مانند آسفالت معابر یا اقداماتی را از شهرداری می‌خواهند که انجام را برای پیگیری‌های بیشتر می‌گیرند تا در آخر هفته‌ها این موارد پیگیری شود و پس از حضور در محل با درخواست فرد موافقت یا رد شود. ممکن است برخی از موارد هم فراموش شود که از این بابت عذر خواه شهروندان هستیم.
 
 آسفالت معابر شهری در چه وضعیتی است؟
سال ۱۴۰۱ نزدیک به چهل هزار مترمربع آسفالت در بندرلنگه انجام‌شده است و بالغ‌بر هشت میلیارد تومان صرف شده است.  غیرازاینکه قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، مصالح و مواد خام دیگر مانند کرایه خودروهای پخش و ماشین آسفالت نیز به عهده شهرداری است که بودجه قرارگرفته در اختیار شهرداری، کفاف نمی‌دهد. سال گذشته، مشکلی در بخش زیرساخت‌ها وجود داشت که در کارخانه آسفالت نیز مکانی برای ذخیره قیر وجود نداشت که در خردادماه سال جاری، استخر قیر با تناژ بالغ‌بر هزار تن افتتاح شد و پس از ۱۲ روز از افتتاح، سهمیه قیر ۱۱ تانکر ۲۴ تنی تحویل گرفته شد. از طرفی، طی دو هفته آینده، آسفالت حسین‌آباد شمالی با اختصاص تقریباً ۱۵۰ تن قیر آغاز می‌شود{آسفالت حسین‌آباد جنوبی پایان‌یافته است}. مصالح  موردنیاز را در سامانه بارگذاری شده تا برخی از آن‌ها از بستک خریداری شود که این امر باعث می‌شود، نسبت شهرداری‌های دیگر هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنیم. پس از اتمام آسفالت محل حسین‌آباد شمالی، پروژه‌‌ی آسفالت سه محله؛ فاطمیه، حیدرآباد و مینابی با پیش‌بینی، ۴۸۰۰۰ متر آغاز می‌شود. لازم به ذکر است که قیر رایگان این محلات را دریافت شده است. اما قیر رایگان تنها ۲۰٫ درصد هزینه‌های آسفالت را شامل می‌شود که ۸۰ درصد باقی‌مانده اعتبارات داخلی است و باید شهرداری بندرلنگه اعتبارات را فراهم کند. با توجه به ارزش‌افزوده و درآمدهایی که در شهرداری است تأمین هزینه‌ها دشوار است. 
 
 با توجه شمار زیاد نیروهای شهرداری، علت کندی پروژه‌های عمرانی و فضای سبز چیست؟
بنده این موضوع را رد می‌کنم، شهرداری بندرلنگه طی، ۱۲ ماه در حال فعالیت‌های عمرانی است. دیوار حفاظتی شهر بااعتبار  نزدیک به یک میلیارد و 800 تومان در حال انجام است. همچنین پروژه عظیم بلوار حاج قاسم سلیمانی {که از بندرکنگ به بندرلنگه است} هزار و 150 متر آن پیش‌بینی و طراحی‌شده، عملیات زیرسازی را انجام‌شده است. در بحث فضای سبزها نیز، همان‌طور که مشخص است، بندرلنگه به داشتن شمار زیاد پارک معروف است. پارک‌های کوثر، ارمغان، خلیج‌فارس، سلام، گلابتون، دولت، بانوان و غیره اسامی پارک‌های شهر است.  از سال گذشته نیز، پروژه کمربند سبز را آغازشده که با آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود. همچنین در ورودی بندرلنگه نیز فضای سبز مطلوبی انجام‌شده است. در سال گذشته، بالغ‌بر دویست هزار گل فصلی اطلسی در میدان‌ها و درخت‌های نخل، لیمو و غیره کاشته شده است. حتی در محله حیدرآباد با همکاری معتمدین محله، اقدام به توزیع نهال لوز و یک کیسه کود رایگان به هر خانه انجام‌شده است. امسال قصد داریم پروژه‌های بیشتری در این زمینه؛ از  قبیل جایگزین درخت‌های بومی با درخت‌های کویتی انجام دهیم. متأسفانه بودجه محدود و شهر نیاز به کار کردن دارد. در حال حاضر، دو پل شهر فرسوده و در حال نشست است که نزدیک به هشت میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. این مبلغ، معادل بودجه ۴ الی ۵ ماه شهرداری است. 
 
 گلایه ها نسبت به وضعیت تنظیف شهری را می پذیرید؟
بنده ضعف شهرداری را در جمع‌آوری نخاله می‌پذیرم. دو مشکل سد راه عملکرد شهرداری در این زمینه است. خرابی و فرسودگی ماشین‌آلات خدمات شهری، یکی از این مشکلات است. عمر ماشین‌ها ۱۵ ساله است، درحالی‌که به‌صورت سه شیفت کار می‌کنند و اگر یکی از این ماشین‌ها خراب شود، طبیعتاً از سرعت جمع‌آوری نخاله‌ها کاسته می‌شود. شهرداری به دنبال نوسازی ناوگان است و این قول را می‌دهم که ظرف یک ماه تا ۴۵ روز آینده، نوسازی ناوگان انجام شود. مشکل دیگر نیز تولید دو برابری نخاله در شهر است. به گفته کارکنان شهرداری، نخاله‌های تولیدی بالغ‌بر ۵۰ تن است. در همین راستا، در حال انجام اقداماتی هستیم که این مشکلات به‌زودی، برطرف شود.
 
 درباره ارتقای شهرداری بندرلنگه توضیحات دهید.
شهرداری بندرلنگه به مدت ۱۴ سال در رتبه هفتم قرار داشت و تقریباً از ۶ ماه قبل، پیگیری‌هایی از طریق واحد امور اداری و مدیرکل امور شهری استانداری انجام شد و چند شاخص ازجمله درآمدهای شهرداری، جمعیت شهری و موقعیت شهر {ازنظر تقسیمات کشور} موردبررسی قرار گرفت و مدارک بارگذاری شد. درنهایت، ۵ شهریورماه استاندار هرمزگان خبر ارتقا شهرداری بندرلنگه را اعلام کرد. این ارتقا، امتیازاتی برای شهر از قبیل، چارت سازمانی، تعداد نیرو اداری و افزایش پست معاونت و کارشناس مسئولین دارد. همچنین این نکته حائز اهمیت است که بندرلنگه سومین درجه را در شهرداری‌های استان هرمزگان به خود اختصاص داده است.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها