یادی از بزرگان ورزش هرمزگان

«علی نیک نفس»، نخستین لیسانسه تربیت بدنی شاغل در بندرعباس



حمید سایبانی
در دهه‌های ۳۰  و ۴۰  فرمانداری کل بنادر و جزایر بحر عمان و خلیج فارس که شهرستان بندرعباس مرکز آن بود، به عنوان زیر مجموعه‌ی استان هشتم (کرمان)،  در بخش های مختلف سازمانی و اداری به ویژه حوزه  فرهنگ (آموزش و پروش) علاوه بر نیروهای کارآمد بومی، از دانش و تجربه نیروهای انسانی تحصیل کرده اهل استان کرمان، با تخصص های گوناگون ،  بهره های بسیار برده است.
 مردان و زنانی که با عشق و علاقه ای مثال زدنی سخت ترین شرایط نقاط مختلف استان  را تحمل و به فرزندان این مرز و بوم دانسته های خود را منتقل کردند. 
علی نیک نفس یکی از آن بزرگان است که تلاش هایش در حد امکانات و منابع موجود آن زمان، قابل ستایش است.
 علی نیک نفس درتاریخ هفتم آذرماه ۱۳۱۶ درشهر رابُر از توابع شهرستان بافت کرمان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در همین شهر گذراند. کلاس های هفتم، هشتم و نهم را در بافت، کلاس دهم در کرمان، یازدهم در سیرجان و کلاس دوازدهم را هم در شهر آبادان  پشت سر گذاشت و دیپلم خود را در این شهر اخذ نمود. در سال ۱۳۳۷ در دانشکده افسری قبول می‌شود و به تهران می رود.
از قضا در همان زمان، آزمون ورودی دانشسرای عالی تربیت بدنی هم انجام می شد، که به توصیه  یکی از دوستان در آن آزمون هم شرکت می کند و موفق می شود آزمون‌های تئوری و عملی را که در استادیوم امجدیه برگزار می شد، با موفقیت پشت سر بگذارد و به این ترتیب، در دوره  سوم دانشسرای عالی تربیت بدنی پذیرفته شود.
ریاست دانشکده در آن زمان به عهده دکتر حسین بنایی بود و مدرسان بزرگی همچون وصالی، رهبری (والیبال)، صادقیان، کاظم گیلان پور (پدر کوهنوردی ایران ، نویسنده و مترجم و سردبیر هفته نامه ی کیهان ورزشی در دهه ی ۵۰)، دکتر کاردان، دکتر شفق، دکتر احترامی (فوتبال)، دکترعبدالله بصیر آستارایی (معروف به پدر شمشیر بازی ایران)، دکتر ناظرزاده کرمانی، دکتر شیبانی (فیزیولوژی)، تدریس دروس مختلف را بر عهده داشتند. علاوه بر این،  دو مدرس آمریکایی نیز بعضی از دروس را تدریس می کردند.علی نیک نفس در دوران تحصیل، آموزش‌های داوری رشته های فوتبال، بسکتبال، والیبال و ... را  پشت سر می گذارد. در سال ۱۳۴۰ موفق به اخذ لیسانس تربیت بدنی می شود و برای خدمت به بندرعباس می آید و به عنوان مدیر فنی تربیت بدنی مشغول به کار می شود. نیک نفس، نخستین لیسانسیه تربیت بدنی شاغل در بندرعباس است. در مدت حدود دوسال حضور در بندرعباس (۱۳۴۱-۱۳۴۰) و در زمان داودی ، مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کار توسعه  استادیوم تربیت بدنی که در زمان هلاکو نیکخواه آغاز شده بود را پیگیری می کند. در همین راستا، بازسازی پیست دو‌ومیدانی و اجرای طرح قرار دادن نماد پنج حلقه المپیک روی نرده های فلزی نصب شده بر دیوار شمالی استادیوم، انجام  می شود.  ساخت زمین بسکتبال دبیرستان ابن سینا در ضلع غربی کلاس ها نیز، از دیگر خدمات او محسوب می شود. 
علی نیک نفس می گوید:  با پیشنهاد و پیگیری های او برای نخستین بار تعاونی مسکن فرهنگیان بندرعباس راه اندازی شد و به این ترتیب، به مرور زمان کوی فرهنگیان فعلی شکل گرفت.
 رشیدی، رمضان پور و یکی دو تن از همکاران فرهنگی دیگر نیز نخستین اعضای هیئت مدیره آن بوده اند. مدیریت کاروان ورزشی استان و شرکت در مسابقات آزاد در شهر رضائیه، با حضور ورزشکاران زبده استان از جمله علیرضا رفیعی بندری، محمدرضا رفیعی بندری ، حسین فرح، برادران مرادی ، عبدالعزیز دبستانی و دیگران در رشته های دو و میدانی و فوتبال، از جمله فعالیت های مهم  نیک نفس در دوره کوتاه حضورش در پست مدیریت فنی تربیت‌بدنی بندرعباس به شمار می رود. وی پس از بندرعباس، در شهرهای سیرجان و گرگان نیز خدمت می کند و پس از انقلاب  ۵۷ و در سال ۱۳۶۲ ، ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان بافت را بر عهده می گیرد و در نهایت در سال ۱۳۷۰ بازنشسته  می شود. در دوران بازنشستگی به کوهنوردی روی می آورد و در مقطعی  به ریاست هئیت کوهنوردی استان کرمان نیز منصوب می شود و با مدیریت او،  گروه های کوهنوردی مختلف کرمان، بسیاری از  قله های معروف کشور را از جمله سهند، سبلان، بینالود و ... را فتح می کنند. علی نیک نفس هم اکنون ساکن شهر کرمان است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها