آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هفته آتی در دولت نهایی می‌شود/ تاثیر واردات کارکرده‌ها بر بازار خودرو



طرح واردات خودروهای کارکرده یکی از خبرسازترین طرح‌های مجلس طی ماه‌های اخیر بود. لایحه واردات خودروهای کارکرده ۲۸ خردادماه در مجلس شورای اسلامی مصوب شد؛ این طرح اواخرمردادماه از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور کرد. و پس از آن رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد. سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دسته دوم را منتشر کرد. حالا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: بر اساس اطلاعات واصله یکشنبه آینده کمیسیون مربوطه در دولت آئین نامه واردات خودروهای کارکرده را بررسی می‌کند و انتظار می‌رود ظرف دو هفته آتی این آئین نامه نهایی و برای اجرا ابلاغ شود.

 

آخرین وضعیت تدوین آئین نامه واردات خودروهای کارکرده

به گزارش صبح ساحل، لطف الله سیاهکلی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین آئین نامه واردات خودروهای کارکرده، بیان کرد: آئین نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت نهایی شده و به دولت ارسال شده است. دولت نیز در حال بررسی آن است. تاکنون چندین جلسه کارشناسی برای بررسی این آئین نامه در دولت برگزار شده است. هنوز نیز کار کارشناسی لازم دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده فکر می کنم روز یکشنبه آینده کمیسیون اصلی امور زیربنایی در دولت تشکیل خواهد شد و در خصوص آئین نامه واردات خودروهای کارکرده تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد. به زودی این آئین نامه مصوب و ابلاغ خواهد شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتظار می رود طی یک الی دو هفته آینده آئین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. هنوز صحبت کردن در خصوص جزئیات این آئین نامه زود است. بحث های متعددی در حال انجام است. ما نیز نقطه نظرات خود را ارائه کردیم. تلاش ما بر این است که آئین نامه اجرایی که نوشته می شود، اهداف قانون گذار را نیز تامین کند.

 

 

جزئیات دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده

سازمان ملی استاندارد ایران، 14 شهریورماه، دستورالعمل واردات خودروهای دسته دوم را منتشر کرد.

لیست برندهای معتبری که مجوز واردات خودرو دست دوم را دارند، بصورت زیر اعلام شده است: بنز، بی‌ام‌و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا،ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ.

 

طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست دوم وارداتی با یکی از شرایط زیر قابلیت ارزیابی و صدور تأیید شده پیدا خواهند کرد:

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانام‌های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/ د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

 

تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودرو

پیش از این، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره موافقت مجلس با تصویب لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درخصوص واردات خودروهای کارکرده، گفت: از سال 97 تا 1400 تولید داخلی خودرو، تقریبا نصف شد به گونه‌ای که تولید خودرو پیش از سال 97، به حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه رسیده بود اما طی سال‌های 97 تا 1400 به 700 تا 800 هزار دستگاه خودرو رسید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر دولت به دلیل مشکلات ارزی، از سال 97 واردات خودرو را متوقف کرد، بنابراین کاهش تولید و توقف واردات موجب کمبود عرضه خودرو در بازار شد. وی اضافه کرد: مجلس و دولت معتقدند که برای رفع این کمبود باید تولید افزایش یابد و تا جای ممکن نیاز داخلی از طریق واردات تامین شود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هرچند افزایش تولید مناسبی در حوزه تولید خودرو رخ داده اما کمبود عرضه‌ای که طی سال‌های گذشته انباشته شده، با این رشد تیراژ تولید رفع نمی‌شود که این وضعیت موجب شد مجلس به دنبال واردات خودرو رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره تاثیر واردات خودرو کارکرده بر بازار خودرو، تصریح کرد: ما بازار حدود 15 کشور را مطالعه تطبیقی کردیم و براساس اطلاعات به دست آمده، واردات این نوع خودروها روش متداولی است و بسیاری از کشورهای اروپایی و کانادا، عربستان، آمریکا و... از این روش استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که با ارز کمتر، تنظیم‌گری بیشتری در بازار انجام دهیم؛ با واردات خودروهای کارکرده، از نظر کمّی می‌توان تعداد زیادی خودرو با ارز کمتر وارد کرد. طاهری با بیان اینکه با واردات خودروهای کارکرده در زمان نیز صرفه‌جویی خواهد شد، تصریح کرد: با وجود اینکه از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو بیش از یک سال می‌گذرد، دولت برنامه واردات یکصد هزار دستگاه خودرو طی یک سال داشت اما نتوانسته این تعداد را وارد کند.

وی افزود: قیمت خودروها آبشاری است به این معنا که هرچه قیمت گرانترین خودرو بیشتر باشد، قیمت سایر خودروها نیز ضریبی از آن می‌شوند؛ در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی در کشور ما حدود 7 برابر بهای آن‌ها در کشورهای همسایه است، بنابراین اگر قیمت خودرویی که به 10 میلیارد رسیده تا 3 میلیارد کاهش یابد، طبیعتا قیمت خودروهای داخلی نیز ضریبی از این قیمت خودرو خواهد شد و در زمان کوتاهی بر قیمت تاثیر  می‌گذارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها