فرزندان تا چه سنی باید پول توجیبی دریافت کنند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

دادن پول توجیبی به فرزندان معمولا از زمانی شروع می شود که آن‌ها  پی به ارزش پول ببرند و توانایی شمارش و درک خرج کردن آن را داشته باشند.
بسته به وضعیت مالی و اقتصادی خانواده، مبالغ این توجیبی ها متفاوت است اما در ابتدا بهتر است مبالغی در حد نیاز کودک بصورت هفتگی در اختیار فرزندان قرار گیرد. دادن پول توجیبی به فرزندان دارای مزایای زیادی است . وقتی به فرزندتان پول توجیبی می‌دهید او را با ارزش پول و مدیریت مخارج آشنا می‌کنید و به این ترتیب کودک شما با مفهوم خرج کردن، پس انداز، صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری و کسب درآمد آشنا می‌شود.
در کنار دارا بودن چنین مزایایی، معایبی نیز وجود دارد که یکی از مهمترین و بااهمیت ترین آن‌ها وابستگی مالی فرزندان به پدر و مادر تا سن بزرگسالی است بطوریکه این سوال برای بسیاری از والدین پیش می آید که تا چه سنی باید به فرزند خود پول توجیبی دهند؟ برخی از والدین  به دلیل محبت زیاد  و دلسوزی های بیشمار به تربیت فرزندانی می پردازند که تا سن بزرگسالی همچنان منتظر دریافت کمک های والدین خود هستند. اگرچه هیچ قاعده و قانونی برای زمان قطع کردن پول توجیبی به فرزندان وجود ندارد اما بهتر است والدین هنگامی که احساس می کنند فرزندشان توانایی کسب درآمد و استقلال فردی دارد خود را در حاشیه قرار دهند و دورادور مراقب آنها  باشند.
دلایل متعددی از قبیل نبود شغل،تورم ، بی انگیزگی،تنبلی، تربیت غلط و.. می تواند فرزند شما را از کار کردن بازدارد .بهتر است هنگامی که دادن پول توجیبی به فرزندان خود را آغاز می کنید به خاتمه این کار نیز فکر کنید . برای مستقل کردن فرزندان بزرگسال می بایست آنها را با مفاهیم پول، استقلال مالی و کسب درآمد هر چه زودتر آشنا کنید و کم کم دادن پول توجیبی دادن را قطع کنید. از همان دوران کودکی به آنها آموزش دهید که در قبال انجام کارها می توانند مزد دریافت کنند.
برخی از خانواده ها فکر می کنند اگر در قبال انجام کارهای روزانه منزل به کودک خود پول دهند او را با مفهوم کسب درآمد آشنا کرده اند . اما غافل از این باورند که این روش سویی در تربیت و مشارکت امور منزل به عنوان عضوی از خانواده است. به این ترتیب کودکان فکر می کنند در قبال هرکاری مثلا تمیز کردن اتاقشان، گردگیری و... باید از والدین پول دریافت کنند.
بهترین زمان قطع کردن پول توجیبی وقتی است که فرزند شما به سنی رسیده است که بتواند روی پای خود بایستد. با فرزند خود صحبت کنید و برایشان توضیح دهید که به دلیل شرایط اقتصادی دیگر توان پرداخت پول توجیبی به آنها را ندارید اما حمایت های عاطفی و همه جانبه خود را از آنها دریغ نمی کنید  و به این ترتیب آرام آرام فرزندتان را برای پذیرفتن مسئولیت مالی خود تشویق کنید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها