مدیر اعتبارات بانک مرکزی:

شرایط وام ازدواج اعلام شد / تخلفات بانک‌ها در مورد وام ازدواج را به بانک مرکزی اطلاع دهید



مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آن‌ها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه 2706 بانک مرکزی اعلام کند.

به گزارش صبح ساحل، «مهدی صحابی»، مدیر اعتبارات بانک مرکزی در مورد وعده برچیده شدن صف وام ازدواج  تا پایان تابستان امسال، گفت: بر اساس آخرین آمار، تسهیلات پرداختی ازدواج از اول سال تا‌کنون به 385 هزار نفر و به ارزش 78 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: کل سهمیه شبکه بانکی برای وام ازدواج تا آخر سال 144 هزار میلیارد تومان است که باید تا پایان سال بدهند و تا امروز باید 68 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد که در عمل 78 هزار میلیارد تومان محقق شده است. چون تکالیف مختلفی از جمله وام‌های ازدواج، فرزند، ودیعه مسکن و اشتغال بر دوش بانک‌ها قرار داده شده است.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس بسته نظارتی بانک مرکزی که در 20 خرداد ماه به بانک‌ها ابلاغ شد بانک‌ها در گرفتن وثایق برای وام ازدواج نباید سخت‌گیری کنند برخی از شعب که سخت‌گیری می‌کردند تأکید شد که فقط یک ضامن دریافت کنند و در این زمینه رؤسای برخی از شعب تغییر پیدا کردند و با آنها برخورد شد. همچنین سهمیه بانک‌ها هر دو هفته یکبار از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام می‌شود و پیگیری‌های میدانی داشتیم تا این بسته نظارتی بانک مرکزی اجرا شود.

صحابی اضافه کرد:‌ در 20 شهریور نسبت به 20 ‌خرداد بررسی‌هایی انجام دادیم، در همین مدت پرداخت وام‌ها از نظر مبلغ 210 درصد و از نظر تعداد 189 درصد افزایش پیدا کرده است، البته در اواخر خرداد و اوایل تیرماه تعداد 414 هزار نفر متقاضی در صف بوده‌اند اما بعد از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آسان گرفتن بانک‌ها تعداد بیشتری ثبت‌نام کردند و 100 هزار نفر از تعداد افراد متقاضی در صف کاهش پیدا کرد و صف دریافت وام به مرور رو به کاهش است.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: هم منابع بانک‌ها و هم افراد متقاضی وام ازدواج هر دو یک جریان سیار است و مرتب تغییر پیدا می‌کند و در عین حال که وام‌ها مرتب پرداخت می‌شود اما ثبت‌نام‌های جدید هم مرتب انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم به متقاضیان بگوییم فعلا ثبت‌نام نکنیم تا صف متقاضیان به صفر برسد.

وی افزود: 137 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است و تا آخر سال 144 هزار میلیارد تومان قرار است توسط شبکه بانکی جذب و پرداخت شود و تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی در مورد اینکه برخی از بانک‌ها چند ضامن برای وام ازدواج طلب می‌کنند، بیان کرد: قانون این است که نباید بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند و ما در این زمینه حتی با رؤسای شعب برخورد کردیم و برخی از آنها را برکنار کردیم و اگر یک شعبه بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد می‌تواند به سامانه 2706 بانک مرکزی آن را اعلام کند.

صحابی همچنین در مورد وام فرزندآوری که بانک‌ها می‌گویند حتما باید حضور باشد، گفت: سامانه بانک مرکزی در زمینه ازدواج و فرزندآوری طراحی شده البته سرعت این سامانه کم بود چون 5 استعلام از مراجع مختلف باید دریافت کند و ما از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانیم موارد بیشتری به آن اضافه کنیم چون پاسخگو نخواهد بود بنابراین فشار تقاضا باعث کندی سامانه شده است،‌اما روند ثبت‌نام و پرداخت وام فرزندآوری هم و وام فرزند سوم هم رو به بهبود و افزایش است و امیدواریم تا آخر سال این روند به حد مطلوب برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها