داروی درمان سرطان لنفوم برای اولین بار در کشور تولید شد



محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید قرص «ایبروتینیب» جهت درمان سرطان لنفوم شدند.

به گزارش صبح ساحل، «سحر بهمنی»، مدیرعامل شرکت زیست تخمیر از شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس امروز (یکشنبه) از تولید قرص ایبروتینیب در این شرکت خبر داد و گفت: این قرص در درمان سرطان به ویژه سرطان‌های لنفوم اثربخشی بالایی دارد.

بهمنی به مطالعات انجام شده در درمان سرطان لنفوم اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر قرص ایبروتینیب به عنوان جایگزین درمان‌های ناموفق بیماران مبتلا به لنفوم معرفی شده است و این نوع درمان، در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه این قرص به صورت تک نسخه‌ای و با صرف هزینه‌های بالا در سبد دارویی کشور قرار داشت، شرکت زیست تخمیر از سال‌ها قبل تحقیقات برای تولید این محصول در ایران را آغاز کرد و پس از تحقیقات انجام شده، قرص ایبروتینیب در این شرکت تولید شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه عملکرد این قرص منجر به پاکسازی سلول‌های سرطانی از بدن بیمار می‌شود، ادامه داد: علاوه بر تولید دارو، تولید ماده موثره این قرص نیز در دستور کار شرکت زیست تخمیر قرار دارد و طی چند ماه آینده، خط تولید ماده موثره این دارو نیز در این شرکت تولید می‌شود که با این اقدام، قیمت نهایی قرص ایبروتینیب تولید شرکت زیست تخمیر، به کمتر از پنج درصد نمونه خارجی می‌رسد.

بهمنی همچنین از اخذ مجوز‌های لازم از سازمان غذا و دارو و سایر نهاد‌های مسوول برای عرضه قرص ایبروتینیب خبر داد و گفت: مذاکراتی نیز با پزشکان متخصص در این زمینه صورت گرفته است تا آن‌ها ضمن مطالعه نتایج علمی و مجوز‌های قرص ایبروتینیب تولید این شرکت، این دارو را به عنوان درمان سرطان‌های لنفوم تجویز کنند.

وی گفت: با عرصه این محصول که با نام تجاری بروکا ۱۴۰ و بروکا ۴۲۰ به بازار عرضه می‌شود، نیاز داخل کشور به این دارو مرتفع می‌شود و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور و صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون دلاری، با توجه به در دسترس بودن این قرص، امید به درمان نیز افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارش پارک فناوری پردیس، شرکت دانش بنیان زیست تخمیر که یکی از شرکت‌های مستقر در این پارک است فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. این شرکت دانش بنیان تاکنون ۴۰ محصول دانش بنیان را به بازار دارویی کشور عرضه کرده است که همگی برای نخستین بار و با فناوری بومی تولید شده‌اند.

قرص ایبروتینیب (ibrutinib) از محصولات این شرکت دانش بنیان است که در بیست و یکمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها