ماژول‌های ایستگاه فضایی چین ۲ برابر می‌شوند



چین به منظور آماده‌سازی یک جایگزین برای «ایستگاه فضایی بین‌المللی» قصد دارد تعداد ماژول‌های ایستگاه فضایی «تیانگونگ» خود را دو برابر کند.

به گزارش صبح ساحل، چین قصد دارد در سال‌های آینده ایستگاه فضایی خود را از سه ماژول به شش ماژول گسترش دهد و یک پلتفرم جایگزین را برای مأموریت‌های نزدیک به زمین به فضانوردان کشورهای دیگر ارائه کند زیرا «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

«آکادمی فناوری فضایی چین»(CAST) که یکی از پیمانکاران اصلی فضایی چین است، روز چهارشنبه در هفتاد و چهارمین کنگره بین‌المللی فضانوردی گفت که طول عمر عملیاتی ایستگاه فضایی چین بیش از ۱۵ سال خواهد بود. این مدت زمان بیش از ۱۰ سالی است که پیشتر اعلام شده بود.

ایستگاه فضایی چین موسوم به «تیانگونگ»(Tiangong) از اواخر سال ۲۰۲۲ به طور کامل عملیاتی شده و میزبان حداکثر سه فضانورد در ارتفاع مداری تا ۴۵۰ کیلومتر است.

تیانگونگ با وزن ۱۸۰ متریک تن، حتی پس از گسترش به شش ماژول فقط ۴۰ درصد از جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی را خواهد داشت. در هر حال، انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی که بیش از دو دهه در مدار بوده است، پس از سال ۲۰۳۰ از دور خارج شود. این تقریبا همان زمانی است که چین گفته انتظار دارد به یک قدرت بزرگ فضایی تبدیل شود.

رسانه‌های دولتی چین سال گذشته با عملیاتی شدن کامل تیانگونگ گفتند که چین در مسیر بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار نخواهد گرفت و افزودند که چند کشور درخواست کرده‌اند فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی چین بفرستند اما «آژانس فضایی اروپا»(ESA) اعلام کرد که امسال هیچ چراغ سبزی را در رابطه با بودجه یا سیاستی را برای شرکت کردن در تیانگونگ ندارد.

گلوبال تایمز، روزنامه ملی‌گرای چین در آن زمان نوشت: دست کشیدن از همکاری با چین در حوزه امور فضایی سرنشین‌دار، به وضوح کوته‌فکرانه است و نشان می‌دهد این رویارویی که به رهبری آمریکا شکل گرفته، به یک رقابت فضایی جدید منجر شده است.

تیانگونگ به نمادی از نفوذ و اعتماد به نفس روبه‌رشد چین در تلاش‌های فضایی این کشور تبدیل شده و با مطرح شدن پایان کار ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک چالش را برای آمریکا در این حوزه پدید آورده است. براساس قوانین آمریکا، تیانگونگ از هرگونه همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با ناسا منع شده است.

روسیه، یکی از شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی است و برنامه‌های دیپلماسی فضایی مشابهی دارد که نشان می‌دهند شرکای مسکو در گروه «بریکس»(BRICS) - برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی - می‌توانند یک ماژول برای ایستگاه فضایی خود بسازند.

آژانس فضایی روسیه سال گذشته اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک ایستگاه فضایی متشکل از شش ماژول است که می‌تواند حداکثر چهار فضانورد را در خود جای دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها