اولتیماتوم پاکستان به اتباع غیرقانونی برای خروج از کشور

تلنگری به مسئولان ایران



نویسنده: امیررضا منعمی
 
وزیر کشور موقت پاکستان در یک کنفرانس خبری، تا اول نوامبر به کسانی که به‌طور غیرقانونی در کشور اقامت دارند، فرصت داد تا از کشور خارج شوند و پس از آن، همه‌ی ارگان‌های مجری قانون آنها را اخراج خواهند کرد. این در حالی است که با وجود حجم بسیار گسترده‌تر مهاجران در ایران، همچنان برنامه‌ی جدی و مشخصی برای ساماندهی اتباع غیرقانونی وجود ندارد.
 
به‌گزارش صبح ساحل،سرفراز بوگتی، وزیر کشور موقت پاکستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: پاکستان که خانه‌ی بیش از ۱.۷ میلیون‌نفری است که از خشونت‌های افغانستان گریخته بودند، در حال اخراج دسته‌جمعی «مهاجران غیرقانونی» است. مهاجران تا اول نوامبر فرصت دارند تا از کشور خارج شوند و پس از آن دولت پاکستان نسبت به اخراج آنها اقدام خواهد کرد.
بوگتی با تاکید بر اینکه 14 مورد از 24 حمله‌‌ی تروریستی سال جاری پاکستان را اتباع افغانستانی انجام داده‌اند، گفت: از افغانستان به ما حمله می‌شود و اتباع افغان در این حملات دست دارند. قطعا دولت پاکستان نسبت به مصادره‌ی اموال اتباع غیرقانونی اقدام خواهد کرد و با هر شهروند یا شرکت پاکستانی که به اتباع بیگانه غیرقانونی اقامت یا تسهیلات ارائه کند، برخورد قانونی جدی صورت خواهد گرفت.
مطابق گزارش منتشرشده‌ی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، مدت‌هاست حضور اتباع در پاکستان با سرکوب پلیس و تهدید به اخراج همراه بوده است. به گفته‌ی گروه‌های داوطلب، صدها افغانستانی در سال جاری از پاکستان اخراج شده‌اند؛ همچنین اموال آنها در معرض مصادره‌ی دولت‌ پاکستان قرار گرفته است. 
با این حال، فارغ از اظهار نگرانی‌هایی که از سوی سازمان حمایت از پناهندگان درباره‌ی نوع برخورد با اتباع غیرقانونی انجام می‌شود، بنظر می‌رسد در کل برخورد با این اتباع، بسیار ضروری است. فاجعه آنجایی است که اتباع غیرقانونی در پاکستان 7/1 میلیون نفر تخمین زده می‌شود، در حالی که کمترین آمارهای مطرح‌شده از تعداد آنها در کشورمان، 5 میلیون و در برخی آمارهای غیررسمی تا 11 میلیون نفر گفته شده است. باید دید در آینده برنامه‌ی دولت ایران برای پیشگیری از ابر بحران اتباع چه خواهد بود و چه اقدام عملی در این راستا انجام خواهد شد.
 
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها