برای پیشگیری از بیماری‌ها و مقابله با انگل‌های خارجی؛

۵۴۷ هزار مترمربع از جایگاه‌های دام هرمزگان سم‌پاشی شد



مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: ۵۴۷ هزار مترمربع از جایگاه‌های دام استان طی یک‌سال گذشته (از مهر پارسال تا مهر امسال)، برای پیشگیری از بیماری‌ها و مقابله با انگل‌های خارجی سمپاشی شد.

به گزارش صبح ساحل، «مصطفی فخرآبادی»، مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: طی یک‌سال گذشته همچنین از سوی دامپزشکان بر روی ۲۳۷ هزار راس دام در سطح استان هرمزگان به منظور مقابله با انگل‌های خارجی عملیات آفت‌زدایی و سمپاشی انجام شد.

وی اضافه کرد: سمپاشی دام‌ها و محل نگهداری آن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های انگلی در بین دام دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: همچنین از مهر پارسال تا مهر امسال، علاوه بر اجرای عملیات سمپاشی دام‌ها و محل نگهداری آن‌ها، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری‌های مختلف دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

فخرآبادی ادامه داد: واکسیناسیون دام‌ها بیشتر علیه بیماری‌های آبله گوسفند و بز، بروسلوز دام سبک، گاو و گوساله، تب برفکی دام سنگین، شاربن، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود.

وی، آموزش به ذبح کننده‌ها و نظارت در کشتارگاه‌ها را یکی از اولویت‌های مهم کاری دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری از دام به انسان عنوان کرد و گفت: هدف این نهاد در واقع «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: رویکرد شبکه دامپزشکی در واقع تامین بهداشت عمومی جامعه از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نظارت و کنترل بر مراکز تولید، تهیه و عرضه فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره است که اگر نقش دامپزشکی حذف یا کمرنگ شود سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

فخرآبادی همچنین با اشاره به شناسایی ۸۰۰ نوع بیماری انتقال دهنده از دام به انسان و لزوم پیشگیری قبل از بیماری نیز گفت: این بیماری‌های مشترک که منشا آن بیشتر ویروس و باکتری بوده می‌توان به ویروس کرونا، سارس و تب کریمه کنگو اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها